Connect with us

Kultúra

A NAT és az oktatás valósága

Megosztás

A lényeg az, hogy minden „korszerű NAT-os” meg egyéb duma dacára, tovább folytatódik az oktatás lebutítása. Továbbra sincs szabad tankönyvpiac.

Megosztás

Még csak fölületesen futottam át  NAT -on– végül is amit mondani szeretnék, ahhoz elég annyit tudni, hogy 2018-ra lett kész, Orbán uralma, Kásler minisztersége idején…

A valódi bírálatokra nem kíváncsiak

Csépe Valéria nevéhez kötik, de állítólag vagy 100 kiválónál kiválóbb meg legkiválóbb pedagógus vett részt az elkészítésében. Most nyilvánosságra hozták, és véleményezni is lehet. Igaz, olyan felületen, amelyet ha meglát az ember, köpni lesz kedve.

„Konstruktív” legyen, „konkrét szöveghelyre” utaljon az a hozzászólás… Ha tehát azt kifogásolom, mondjuk, hogy a hittan továbbra is része a közoktatásnak, akkor aligha minősülök „konstruktívnak”… És általában magára az elkészítés módjára, a koncepcióra stb. vonatkozó bírálatokra ezek szerint nem kíváncsiak.

NAT nélkül is kiválóan lehet oktatni, ha tetszik, nevelni is. Nem muszáj bemagolni a preambulumot meg a többi hadovát; nem érdekesek a kincstári dumák az értékekről meg hasonlókról. És persze nagyon nem érdekesek azok a szövegelések sem, amelyek valamilyen módon az oktatás szabadságáról szólnak!

Mert mi is a valóság?

A valóság része az az őrület is, amit az oktatás és a társadalom militarizálásának szándéka, például a honvédelmi ismereteknek vagy micsodának a bevezetése jelent – igazán Svejknek kell ahhoz lenni, hogy az ember kellően értékelni tudja… De nem ez a lényeg.

A lényeg az, hogy minden „korszerű NAT-os” meg egyéb duma dacára, tovább folytatódik az oktatás lebutítása. Továbbra sincs, és egyre kevésbé lehet szabad tankönyvpiac – nincs tehát választási lehetősége se a pedagógusnak, se a szülőnek, se a diáknak. Tovább él a „szakgimnáziumok” és a „szakközépiskolák” nagyobb részt hibbant és folyamatosan romló rendje, és továbbra sem tettek le a gimnáziumi kapacitás szűkítéséről – tehát arról, hogy a mai „uralkodó osztály” gondoskodhasson utánpótlásáról.

A lebutítás fontos része a mindent átható „nemzetikeresztény nevelés”. A cél alighanem az, hogy a „nemzeti tanévnyitón” látott borzalom lengjen be minden iskolát.

A lényeg az, hogy továbbra is léteznek tankerületek, és létezik a KLIK, amely munkáltatója, ura és parancsolója valamennyi pedagógusnak. Az igazgató továbbra is legföljebb amolyan helyi rendfenntartó, jobb esetben érdekkijáró. Bár lehetséges, hogy végül is már megismerheti iskolája költségvetését, ahogyan arról Palkovics töprengett egyszer, megengedő hangulatában…

Az ellenvéleményeken simán átlép a hatalom

A nevelőtestület, a szülői közösségek és a diákok véleménye addig „számít”, amíg az megegyezik a fenntartó politikai akaratával – minden egyéb esetben simán átlép rajtuk a hatalom. Az önkormányzatok továbbra sem lehetnek iskolafenntartók – igaz, a gyakorlatban már önkormányzatok sincsenek vagy csak alig. Folytatódni fog, általános lesz – ha meg nem bukik a rezsim – a politikai vagy egyszerűen haveri, rokoni kinevezések gyakorlata. A bunkóság iszonyú gyorsan terjed, és borzasztó következményekhez vezethet, mint például Szekszárdon.

Minden bizonnyal folytatódik az állami intézmények egyházi kézbe juttatása is. Változatlanul kétszer-háromszor annyi pénzt fordítanak az egyházi iskolák működtetésére, mint az államiakéra. Mára – mára? régóta…– az a helyzet, hogy az állam egyszerűen nem teljesíti a világi oktatás fenntartására vonatkozó kötelezettségét.

Minden az uralmi célokhoz igazodik

A pedagógusokat beparancsolták a fasiszta mintára létrehozott Nemzeti Pedagógus Karba, amely nap mint nap igazolja impotenciáját, létének értelmetlenségét. Illetve van bizonyos értelme: szolgalelkűen bájologva „legitimálja” a „kormány” „oktatáspolitikáját”. Igazán szégyenletes, de ki figyel oda…

Állítólag folynak ilyen-olyan „tanácskozások”, „egyeztetések”: ha minden a „kormány” szándéka szerint alakul, asztalhoz ülnek az eddig tiltakozó szervezetek vagy azoknak egy korrumpálódott része is.

Az egész rendszer a hatalom uralmi céljaihoz igazított – és ahhoz, hogy minél több pénzt lehessen fölösleges dolgokra, áltevékenységekre költeni, illetve hogy hizlalják a maffiát.

Folytathatnám még, de unom… Inkább Inotai Andrást idézem:

A kormány drámai gyorsasággal hülyíti el a magyarokat, miközben a 21. században nyitott, szolidáris, a világot megértő, ahhoz alkalmazkodó társadalomra van szükség – mondja lapunknak Inotai András közgazdászprofesszor, az MTA Világgazdasági Intézetének volt igazgatója.

Nem ismerek olyan magyar kormányt, beleértve az ötvenes évek első felében működőket sem, amelyekben ilyen mértékben dominált volna a bunkóság. Nem is a középszer, hanem a bunkóság. A szinte középkori provincializmus és rövidlátás a felszínen kínálkozó pillanatnyi előnyökért.

Ha a gyűlölet elég mélyen van elültetve, akkor a megmételyezett társadalom automatikusan keresni fogja a gyűlölet következő tárgyát. Ha nem Soros, akkor az EU vagy az ENSZ, a migránsok, és ha majd minden elfogyott, jönnek a szomszédok. A félelemre építeni egy társadalmat azt jelenti, hogy az összes alkotó energiáját, amivel fel tudna készülni a jövőre, és saját esélyeit tudná kiépíteni, mind elszívják tőle. A félelem lebénít, nem enged érvényesülni.

Valamikor még a múlt rendszerben, a 70-es évek végén vagy a 80-asok elején egy szegedi nyári egyetemen Mihály Ottó egyszerűen közölte: az iskola célja az, hogy szabad embereket neveljen… Nagy megdöbbenést és tiltakozást váltott ki ezzel az apparátcsikok körében.

Szabad embereket csak szabad emberek tudnak nevelni

Eltelt pár év, de szebben és pontosabban azóta sem tudnám megmondani, mi is az iskola célja, legalábbis eszménye. Ám szabad embereket csak szabad emberek tudnak nevelni; olyanok, akik nem hagyják magukat béklyóba verni. Biztosra veszem, hogy sok ilyen pedagógus van még – de a légkör számukra semmiképpen sem mondható kedvezőnek. Az oktatás maga lett szolga: egy nyomorult, aljas rezsim kiszolgálója. Mit segíthetne itt akár a legjobb NAT is? Nem a valóság alkalmazkodnék hozzá, hanem fordítva…

Előbb kell tehát szabad és demokratikus országot, szabad iskolát, oktatást teremteni – aztán jöhet, ha muszáj, a NAT… Mert különben csak arra lehet jó, hogy a fennállót legitimálja.

Addig? Addig mormoljunk Adyt:

Búsabb az ifjú magyarnál nem lehet,
Mert él basák és buták közepette,
Mert hiába lett acélból itt a szív,
Szép emberszívként szikrázni ha akar:
A honi rozsda megfogta, megette.

https://varosikurir.hu/hozzaszolna-gyermeke-oktatasahoz-kasler-es-a-fidesz-varja-javaslatait/

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük