Egészségünkre!Kerítésen túl

A nyár vitaminjai – Ilyenkor is kell a vitaminokat pótolni, de még mennyire, mutatjuk

vitamin
Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse

Tudjuk ez most nem az az időszak amikor luxuskiadásokra futja, hiszen a többség megélhetéséért küzd. Testünk vitamin ellátása nem is luxus, éppen ellenkezőleg a vitamin fontos “adaléka” szervezetünk motorjának a lehető legjobb teljesítmény eléréséhez. Aki teheti figyeljen oda legalább alapszinten, a szükséges vitamin pótlásokra.

Nem csak az ősz meg a tél

A legtöbb ember az őszi-téli időszakot azonosítja az immunrendszer erősítésével, a vitaminok szedésével, a vírusokat és baktériumok elleni küzdelemmel, ezért szinte csak akkor gondolnak a vitaminok pótlására és étrend-kiegészítők szedésére. Pedig nyáron legalább annyi hatásnak vagyunk kitéve, ha nem többnek, és az immunrendszerünk a jó időben is meggyengülhet.

Nem mindegy

Fontos, hogy ilyenkor melyik vitaminokból mennyit szedünk. A forróság, a hőmérséklet ingadozás, amit a légkondit okoznak, a hirtelen lehűlés izzadt testtel, a meleg okozta stressz és koncentráció romlás, a nyári allergiák, a bőrbántalmak, a napszúrás mind-mind olyan tényezők, amik a szervezetre sokként hatnak. A melegben, a befülledt testfelületeken könnyeben elszaporodnak a kórokozók, a gombák és mikrobák, de megjelenhet akár a napkiütés vagy a napgomba is. Ha az immunrendszerünk kellően felkészült, sokkal könnyebben győzzük le ezeket.

A nyár vitaminjai

A kánikula, a folyadékhiány kimeríti a szervezetet, folyamatosan izzadunk, miközben kiürülnek az ásványi sók a szervezetből, de a melegben ingerlékenyebbek is lehetünk, romlik a memóriánk vagy a koncentrációnk. A nap UVA sugarai bombázzák bőrünket. A hajlatainkban összegyűlő izzadságban több kórokozó telepszik meg, és fertőzések léphetnek fel. Emellett olyan problémákkal is találkozhatunk, mint a vérszívó szúnyogok és kullancsok léte, amiből idén nyáron is bőségesen kijut hazánkban.

Bőrvédő vitaminok

A bőr nyárra való felkészítésében, illetve a nyár hatásainak mérséklésében egyértelműen kiemelt szerep jut a D-vitaminnak, A-vitaminnak, és az E-vitaminnak.

A D-vitamint a bőrünk is képes előállítani előanyagából a napfény közreműködésével, ezért nyáron ritkán lép fel D-vitamin hiány. De akkor, miért érdemes mégis szedni? Azért, mert a D-vitamin a legerősebb immunstimuláns, jótékony hatását már a rákbetegségek kezelésében is kimutatták, tehát mindenféle szervezeti stresszt képes csökkenteni, emellett segíti a csontok, fogak egészséges fejlődését, de részt vesz ezernyi biokémiai folyamatban is. Napi beviteli mennyisége nyáron is 1000-2000 NE, de ha lebetegszünk, ennél nagyobb dózis is szedhető.

Na és a napozás?

Az A-vitamin előanyaga a béta-karotin, amit szintén külső forrásból kell fedeznünk. A béta-karotin segíti a bőr regenerálódását, természetes barnulását, és a szemnek illetve a látásnak is kedvező. A bőr kötőszöveti állományát is támogatja, ezért hasznos lehet a bevitele nyáron, amikor a bőr több negatív hatásnak van kitéve. Gyermekeknek 400, felnőtteknek 1000 mikrogramm az ajánlott napi mennyisége.

Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse

About Author

Comment here