Connect with us

Kerítésen innen

Billegő ársapka – Nem tudni, mit hoz a január

Megosztás

A magyar kormány most már több mint egy éve az egyébként közgazdasági nonszensznek is nevezhető „ársapka” módszerrel operál, közben folyamatosan azt sulykolja, hogy az áremelkedésnek és az inflációnak Brüsszel és az Orosz-ukrán háború az oka. Abba most nem menjünk bele, hogy az ársapkák bevezetésekor még ki sem tört a háború és erősen sántít a Brüsszelre mutogatás is. Tény, hogy az üzemanyag-árstop most meginognii látszik, legalábbis 2023. januárjától.

Megosztás

A magyar kormány most már több mint egy éve az egyébként közgazdasági nonszensznek is nevezhető „ársapka” módszerrel operál, közben folyamatosan azt sulykolja, hogy az áremelkedésnek és az inflációnak Brüsszel és az Orosz-ukrán háború az oka. Abba most nem menjünk bele, hogy az ársapkák bevezetésekor még ki sem tört a háború és erősen sántít a Brüsszelre mutogatás is. Tény, hogy az üzemanyag-árstop most meginognii látszik, legalábbis 2023. januárjától.

„Helyzet van!”

A nagyobb töltőállomások is korlátozzák a hatósági áras üzemanyagot, sőt olyan hely is van, ahol már csak 10 litert lehet 480 forintért tankolni. Az ATV Híradó megkereste a kormányt, amely azt közölte, hogy január elsejétől csak bizonyos feltételekkel tudják fenntartani a benzin-árstopot. A kis kutak a jövő héten sem kapnak üzemanyagot. Közben a nagyobb láncok is korlátozásokat vezetnek be. A sofőrök egy része kénytelen több kutat körbejárni, hogy megteljen a tank.

Senki nem tud semmi biztosat, de azt sziklaszilárdan

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára  Grád Ottó  emlékeztet: már most komoly ellátási problémák vannak.

„Azt gondolom, hogy a kormányzatnak is el kell döntenie, hogy árat szabályozunk vagy üzemanyaggal látjuk el a piacot. Én azt gondolom, hogy a korlátozások ma már nagyobb kárt okoznak, mint amit az árnövekedés okozott a múltban”

„Ha rákérdeznek, szólsz, hogy van”

A MOL azt írta a híradónak:

A tanker autóik folyamatosan úton vannak, és az exportra szánt üzemanyag mennyiségét is korlátozzák. Az olajvállalat hozzátette: a normál időszakokhoz képest most 15-20%-kal több üzemanyagot szállítanak partnereiknek, vagyis ennyivel magasabb a fogyasztás az ársapka előttinél. A Dunai Finomító ugyanakkor egy korábban kezdett karbantartási munka miatt továbbra is csökkentett kapacitással üzemel.

Mit mond a kormány?

Megkérdezték a Miniszterelnökséget, hogy terveznek-e változtatást az üzemanyagársapkával kapcsolatban az év végén: azt a választ kapták, hogy január elsejétől csak akkor tudják fenntartani a benzinárstopot, ha az Oroszországból érkező kőolajszállítás zavartalan, a százhalombattai finomító pedig folyamatosan működik. A kormány természetesen továbbra is mindent megtesz a biztonságos üzemanyag-ellátás érdekébe.

Ha már ársapka

Nem árt tudni, hogy az ársapkának becézett kormányzati beavatkozások a szabadpiaci működésekben szinte soha nem sülhet el jól.

Például a burgonya!

A megtermelt 14 ezer kilogramm burgonya – Kulich Éva, az Országos Burgonya Szövetség sajtóreferense szerint   összevetve a KSH átlagfogyasztásra vonatkozó adataival – december végére-január elejére elfogyhat. Ráadásul az ársapka eredményezhet egy növekvő keresletet fogyasztói oldalról, ami felgyorsíthatja a készletek elfogyását. A hiányt pedig importból kell majd pótolni. További kérdés, hogy a hatósági ár bevezetése mennyire lesz negatív hatással a termékminőségre.

Tény, hogy bizonyos árucikkeket még a szocializmusban sem helyeztek árstop alá, ezek között volt nevezetesen a burgonya és a tojás is, ezzel szemben most…

Szerző