Connect with us

Kerítésen innen

„…hogy a sztrájk a nehezített terepasztalon is látható legyen…” – Közzétette a január 23-án kezdődő sztrájkhét részleteit és „kiskátéját” a PDSZ

Megosztás

Az elmúlt év kormányzati lépései azt mutatják, hogy a kormány csak a munkabeszüntetésekre figyel, csak ez éri el az ingerküszöbét. Emlékezzünk csak arra, hogy milyen vehemenciával próbálták ellehetetleníteni – egyébként sikertelenül – még a kétórás figyelmeztető sztrájkot is! – írta a PDSZ a január 23-án kezdődő munkahétre vonatkozó sztrájk-menetrendje bevezetőjében.

Megosztás

Az elmúlt év kormányzati lépései azt mutatják, hogy a kormány csak a munkabeszüntetésekre figyel, csak ez éri el az ingerküszöbét. Emlékezzünk csak arra, hogy milyen vehemenciával próbálták ellehetetleníteni – egyébként sikertelenül – még a kétórás figyelmeztető sztrájkot is! – írta a PDSZ a január 23-án kezdődő munkahétre vonatkozó sztrájk-menetrendje bevezetőjében.

„…ha egyet muszáj is, azt is szakítsák félbe…”

Közzétette a január 23-án kezdődő sztrájkhét részleteit a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete a nedolgozzingyen.hu-n. Az útmutatóban arra hívják fel a tanárok figyelmét, hogy a lehető legkevesebb órát tartsanak meg, és ha egyet muszáj is, azt is shagyják abba a felénél.

A sztrájkhét azért kezdődik január 23-án, mert ekkor ér véget a nyolcadikosok középiskolai felvételije, így nem veszélyezteti a továbbtanulásukat.

A tájékoztató szerint a résztvevők:

  • ha kevés a tanuló az iskolában, csak felügyeletet szerveznek oktatás helyett;
  • ha az intézményvezető mégis oktatást rendel el, akkor megcsinálhatják, hogy két hétre jelentenek be sztrájkot, az elsőn nem tanítanak, és a másodikon igen, ezzel megvan az 50 százalékos teljesítmény;
  • ha valamiért mindenképpen meg kell tartani az órákat, akkor azokat a felénél félbehagyhatják.

„Azért nem egy napban, hanem egy hétben gondolkodunk, hogy a sztrájkfolyamat új erőre kapjon.”

Hogyan?

„Először is mindenki úgy szervezze meg, ahogy adottságai alapján tudja, mert

a kis sztrájk is több mint ha nincs sztrájk.

  • Legkésőbb 2023. 01. 16-án 16 óráig be kell jelenteni a sztrájkot egy egész hétre, és ami fontos, január 31-ére, a figyelmeztető sztrájk jubileumára is, mert akkor várhatóak még más események is! Ezt az intézményvezetőnek írott levélben tegyük meg, amit emailben, vagy az intézményi titkárságon érkeztetve, esetleg ajánlott levélben elküldve érdemes eljuttatni. A lényeg, hogy legyen nyoma az értesítésnek.
  • Úgy érdemes a hetet megszervezni, hogy ha a szülők visszajelzései alapján kevés lesz a jelenlévő tanuló, a sztrájk ideje alatt (ami lehet naponta egy vagy többórás) csak felügyeletet szervezzen az intézmény, mivel távollévő tanulókat nem lehet tanítani, ezáltal a tanórák megszervezéséről sem kell gondoskodni.
  • Ha az intézményvezető a sztrájk idejére tanítást rendel el, legyenek olyan időszakok az adott sztrájknapon, amikor nincs tanítás még 50%-ban sem. Ez úgy oldható meg, hogy ha pl. egy osztály hétfői órái közül az első hármat érinti a sztrájk, akkor ezek az órák ténylegesen elmaradnak és csak felügyelet van elrendelve. A tanórák 50%-át egy másik sztrájknapon tartjuk meg az aznapi 50%-kal, azaz ezen a másik napon az órát 100%-ban megtartva.

Ez az óra is sztrájknak minősül statisztikailag, és még ki is kell fizetni.

  • De, hasonlóképpen: ha egész nap sztrájkolni szeretnénk a héten (és az intézményvezető a sztrájk idejére tanítást rendel el, amelyre sztrájkolókat osztana be), akkor két hétre jelentsük be a sztrájkot. Így a 23-i héten sztrájkolni fogunk, csak a legalapvetőbb felügyeletet elvállalva, ha épp nem megoldható a sztrájkolók bevonása nélkül, majd a rákövetkező héten normál munkarend szerint dolgozunk – bár papíron az is sztrájknak minősül majd, és kifizetendő az ez alatt végzett munka. (Ha egész nap is sztrájkolunk, minden napra könyveljünk legalább egy óra munkavégzést, a jogfolytonos TB-jogviszony fenntartása érdekében. Erről bővebben ebben a cikkben a Sztrájkolhatok egész nap? közcím alatt.)
  • Ha az intézményvezető úgy dönt, hogy minden nap elrendeli a tanórák 50%-ának megtartását (érettségire felkészítés esetén a 100%-ot), a tanórára berendelt kollégák ne tartsanak teljes tanórát, hanem hagyják félbe az órát, és a maradék időben felügyeljenek. Fontos, hogy nem a pedagógusok, hanem a tanulók óraszámának 50%-ára írja elő a törvény, hogy azt meg kell tartani, következésképpen, elsősorban a nem sztrájkolókat kell beosztani ezek megtartására. Ha az intézményvezető nem tud szakszerű helyettesítést biztosítani, azokat az órákat ne írjuk be, és ez vonatkozik egyébként a sztrájkon kívüli időszakra is.

Lényeg….

A sztrájkhét lényege az, hogy a naplóban, a statisztikában mindenképpen legyen nyoma, hogy a hét lehetőleg minden napján munkabeszüntetés volt. Ebben különbözik a sztrájkhét az eddigi tanítási hetektől.

Az óvodák azért vannak jobb helyzetben, mert ott sztrájk alatt jórészt csak felügyelet van (leszámítva az iskolai felkészítést, amit meg kell tartani), és azzal tudják láthatóvá tenni a sztrájkot, ha a szülőket megkérik, hogy a gyermeküket ne vigyék be az intézménybe. Ha ezzel kapcsolatban vita alakulna ki, akkor meg lehet említeni, hogy az óvodai foglalkozások megtartása – az iskolakezdés előtt álló gyermekek felkészítése kivételével – a sztrájk ideje alatt nem kötelező a 2022. évi V. törvény 14. § (11) bekezdése alapján.”

Akit mélyebben érdekel, vagy érint a sztrájkszervezés csínja-bínja, az itt megtalálja a részleteket.

Szerző