Connect with us

Kerítésen innen

Baromi jó a (vár)megye- és országbérlet, de…. – A VEKE a kulissza mögött ezt látta….

Megosztás

„…a bevezetni kívánt vármegyebérlet konstrukció bár első hallásra nagyon pozitív intézkedésnek tűnik, és a népek bizonyára szeretni fogják, de valójában az egész intézkedéscsomag nem más, mint maga a velünk élő szocializmus, egy olyan politikai intézkedés, amit olyankor dobnak be a kormányok, amikor úgy érzik, osztogatni kell….” – foglalta össze a VEKE közösségi oldalán Orbán giga-bejelentését.

Megosztás

„…a bevezetni kívánt vármegyebérlet konstrukció bár első hallásra nagyon pozitív intézkedésnek tűnik, és a népek bizonyára szeretni fogják, de valójában az egész intézkedéscsomag nem más, mint maga a velünk élő szocializmus, egy olyan politikai intézkedés, amit olyankor dobnak be a kormányok, amikor úgy érzik, osztogatni kell….” – foglalta össze a VEKE közösségi oldalán Orbán szombati giga-bejelentését.

A VEKE benézett a színfal mögé…..

Gyorselemzésben írta meg a Facebookon a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) a véleményét Orbán szombati bejelentéséről, miszerint

jön a vármegyei és az országbérlet a helyközi közlekedésre.

A VEKE szerint a 86 százalékos kötelező munkáltatói hozzájárulás és a 90 százalékos diákkedvezmény azt jelenti, hogy a helyközi közlekedést „nagyjából ingyenessé tette” a kormány az ingázóknak, „amolyan Horn Gyula-i utánérzésként”.

Problémák nem ábécé sorrendben

„Először is, ez az intézkedés kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen. Ellenkezőleg, ez inkább betámadásként értelmezhető. Nem véletlen, hogy nem hivatkoztak a Deutschlandticket-re, hiszen annak pont az a lényege, hogy az összes városi közlekedést is bevonja a tarifaközösségbe. A vármegyebérlet semmilyen ilyennek még a szándékát sem tartalmazza. A kormányzat következetesen tagadja az Európa-szerte jól működő közlekedési szövetségek rendszerét, és a mély szocializmus MÁV-MÁVAUT mindenhatóságát tolja.

Másodszor, kifejezetten kilóg a lóláb az árazásnál is, hiszen még az indoklásnál is megjegyzik, ez 50 Ft-tal olcsóbb, mint a Budapest-bérlet… nem végeztek itt semmilyen számítást, majd lesz valahogy.

Harmadszor, a városokat egyre durvább elvonásokkal (szolidaritási adó) sújtják, így azok egyre inkább képtelenek fenntartani a saját településükön belül a közösségi közlekedés rendszerét. Mára ott tartunk, hogy az egyébként kormányzatilag agyonszeretgetett Debrecenben szégyenszemre leálltak a trolik és hétvégén a villamosok is… szóval az lesz, hogy a kormányzati járatokon ingyen lehet majd utazni a városon belül is, a városi járatokon meg ehhez képest durván fizetni kell… felsejlik a városok szántszándékkal bedöntésének lehetősége.

Negyedszer, a munkaerőpiacon eddig is feltűnő aránytalanság volt, hogy egy városlakó bérletét a munkáltató jellemzően nem térítette, míg a távolról ingázóét 86%-ban köteles volt téríteni. Mostantól ez a költség a töredékére csökken, így a városi munkavállalók versenyhátrányba kerülnek a saját településükön, hiszen nekik a bérükből még a közlekedésre is költeniük kell, míg másoknak szinte alig.

Ötödször, hiába írják, hogy a szolgáltatókat majd kompenzálni fogják a bevételkiesés miatt. Ez a hasonló intézkedéseknél soha nem történt meg és most sem fog megtörténni. A MÁV csoporttól 50 milliárdot vontak el csak 2023-ban (várhatóan sem pályakarbantartásra, sem járműfelújításra nem jut, járműbeszerzés pedig nem lesz), és erre jön majd rá a kieső bevétel, ami szintén tízmilliárdokban mérhető. Ezt hívják úgy, va banque, vagy utánam a vízözön.

Hatodszor, a várhatóan megnövekvő – számítások persze nincsenek – forgalom kiszolgálására hiába ígérik, de nem lesz se többlet jármű, se többlet járművezető vagy kalauz (ez utóbbi már nem is fog kelleni, tényleg minek). A MÁV-Start minden negyedik járműve áll, és az elvonások miatt esélyük sincs azokat forgalomba helyezni….”

Emlékeztetőül….

A miniszterelnök beszéde után, szombat késő délután a MÁV közleményt adott ki az új bérlettípusok részleteiről. A fontosabb részletek:

  • A MÁV-START és a MÁV-HÉV, illetve a Volánbusz járatai mellett a GYSEV járataira is érvényesek lesznek a vármegyei és országos bérletek.
  • A vármegyebérlet és az országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem.
  • A Pest vármegyei bérlet, illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain lehet velük utazni.
  • Várhatóan már április utolsó hetétől kapni lehet őket elővételben.
  • Mindkét bérlettípusra 90 százalékos kedvezményt kapnak a tanulók, így nekik a vármegyei bérlet 945 forint lesz, az országos 1890.
  • Az új bérlettípusokat az érintett társaságok jegypénztárai és automatái, illetve a buszok fedélzete mellett a MÁV mobilappján is meg lehet majd venni.
  • Akik a vármegyehatárt átlépve utaznak, azoknak egy vármegyebérlet nem lesz elég – de két vármegyebérlet helyett nekik már az országos bérletet lesz érdemes megvenniük.

Az országbérlet koncepciója kísértetiesen emlékeztet a németeknél szintén tavasszal érkező 49 eurós országbérletre. Ha átváltjuk ezt a 49 eurót, azt kapjuk, hogy

a németek lényegében ugyanolyan áron kapnak havi bérletet a nagyjából 33 400 kilométeres vasúti pályára (plusz buszok, plusz városi tömegközlekedés), mint mi a nagyjából 8000 kilométeres vasúti pályára (plusz buszok, mínusz városi tömegközlekedés).

Azt már csak mellékesen említjük, hogy a német bérlet az ottani 2021-es átlagfizetés 2,2 százaléka lesz (2045 euró), míg nálunk a 2021-es euróban kifejezett átlagfizetésnek (1255,25 euró) csaknem 4 százalékába kerül majd az új országbérlet, ha a miniszterelnök által bejelentett áron vezetik be – fűzte hozzá a Telex.

Szerző