Connect with us

Kultúra

A tüzes színek forradalma

Megosztás

1905-ben, Párizsban, a Grand Palais Őszi Szalonjának külön termében, a „vadak ketrecében” kiállító Derain, Vlaminck, Manguin és Matisse óriási felháborodást keltettek.

Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse
Megosztás

1905-ben, Párizsban, a Grand Palais Őszi Szalonjának külön termében, a „vadak ketrecében” kiállító Derain, Vlaminck, Manguin és Matisse óriási felháborodást keltettek.

A fiatal művészek képeinek merész ecsetvonásai, és harsogó, lángoló színei sokkolták a látogatókat. Az európai festészet megújult; megszületett az első jelentős modern irányzat, a fauvizmus.

Czóbel Béla, akit a francia fauve-ok ténylegesen befogadtak maguk közé, kulcsszerepet játszott a magyar fauve-izmus létrejöttében. Az ő hatására utaztak többen Párizsba, hogy az új stílust tanulmányozzák, majd hosszabb-rövidebb ideig a fauve festészet elkötelezettjeivé váltak.

Ziffer Sándor, Tihanyi Lajos, Boromisza Tibor, Galimberti Sándor, Huszár Vilmos, valamint a Matisse tanítványok, Perlrott Csaba Vilmos, Dénes Valéria és Bornemisza Géza gyorsan elsajátították az új stílust. Telente a fiatal magyar festők a párizsi akadémiákon és a szabadiskolákban képezték magukat francia kollégáikkal együtt. Műveikkel rendszeresen szerepeltek a Függetlenek és az Őszi Szalon tárlatain. Magukkal hozva modern szemléletüket, nyaranta visszatértek Nagybányára Párizsban festett vásznaik egy részével. Új látásmódjuk, harsány, friss stílusuk felkavarta a honi művészeti életet. Ez végül a nagybányai alapítók és a fiatalok közötti konfliktus kiéleződéséhez, majd a „neósok” különválásához vezetett.

A magyar vadak túllépve a hagyományos naturalista alapú művészetszemléleten, új szín és formakultúrát teremtettek a magyar festészetben.

Szerző

Prev1 of 2
Use your ← → (arrow) keys to browse

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük