20-50 literjével rohangálunk a határból a kutakra nem ritkán 20-30 kilométert megtéve, hogy azután 2 óra alatt elégessük a munkában – egy “megvédett gazda” szerint

Az otthoni költés tervezésekor egyre többen gondolják-mondják, hogy több a kiadás, mint a bevétel. Teszik ezt úgy, hogy még nem fizettek a “rezsinövelt” gáz- és villanyszámlából egyet sem. Annak, hogy miért emelkedik a napi betevő ára napról napra egy szelete az, amit alább olvashat a gazdák kilátásairól.

Elvileg talán, a gyakorlatban biztosan nem!

Elvileg a legutóbbi szabálymódosítás előtt a nagyobb kombájnok kérhették telepre kiszállítva hatósági áron a gázolajat a kutaktól, a kisebb gépekkel és traktorokkal pedig a töltőállomásokon lehetett 480-ért tankolni. A gyakorlat azonban már ebben az időszakban sem mindenhol ez volt

– nyilatkozták a G7.hu-nak piaci szereplők, akik szerint eddig sem szállított ki mindenki olcsó üzemanyagot, igaz, sok kúttól azért lehetett így vásárolni.

A kormány majd jól megvéd…. persze!

Fenntartja, de hogy?! 20-50 literjével rohangálunk a határból a kutakra nem ritkán 20-30 kilométereket megtéve, hogy azután 2 óra alatt elégessük a munkában, majd kezdjük elölről?!

fakadt ki egy gazda válasz kommentben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökének Facebook-bejegyzésére, amelyben a fideszes Győrffy Balázs arról tájékoztatott, hogy a mezőgazdasági erőgépeknél a kormány fenntartja a 480 forintos üzemanyagárat. A kirohanás nem meglepő, és egyáltalán nem egyedi: a szektorban teljes a jogértelmezési káosz a hatósági árat részben eltörlő jogszabály megjelenése óta.

“Mondjuk azt a pénztárnál, hogy a Gulyás megígérte?”

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az új szabályozás bejelentésekor azt mondta, hogy a 480 forintos garantált árat a magántulajdonú gépjárművek és a taxik mellett a mezőgazdasági erőgépekre, illetve traktorokra is fenntartja a kabinet, a tényleges rendelet alapján azonban valószínűleg nem ez történt.

A nyári hócipő, ami tele van!

Az elnök Facebook-posztja ellenére az a véleménye a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának (NAK) is: szerintük is csak töltőállomáson a jármű/gép tankjába töltve vásárolhatnak hatósági áron üzemanyagot a mezőgazdaság piaci szereplői.

A jogszabály, ahogy a piacon értelmezik a szabályozást, illetve amit kommunikál a kormányzat, az egyáltalán nincs szinkronban

– foglalta össze a jelenlegi állapotot lapunknak Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára. A helyzetet nem könnyíti az sem, hogy az érintettek állításuk szerint

eddig semmilyen hivatalos állásfoglalást nem kaptak az ügyben a kormányzattól.

Az Agrárminisztériumot a portál is megkereste kérdéseivel, de a tárca nem válaszolt. A mostani gyakorlat Gulyás Gergely bejelentése ellenére lényegében

kizárja a mezőgazdasági gépeket a hatósági árra jogosultak köréből.

A gépek nagy részével – például a kombájnokkal – nem lehet elmenni és beállni a kútra,

így esetükben marad a kiszállítás, és így a piaci ár. A traktorokkal ugyan el lehet döcögni egy töltőállomásra, de ezeknél sem mindig életszerű ez.

Különösen, hogy nagyon sok kúton korlátozzák az egyszerre kiadható üzemanyag mennyiségét. Ha ez 20-50 literben van meghatározva, akkor elindulni sincs értelme, de egy nagyobb traktort még 200 literes limitnél is csak negyedig-ötödig lehet tankolni.

Így tényleg az a helyzet, amit a bevezetőben említett kommentben is írt a felháborodott gazda: naponta többször kell vagy kellene eljárni a kútra ezekkel a járművekkel, égetve az üzemanyagot, és feltartva a közúti forgalmat.

(Főképünk címe: Talán ha ő vinné a gépeket tankolni!)

Ha megírná véleményét, vagy megvitatna ezt-azt másokkal, esetleg kérdése lenne a cikkel kapcsolatban, Facebook oldalunkon megteheti!

Friss híreink!

2 thoughts on “20-50 literjével rohangálunk a határból a kutakra nem ritkán 20-30 kilométert megtéve, hogy azután 2 óra alatt elégessük a munkában – egy “megvédett gazda” szerint

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.