Az Orbán-szótárban a kormányhatározat nem megállapodás? – Az egyiket betartja, a másikat nem?

Orbán Viktor az önkormányzati fiaskója után első sokkjában beígérte, hogy a Tarlós Istvánnal kötött megállapodásokat Budapest vonatkozásában a kormány betartja. De mi a helyzet a kormányhatározatokkal?

Fejlett Orbán-humorérzék?

A kormány tavaly júliusban a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa javaslata alapján úgy döntött, hogy támogatja a fővárosi közösségi közlekedés autóbusz-járműparkjának cseréjét.

A programra 3,2 milliárd forintot biztosított és felhívta a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy kössön támogatási szerződést a projekt „tényleges megvalósítójával”, a BKV Zrt.-vel.

Gulyás Gergely azonban mind a mai napig nem tett eleget ennek,

sőt a BKV sürgető levelére sem válaszolt. Busz nélkül azonban a hármas metró felújítása sem folytatódhat – írta a Népszava. A tervek szerint idén tavasztól megkezdődik a vonal középső, Lehel tértől a Nagyvárad térig terjedő részén lévő állomások rekonstrukciója. A kieső részt az északi és déli szakaszhoz hasonlóan buszokkal pótolja a BKV, feltéve, hogy lesz elég járműve.

Egyelőre nincs

A cégnek legkevesebb 20-30 új járműre lenne szükség azon a 40 darabon felül, amit az Inter Traction Electrics szállít.

Opciókkal összesen 100 plusz 100 jármű vásárlására van lehetőség, csak éppen hiányzik a forrás.

Ha őszig nem jönnek új buszok, akkor a főváros közlekedési cége nem tud mit forgalomba állítani, hogy elvigye a legzsúfoltabb belvárosi részen az utasokat.

Márpedig a hármas metró Tarlós István korábbi főpolgármester közlése szerint munkanapokon 520-540 ezer utast szállít, csupán a Nyugati-pályaudvaron például 130 ezernél is több ember fordul meg egyetlen napon.

Ehhez a meglévő járműpark kevés

A BKV éppen ezért 35-40 busz vásárlását tervezte a kormány által tavaly ígért támogatásból. Mivel a pénz nem érkezett meg a határozatban rögzített január végi határidőre, a cég a járműgyártók szállítási határidőinek ismeretében úgy véli, hogy erre már nincs is idő őszig.

A pótláshoz szükséges buszokat máshonnan kell előteremteni.

A BKV a hétfői igazgatósági ülésre újabb javaslatot készített: 40 darab Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású buszt vásárolnának nagyságrendileg 20 millió forint egységáron. Mint írják, a piacon hamarosan elérhetővé válik egy ilyen nagyságrendű flotta, amelynek járművei nem térnek el a BKV meglévő buszaitól, ami nem olyan nagy kihívás, hiszen

jelenleg 39 különböző típusú busz közlekedik Budapest utcáin.

Az alacsony beszerzési árra még rárakódik

a szállítási és az annál lényegesen nagyobb honosítási költség, amely buszonként akár 15-20 millió forint is lehet. Ebbe a különféle vizsgadíjakon felül többek között a járművek BKV színűre fényezése, a kárpitok és a padlóburkolat cseréje, a jegyautomaták és a Futár beszerelése tartozik. Ráadásul a járműveket várhatóan 5 év múlva fel kell újítani, ami 35-40 millió forintot is elvihet darabonként.

Kedves Budapesten tömegközlekedni akarók! Ilyen az, ha Orbán tutira megígér valamit és persze ezzel nem büntetni szándékozik. Hanem?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük