Connect with us

Blogbazár

Magyar György: Nemzeti médiaholding = nemzetstratégia, avagy milyen blöff lehet még a Fidesz tarsolyában?

Megosztás

Ha a versenyhivatal nem is ellenőrizhet, de a médiatanácsnak hivatalból el kellene járnia a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány létrehozása kapcsán, hiszen a sajtópiacon olyan monopólium jött létre, amely egyértelműen korlátozza a versenyt, és sérti a sokszínű tájékoztatáshoz való alkotmányos alapjogot is.

Magyar György a rezsiemelésről: hiába tűnik jogellenesnek a jogalkotás, az új rendszert tudomásul kell vennünk
Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse
Megosztás

Ha a versenyhivatal nem is ellenőrizhet, de a médiatanácsnak hivatalból el kellene járnia a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány létrehozása kapcsán, hiszen a sajtópiacon olyan monopólium jött létre, amely egyértelműen korlátozza a versenyt, és sérti a sokszínű tájékoztatáshoz való alkotmányos alapjogot is.

Sikerült egy akolba terelni szinte az egész magyar sajtót,

ami ráadásul Orbán Viktor szerint nemzetstratégiai érdek. Mindez pénzbe sem került, mert a kormányhoz közeli üzletemberek egy alapítvány javára önként mondtak le vagyonuk nem kis részéről. A versenyhivatalt pedig a közelébe sem engedik az ügynek, pedig ekkora piaci összefonódást aligha engedélyezhettek volna. Így marad a médiatörvény, amely szerint hivatalból eljárva kellene vizsgálódnia a hatóságnak.

„A kormány a vállalkozások összefonódását közérdekből – így különösen a munkahelyek megőrzése, az ellátás biztonsága érdekében – nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítheti. Az ilyen összefonódást nem kell a Gazdasági Versenyhivatalnak bejelenteni”

– így szól a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény egy 2016 végén elfogadott rendelkezése. Mintha csak készültek volna rá, hogy az általás szabályoknak fittyet hányva lesz majd egyszer egy sajtóholding, amit Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak kereszteltek el. (Erről korábban a blogunkon itt írtunk.)

Ez most mint egy kisgömböc, szinte mindent benyelt,

hiszen száz szám kerültek birtokába a megyei lapok, napi és hetilapok, meg mindenféle magazinok, internetes újságok, s tévék és rádiók. Ezzel a sajtópiac akkora szeletét fedik le, amelyre egy tisztességes versenyfelügyeleti eljárásban az illetékes hivatal aligha bólinthatott volna rá. De most már nem is kell.

Marad azonban a médiatörvény, amelyről az uralkodó osztály lakájjogászai megfeledkeztek, így annak hatálya változatlanul

„kiterjed a Magyarországon letelepedett médiatartalom-szolgáltató által nyújtott médiaszolgáltatásra és kiadott sajtótermékre”.

A jogszabály szerint ugyanakkor médiaszolgáltatások sokszínűsége kiemelten fontos érték. A

„sokszínűség védelme kiterjed a tulajdoni monopólium kialakulásának, valamint a piaci verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozására is”

– olvasható a törvényben.

És még egy idézet: a

„Magyarország területén élőknek, illetve a magyar nemzet tagjainak tájékozódáshoz és tájékoztatáshoz fűződő joga, illetve ezzel összefüggésben a demokratikus társadalmi nyilvánosság kialakulása és megerősödése kiemelkedő alkotmányos érdek. E törvényben foglaltakat a demokratikus közvélemény érdekének figyelembevételével kell értelmezni”.

A médiahatóságnak

tehát a sokszínűség védelme érdekében hivatalból fel kellene lépnie a tulajdoni monopóliumok kialakulásának, valamint a verseny indokolatlan korlátozásának megakadályozása érdekében. Mert mi nem a törvény által tiltott monopólium, illetve a piaci verseny korlátozása, ha az nem, hogy szinte a teljes magyarországi nyomtatott sajtó, rádió, két hírtelevízió, meg internetes médiumok egyetlen alapítvány kezébe kerülnek?

Szerző

Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük