Connect with us

Kerítésen innen

A Fideszt és a Jobbikot nem érdeklik a mobilon internetezők

A Fideszt és a Jobbikot nem érdekli a mobilon internetezők
Megosztás

A mobil felhasználók számára használhatatlan felhasználói felületet biztosítanak, a törvényi szabályozás ellenére sem tájékoztatnak a süti használatról, hírből sem ismerik a keresőoptimalizálás fogalmát – itt tart a magyar pártok online marketingje 2018-ban, a választások előtt.

kulcsszo.hu elemzéséből kiderül, hogy a Fidesz, a Jobbik és a DK weboldalát nem az okostelefont használók számára készítették el, pedig napjainkban ma már Google keresőt a magyar felhasználók több mint 50%-a a Facebook közösségi oldalt pedig 80% felett mobil eszközön használják.

A fidesz.hu weboldala 4 éve nem változott

Kicsit megállt az idő a hazai pártok feje felett. A legtöbbjük nem képes megfelelően kiszolgálni a mobil eszközökről érkező látogatókat, ráadásul olyan felhasználói felületet alkalmaznak, amelyek a négy évvel ezelőtti kampányban is ódivatúnak számítottak.

A nap, amikor a Fidesz tényleg megzakkant – nézze és borzadjon!

EU-s tájékoztatás hiánya ami kötelező lenne a látogatók felé

Finoman szólva is kínos a pártokra nézve, hogy megfeledkeznek a sütihasználatról történő informálásról. 2011. augusztus 3-án hatályba lépett az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény új rendelkezése, amely kimondja, hogy az adatok és az úgynevezett sütik csak a tájékoztatást követő jóváhagyás alapján tárolhatók. Mint a legtöbb honlap, úgy a politikai pártok honlapjai is tárolják és használják a sütiket, de erről csupán az MSZP, Momentum és a Jobbik tájékoztat.

A Jobbik még külön menüpontra kattintva érhető el a sütihasználattal kapcsolatos információ, a legtöbb párt pedig a hírlevél feliratkozásra vonatkozóan közöl adatvédelmi nyilatkozatot. Kivételt a Demokratikus Koalíció jelent, ahol sem süti tájékoztató, sem adatvédelem nem található. A láblécben szereplő „Adatvédelem” hivatkozás az elérhetőségekhez vezet, ahol nem esik szó adatvédelemről…

A Google csak részben barátja a pártoknak

Habár a párthonlapok forgalmi forrásai között jelentős súllyal bír a Google keresőből érkező látogatottság, ennek tudatos és szakmai segítése gyermekcipőben jár. Tulajdonképpen egyik párt esetében sem jelenthető ki, hogy tudatos keresőoptimalizálás történne. Evenich András SEO szakértő szerint ez hatalmas baki a pártok marketingeseitől, hiszen a webhelyekre mutató több száz, egyes esetben ezret meghaladó hivatkozó domain hatalmas potenciált jelent a keresési forgalom növelésében.

Inkább a közösségi médiára építenek

A pártok sokkal nagyobb erőforrásokat szánnak a közösségi jelenlétükre, mint a saját technikai megoldásaikra. Kivétel nélkül rendelkeznek Facebook és YouTube csatornával, sőt a legtöbb számottevő párt a Twitteren is igyekszik elcsiripelni a mondandóját.

Érdekesség, hogy az Instagram jellemzően a kis pártok kísérleti terepe: az LMP, az Együtt és a Párbeszéd igyekszik ezen a platformon is követőket szerezni. A Momentum inkább a Tumblr felületén igyekszik érvényesülni, egyelőre nem túl nagy sikerrel.

A pártok Facebook oldalai közül egyértelműen a Jobbik a legeredményesebb közel 490 ezer kedvelővel. Ezzel toronymagasan veri a 246 ezres Fideszt és a 209 ezres szocialistákat is. E tekintetben a nagyok közé befért az Együtt, amely agresszív retorikájával mintegy 212 ezer kedvelőt ért el. A hashtag használat elsősorban a kis pártokra jellemző: a Momentum a #vanremény #momentum2018, az Együtt a #választás2018 #bátrakéajövő #együtt, a Párbeszéd Magyarországért pedig a #változást hashtaget használja.

A Miniszter elnök jelöltek versenye a Facebook-n

Némileg más kép rajzolódik ki a vezető politikusok kedvelőinek táborát figyelve. Orbán Viktor 590 ezret meghaladó kedvelői táborával továbbra is a legnépszerűbb politikus a Facebookon. Őt Vona Gábor követi 525 ezer kedvelővel, majd komoly űr következik; Gyurcsány Ferenc 207 ezer, Karácsony Gergely 177 ezer, Szél Bernadett 74 ezer kedvelőt tudhat maga mögött. Karácsony a saját „személyes” FB oldalán is előszeretettel használja a #változást hashtaget, Vona Gábor pedig a #Jobbik2018 hashtaggel rendszerezi a párthoz tartozó megosztásait.

A Twitteren kevésbé sikeresek a pártok. A Fidesz képes volt összegyűjteni 28 ezret meghaladó követői tábort, a többiek teljesen sikertelenek ezen a platformon. Az MSZP 12, a Jobbik és az LMP 8-8 ezres követői tábora inkább a tagság motiválását szolgálja, mintsem tényleges marketing célokat.

A Jobbik Youtube videóit nézik meg a legtöbben

Érdemes szót ejteni a YouTube csatornákról is. A Fidesz félvállról vette a csatorna üzemeltetését és csak 2015-ben látott munkához a videómegosztón. A Párbeszéd kivételével még a kis pártok is több megtekintést tudtak elérni, mint a kormánypárt. A YouTube a Jobbik fenségterülete, 12 és fél millió megtekintéssel és 10 ezer követővel messze maga mögé utasítja minden versenytársát.

A közösségi médiában egyértelműen a Jobbik aratja a babérokat. A párt mögött álló szakmai stáb jó munkát végez, épp ezért érthetetlen, hogy a Drupal 7-es rendszeren alapuló saját honlapjukat miért hanyagolták el, és miért nem tesznek lépéseket a mobil felhasználók kiszolgálásáért.

Miért csak a Momentum és az LMP készült fel igazán?

A pártok kénytelenek lesznek belátni, hogy a saját honlapjuk fontos marketingeszköz, ami képet közvetít róluk a külvilág felé. A Fidesz és a Jobbik nem engedheti meg magának, hogy továbbra is olyan honlapot működtessen, ami a mobil felhasználók számára nehezen használható, illetve folytonos görgetést tesz szükségessé. A reszponzív megoldások korában a DK is nagyot bukik, igényesebb kivitelezést elsősorban a WordPress alapokon nyugvó Momentum és LMP honlap esetében találunk.

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük