A Józsefvárosi Önkormányzat felszámolja a helyiek ingyenparkolását – Kik követik a példát?

Felszámolja a Józsefvárosi Önkormányzat azt a gyakorlatot, hogy az itt élő autótulajdonosok ingyen foglalhatják a közterületet az autóikkal. A jövőben havi 1–2 ezer forintot kellene fizetniük, de a parkolási szabályozás átalakítása számukra is hoz pozitív változást – tudatta a jozsefvaros.hu.

Kaptunk hideget is, meleget is, de inkább az utóbbit

– válaszolta Rádai Dániel városfejlesztési alpolgármester arra a kérdésünkre, hogy miként reagált a lakosság a társadalmi vitára bocsátott koncepcióra, amely a kerületi parkolási szabályozás jelentős átalakítását célozza.

A tervek szerint megszűnik az, hogy a kerületben élők ingyen parkolhatnak Józsefvárosban, ezért sok autótulajdonos szitkozódik és jogtalanságot emleget. Azok viszont, akiknek nincs autójuk (és jóval több az ilyen háztartás), örülnek, mert abban bíznak, hogy így talán majd normálisan lehet közlekedni a járdán, nem foglalnak el minden helyet az autók.

Józsefvárosban 45 ezer lakás van, és ezek egyharmadához tartozik autó – van amelyikhez 2–3 is

Most ezek a kocsik mind ingyen parkolhatnak, függetlenül attól, hányadik autója a családnak, és nem számít az sem, hogy jól menő vállalkozóé avagy egy rokkantnyugdíjasé a kocsi.

Ez a gyakorlat változik meg várhatóan 2021. első félévében

A kerületben 76 ezren élnek, ám mindössze 13 ezer autó „lakik” itt, ennyi kocsit regisztráltak az eddig ingyenes parkolásra. Vagyis van több mint 60 ezer lakos, akik csak kerülgetik az autókat, szagolják a bűzüket, de semmi előnyét nem élvezik a jelenlegi gyakorlatnak.

Budapesten a lakossági parkolási tarifa mértékét a Fővárosi Önkormányzat határozza meg. Éves díja 250-szerese a parkolóórákon látható óradíjnak.

Eddig az önkormányzat ezt 100 százalékban támogatta, így lett ingyenes a parkolás

A jelenlegi koncepcióban 80–90 százalékos támogatásról van szó, ami azt jelenti, hogy havi 1–2 ezer, vagyis évi 12–24 ezer forintjába kerülne az itt élő, szociális kedvezményre nem jogosultaknak a parkolás az első autójukra. A nemrég lezárult társadalmi vita egyik célja volt, hogy „szondázzák” a lakosságot: 10 vagy 20 százalékot kelljen-e az autótulajdonosoknak átvállalniuk a teherből.

Hogy fizetni kell, az nem is kérdés

Ezt három okkal indokolja a kerület vezetése.

  • Egyrészt igazságosabbá tennék a rendszert, hiszen az autó olyan magántulajdon, ami közterületet foglal el, nem lehet, hogy ennek terhét ugyanúgy fizessék azok is, akiknek nincs autójuk.
  • Másrészt van a gazdasági szempont is: a befolyó bevételre szüksége van az önkormányzatnak, és azt közlekedési, valamint ezzel összefüggő környezeti ártalmak csökkentésére fogja fordítani. Például út- és járdafelújításokra, sebességküszöbökre, utcazöldítésre, kerékpártárolókra.
  • A harmadik ok a fenntarthatóság: most túltelítettek a belső kerületek. Józsefvárosban 11 ezer szabályos parkolóhelyre 13 ezer autó jut – ha csak a józsefvárosiak autóját nézzük.

Ráadásul a statisztikák szerint sokkal kevesebb a vendégautó, mint ahogy tűnik: Rádaitól tudjuk, hogy a kerületben 14 százalék. Szerinte egyébként fővárosi szinten egységesen kéne szabályozni a parkolást, hogy az valóban hatékony legyen, de most nem ez a helyzet.

VIA jozsefvaros.hu

figyu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük