Connect with us

Kerítésen túl

Bővülnek a vasúton utazók jogai – Késett a vonat? Visszajár a jegy ára!

Megosztás

Az Európai Parlament a brüsszeli plenáris ülésén jogszabályt fogadott el a vonaton utazók jogainak kiterjesztéséről, az új szabályok többféle megoldást ajánlanak a késéssel, törléssel kapcsolatban vagy a mozgáskorlátozott utasoknak. Gebauer Szabolcs jelenti Brüsszelből.

vasút
Megosztás

Az Európai Parlament a brüsszeli plenáris ülésén jogszabályt fogadott el a vonaton utazók jogainak kiterjesztéséről, az új szabályok többféle megoldást ajánlanak a késéssel, törléssel kapcsolatban vagy a mozgáskorlátozott utasoknak. Gebauer Szabolcs jelenti Brüsszelből.

Vissza a pénzt!

Az új jogszabály biztosítja, ha a vonat egy óránál többet késik, az utasok választhatnak, hogy visszakérik menetjegyük teljes árát, a késés ellenére tovább folytatják az utat vagy a célállomást hasonló feltételek mellett, többletköltségek nélkül más módon vagy útvonalon közelítik meg.

Olyan utazási választási lehetőséget kell számukra felkínálni, amelynek a kocsiosztálya azonos az eredeti menetjegyen szereplővel.

Ha a vasúttársaság üzemeltetője a menetrend szerinti indulástól számított 100 percen belül nem tájékoztatja az utast a rendelkezésre álló lehetőségekről, akkor az utas saját kezdeményezésére vehet igénybe más tömegközlekedési eszközt a vasúttársaság költségére.

A további útvonalak felajánlásának kötelezettsége alól vis maior sem mentesít. Ha szükséges, a vasúttársaságnak ételről, frissítőkről és szállásról is díjmentesen gondoskodnia kell.

Az új szabály azt is meghatározza, hogy pontosan mi tekinthető olyan vis maiornak, ami miatt a vasúttársaságnak ne kellene kárpótolnia az utasokat késés vagy kimaradás esetén. A rendkívüli időjárási körülmények és a jelentős természeti katasztrófák mellett ezek köre most a súlyos népegészségügyi válsághelyzetekkel és a terrorista cselekményekkel bővül. A vasúti dolgozók sztrájkja nem mentesít a kötelezettségek teljesítése alól.

vasút

Elég lesz a tervezett utazás előtt 24 órával értesíteniük a vasúttársaságot

 

A csökkent mozgásképességű utasok ezentúl rugalmasabban tudják majd megszervezni utazásaikat, mert 48 óra helyett elég lesz a tervezett utazás előtt 24 órával értesíteniük a vasúttársaságot. Az őket kísérő térítésmentesen utazhat. Biztosítani kell azt is, hogy adott esetben segítő kutyájuk is velük tarthasson.

Továbbá minden vonatot el kell látni legalább négy kerékpár szállítására alkalmas külön tárolóhellyel vagy biciklitartóval.

Az új szabályok a teljes nemzetközi és belföldi vasúti közlekedésre érvényesek az unióban, a tagállamok belföldi viszonylatban 2022-ig, egyes kitételek esetében legkésőbb 2027-ig mentesülhetnek a kötelezettségek teljesítése alól.

Az utasjogok terén még van tennivaló

Kósa Ádám fideszes európai parlamenti képviselő az MTI-hez eljuttatott közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy az utasjogok terén még van tennivaló, azonban előremutató lépést jelent, hogy a mozgássérült utastársaknak 2026 nyarától a jelenlegi 48 óra helyett elegendő lesz 24 órával korábban, az addig hátralévő öt évben pedig 36 órával korábban jelezni az utazási szándékukat.

„Ez véleményem szerint még mindig túlságosan hosszú idő azoknak, akik naponta vonattal szeretnének például munkába járni, ezért támogatom azt a módosító indítványt, amely 12 órára rövidítené a bejelentési kötelezettséget” – fogalmazott.

Előre mutatónak nevezte azt is, hogy a száz percet meghaladó késés esetén az utasok pontos tájékoztatást és segítséget kapnak a jegyük átfoglalásához, étkezést és frissítőt igényelhetnek, szükség esetén pedig a szállásköltségüket is megtéríti a vasúttársaság. Ezek alól csak nagyon különleges okok esetén bújhat ki a szolgáltató – emelte ki a képviselő.

Új kerékpáros és közösségi közlekedési fejlesztések segítik a belföldi turizmust

Május 1-jétől a kerékpáros turisták érdekében közvetlen vonat indul Budapest és a Tisza-tó között, menetideje csak 2 óra 15 perc lesz. A vonatban nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsi közlekedik majd legalább 32 kerékpárhellyel, de igény esetén akár 80 biciklit is el tudnak helyezni rajta.

Ugyancsak május 1-jétől ismét elérhetőek a kedvezményes, 990, illetve 2490 forintos Balaton24 és Balaton72 napijegyek, amelyeket a 26 éven aluliak olcsóbban, 660 és 1650 forintért vehetnek meg. Az egy- és háromnapos jegyekkel korlátlanul lehet utazni a tó körül, valamint a Tapolca-Sümeg szakaszon, a balatonfenyvesi kisvasúton, és a Balatonfüred és Tihany között közlekedő, a Volánbusz által közlekedtetett autóbuszokon.

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő az idei kerékpáros és közösségi közlekedési előszezoni turisztikai fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón a Keleti pályaudvaron. Jobbról Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára (j2) és Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Fotó: MTI/Soós Lajos

Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő a sajtótájékoztatón kiemelte: a kormány az elmúlt években stratégiai ágazatnak tekintette a turizmust, amely mintegy 400 ezer magyar családnak biztosít megélhetést. A koronavírus-járvány miatt ez a szektor került az egyik legnehezebb helyzetbe.

A gazdaságvédelmi intézkedések a turisztikai szektor számára is igénybe vehetőek voltak, illetve igénybe vehetőek; a kormányszóvivő ezek között említette a hitelmoratóriumot, a járulékkedvezményeket, a hitelprogramokat, a bértámogatást, a SZÉP-kártya megemelt keretösszegét és kedvezőbb adózását, valamint a turisztikai fejlesztési pályázatokat.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos úgy fogalmazott: a Tisza-tó kerékpáros paradicsommá vált tavaly, amikor a kormány megépítette a Tiszafüredet Poroszlóval összekötő hiányzó kerékpárút-szakaszt, azóta elérte az itt átbiciklizők száma a százezret. A kormánybiztos különösen fontosnak nevezte, hogy a MÁV május 1-jén reggel elindítja a vonatot, amellyel átszállás nélkül juthatnak el a fővárosból a tóhoz a kirándulók, illetve a kerékpárosok, este pedig visszafelé is indul közvetlen járat.

Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta: 2021 a vasút európai éve, így kiemelten szeretnék felhívni az emberek figyelmét a vasútra, a legzöldebb, legbiztonságosabb és legfenntarthatóbb közlekedési módra. Mint mondta, a versenyképesebb vasút létrehozását tűzték ki célul.

(MTI)

Kapcsolódó

vasút

 

Szerző

1 Comment

1 Comments

  1. Pingback: Hová rohan, szabin van? - kérdezhetné a MÁV a Balaton körül vonatozókat, miután a 23 milliárdból villamosított pályán gyakran 23 km/órás "száguldásra" futja - Városi Kurír

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük