Sorting by

×

A kultúra visszavág – Az orosz művek és művészek kiközösítése a nemezközi kulturális életből

Míg Ukrajna lángokban áll, addig a világ egyre több területen próbál harc nélkül nyomást gyakorolni Vlagyimir Putyinra – hol az oligarchái pénztárcájának megszorongatásával, hol az orosz bankok megroppantásával. Mindenki a saját mezején harcol, így nem volt kérdés, hogy hamarosan a mozik, színházak, múzeumok, színpadok is a háború közvetett harctereivé válnak, így gyakorolva nyomást az oroszokra. Nadine Dorris brit kulturális miniszter egyenesen az ukrajnai háború harmadik frontjának nevezte a kulturális színteret. Írja a 24.hu.

Az oroszoknak nem jár se díj, se Batman

Több brit politikus és aktivista szerint is az oligarcha- és oroszellenes szankciókkal eljött az idő, hogy a kulturális intézmények vezetőségeibe beszivárgott orosz milliárdosok eltűnjenek a galériák, múzeumok és aukciósházak közeléből.
Oroszország bojkottálásába szinte azonnal beszállt a filmipar is. Míg két éve szinte napra pontosan olyan hírekkel volt tele a sajtó, hogy épp melyik film forgatása állt le, ez idén márciusban arra változott, hogy épp melyik nagy gyártó fordít hátat az országnak. A legnagyobb stúdiók sorra jelentették be, hogy felfüggesztik filmjeik forgalmazását Oroszországban, többek közt a Paramount, a Sony, a Disney és a Warner Bros is visszatartja alkotásaikat, így aztán például az új Batman vagy a Morbius sem fog egyhamar eljutni az oroszokhoz.

A Netflix sem akar a kedvükben járni: nem sokkal azután, hogy az orosz állami nyomás ellenére sem volt hajlandó a kínálatába emelni az orosz propagandacsatornákat, bejelentette, hogy akármennyire is számol az orosz piaccal, azonnali hatállyal felfüggeszti az oroszországi produkcióit, amely négy sorozatot és filmet érint. A kemény szavakat nyomatékosítva azonnal le is állították az épp forgó thrillersorozat munkálatait, ami a második eredeti orosz Netflix-gyártmány lett volna. De nemcsak ők, a BBC is elvenné az oroszoktól a néznivalót: olyan népszerű sorozatok vetítési jogát vonta vissza az orosz csatornától, mint a Ki vagy, doki? vagy Sir David Attenborough új sorozatát, a The Green Planetet.

A háború kitörése óta nemcsak a stúdiók, de a filmes rendezvények és az azokat szervező intézmények részéről is csak úgy röpködtek a közlemények. Európa legnívósabb fesztiváljai jelezték, hogy idén az oroszok ne nagyon készüljenek se vörös szőnyegre, se díjesőre, nem látják őket ugyanis szívesen. Cannes és az Európai Filmakadémia (EFA) ugyanazon a napon jelentette meg nagyon hasonlót tartalmú közleményét: egészen addig nem kívánják fogadni sem az orosz delegációt, sem olyan vendéget, aki az orosz kormányhoz bármilyen szinten kötődik, amíg az ukránoknak kedvező módon nem zárul le az invázió. Az egyelőre nem világos, hogy minden orosz filmet kizárnak-e a versenyekből, mindenesetre azt mindkét közlemény hozzáteszi, hogy minden olyan oroszországi alkotó előtt leborulnak, aki az orosz rezsim ellen lázad.

Valódi nyomásgyakorlás vagy boszorkányüldözés?

A kultúrharc ezen új frontjával kapcsolatban azonban erősen megoszlanak a vélemények: a fesztiválok orosz bojkottját sokan boszorkányüldözésnek tartják. Ezt erősíti az is, hogy a szervezők álláspontja kissé ellentmondásos: míg mélységesen elítélik az ukránok meghurcolását, addig kollektívan csinálnak számkivetettet az összes orosz művészből. Ezen a téren megmutatkozott az is, hogy a bojkott még az ukránok közt is ellentéteket tud szítani, és komoly szakmai szakítások adódhatnak belőle.

Kapcsolódó

orosz

átver
A Banánköztársaság rovatban megjelenő írások nem minden esetben képviselik portálunk véleményét.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.