Connect with us

Ez a nap

Lenyúlt szlogenekkel, program nélkül kampányol a Fidesz

Megosztás

„A haza minden előtt.” Vagy modern kiadásban, amerikanizálva: „Nekünk Magyarország az első!” – program híján egyelőre inkább csak ezekkel a szlogenekkel készül a Fidesz a 2018-as országgyűlési választásra. Utóbbi szöveg ott virított Orbán Viktor pulpitusán is, amikor a miniszterelnök múlt vasárnap, a Várkert bazárban tartott évértékelő beszédet.

Trump szövegét magyarosították

A kampányidőszak megkezdődött, a „Nekünk Magyarország az első!” felirat pedig visszaköszön – a már évek óta megszokott sorosozós és migránsozós hirdetések mellett – Budapesten járva a lámpaoszlopokon és másutt látott plakátokon, valamint az aluljárókban kihelyezett ajánlószelvény-gyűjtő bódékon is. A szlogen valóban „amerikanizált”, hiszen Donald Trump amerikai elnök gazdaságpolitikai szlogenjét, az „America First”-öt sikerült így magyarosítani, miközben a „Magyarország mindenekelőtt” sokkal jobban hangzana – persze így nem lehetne mutogatni a többi pártra, hogy nekik nem Magyarország az első.

Egy szlogen sem fideszes fejből pattant ki

Orbán Viktor évértékelő beszédében a közelgő választást ünnepnek nevezte, s nincs okunk fennakadni a magasztos megfogalmazáson.

Csakhogy a kifejezést korábban Németországban, az Egyesült Államokban és a negyvenes években már Ausztráliában is használták – Magyarországon nyilván a Nemzeti dal című Petőfi Sándor-vers miatt lett szlogen.

A Fidesz-holdudvarnak inkább arra kellene összpontosítania az erejét, hogy önerőből rukkoljon elő olyan jelmondatokkal, amelyek előfordulására még nem volt példa korábban – nem lesz könnyű, hiszen a legfrappánsabb hívószavakat már mindenütt elsütötték. Ehelyett a Fidesz inkább „kölcsönöz”. Az évértékelőben elhangzott „a munka, a család, a haza” hármassága sem újdonság, ráadásul egyik előfordulása újabb muníciót ad az Orbánt szélsőjobbosnak nevező ellenzéknek: a szabadság, egyenlőség, testvériség francia forradalom óta meghatározó hármasságát a Vichy vezette Franciaországban pont erre a három szóra cserélték a nácikkal kollaboráló francia politikusok.

A Stop, Soros! törvénycsomag elnevezése sem saját ötlet, hanem Macedóniából ered, ahol az előző kormánypárt – amelyet Orbán is támogatott jelenlétével az őszi helyhatósági választáson – által segített „civil kezdeményezésnek” Stop Operation Soros – SOS (állítsuk meg a Soros-műveletet) volt a neve. Korábban a „keményen dolgozó kisemberek” mellé próbált beállni a Fidesz, ez a kifejezés pedig a brit Konzervatív Párt 2013-as választási hadjáratában bukkant fel. Az, hogy a frázis hamar kikopott a magyar köznyelvből, alátámaszthatja azt a sokak által feltételezett eljárást, miszerint a kormány közvélemény-kutatások révén végzi politikai kommunikációs trükkjeinek tesztelését. Mivel a kisemberezés nem cseng túl jól, valószínűleg rossz visszajelzések érkeztek róla.

Saját gondolatok nélkül

Korábbra visszatekintve sem látunk sok saját gondolatot a kampányszlogenek terén (sem). A 2010-es „Csak a Fidesz!” logikája sokszor felbukkant már, például 1945-ben a kanadai választáson, ahol a progresszív konzervatívok kampányoltak az „Ontario megmutatja! Csak Bracken nyerhet!” jelmondattal. A 2006-ban a Fidesszel szemben sokak ellenszenvét kiváltó „Rosszabbul élünk, mint négy éve” szlogen sem újdonság. Ronald Reagan amerikai elnök egyik 1980-as kampánybeszédében hangzott el hasonló, amikor azt kérdezte a hallgatóságtól, jobban élnek-e, mint négy évvel korábban. Ez azonban annyiban különbözött a fideszes felhasználástól, hogy Reagan kormányzott az azt megelőző esztendőkben, és pozitív kicsengése volt a kérdésnek, a Fidesz viszont negatív kampányra használta a méricskélést. A 2002-es „Hajrá, Magyarország!” a jobboldali olasz párt, a Forza Italia nevére hajaz, a szintén ekkor használt „A jövő elkezdődött” kampányszlogen előfordulására is van példa korábbról. 2000-ben Kosztasz Szimitisz, a Pánhellén Szocialista Mozgalom (Paszok) vezetője, Görögország miniszterelnöke minden plakáton e felirat mellett szerepelt: „Megalkotjuk az új Görögországot, a jövő elkezdődött.” Az 1998-as „Van választás: polgári Magyarország” jelmondat első fele szintén vissza-visszatérő politikai kommunikációs frázis. Legutóbb 2017-ben az örmény választáson induló Kiút (Jelk) párt használta.

A kampányszlogenek a közvélekedés szerint ma már nem olyan hatásosak, mint régebben, hiszen az internet révén rengeteg információt szerezhetünk egy jelöltről, nemcsak azt, amit ő akar megmutatni nekünk. Ugyanakkor a változás ígérete vagy éppen a félelemre való apellálás visszaköszönhet a különféle jelmondatokban, amelyek beültetik a bogarat az emberek fülébe – már ha elégszer hallják. A reklámszakemberek szerint egy jó szlogen abban segíthet igazán, hogy elindítson egy kampányt, vagy egy „brandet” jobb színben tüntessen fel. A PR News Online egy 2015-ös, a Syracuse-i Egyetem infografikáján alapuló cikke kiemelte: egy szlogen adott helyzetben jó lehet, de akár néhány hónap vagy év elteltével már nem biztos, hogy hatásos. Éppen ezért meglepő, hogy a Fidesz újra elővette a 2014-ben hatásos frázist, és mostanában már minisztériumok is ezzel szoktak válaszolni ellenzéki politikusok megkeresésére, amelyeket „reménytelen helyzetben lévő pártok kétségbeesett próbálkozásaként” írnak le.

(Forrás: Magyar Nemzet)

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük