Connect with us

Sport

Célfotóval győzött a női kajaknégyes!

Megosztás

Győzött a kajaknégyes is, a magyarok egy-egy arany-, ezüst- és bronzérmet gyűjtöttek a vasárnap kora délutáni döntőkben a kajak-kenu világbajnokságon.

A magyar versenyzők egy-egy arany-, ezüst- és bronzérmet gyűjtöttek a vasárnap kora délutáni döntőkben a portugáliai Montemor-o-Velhóban zajló kajak-kenu világbajnokságon. Mindhárom magyar dobogós hely olimpiai számban és 500 méteren született.

A program a legrövidebb táv, a 200 méter négy fináléjával kezdődött, ezek közül háromban lehetett magyar egységnek is szurkolni, s az erőviszonyok ismeretében leginkább férfi K-1-ben kínálkozott éremszerzési esély.

A szombaton Balaska Márkkal párosban aranyérmes Birkás Balázs megnyerte az elő- és a középfutamát is, s a döntőben is végig harcban volt a dobogóért, de a szoros befutó után negyediknek írták ki a nevét. Mindössze hat századmásodperccel szorult a harmadik orosz Jevgenyij Lukancov mögé, míg az arany a júniusi Eb-n is győztes spanyol Carlos Garrote, az ezüst pedig a litván Arturas Seja nyakába került.

A kenusoknál önmagához képest bravúrosan szerepelt a nemrég még az ifjúsági vb-n indult, a felnőttek között pedig vb-újonc Nagy Bianka, Molnár Csenge duó, amely több riválisát is megverte a döntőben, s a hatodik helyen zárt – az aranyat a fehéroroszok szerezték meg. Egyesben Korisánszky Dávid egyetlen ellenfelét sem tudta megelőzni, ami a kilencedik helyet jelentette. A fehérorosz Artyom Kozir megvédte címét.

Az első 500 méteres fináléban

az a Tóth Dávid, Kulifai Tamás kajakos duó szállt vízre magyar részről, amely 2011-ben, Szegeden világbajnok lett ebben a számban, most pedig közvetlenül a rajt előtt került be a csapatba, miután az eredetileg nevezett Mozgi Milán, Somorácz Tamás duó egyik tagja ellen doppingeljárás indult. A magyarok gyengén rajtoltak a fináléban, ezután azonban hamar felzárkóztak az élbolyhoz. Féltávnál a negyedikek voltak, a második 250 métert azonban már nem bírták, így végül a hatodik helyen futottak be a célba. Az első három helyen az orosz-szerb-litván trió osztozott.

A Hajdu Jonatán, Fekete Ádám kenus duó korábban 200 méteren ötödikként zárt Montemorban, az Eb-n pedig éppen csak leszorult a dobogóról. A vasárnapi 500-as döntőben aztán jól kezdtek a magyarok, de a hajrában nem tudtak a riválisokkal tartani, s ők is hatodikak lettek. A győzelmet – nagy fölénnyel – a brazil páros szerezte meg.

Takács Kincső (b) és Balla Virág mutatja ezüstérmét a női kenupárosok 500 méteres versenyének eredményhirdetésén a portugáliai Montemor-o-Velhóban – MTI Fotó: Kovács Tamás

Balláék remekül versenyeztek

A nők hasonló számában – amely Tokióban debütál majd az olimpiai programban – a győriek kettőse, Balla Virág és Takács Kincső Európa-bajnokként érkezett a vb-re, s bár várható volt, hogy a címvédő kanadaiak ellen nem lesz esélye, egyértelműen éremre hajtott – az éremszerzést a nap hetedik fináléjában már a közönség magyar része is nagyon várta. Balláék remekül versenyeztek, sokáig még a tengerentúli duóval is tartották a lépést, s bár az utolsó 150 méteren leszakadtak, a második helyüket senki és semmi nem veszélyeztette, a többiek messze lemaradva követték őket a befutóban, így megszületett a nap első magyar érme.

„Én csak a 300 méteres bójákat néztem, hogy odáig kell mindent-mindent beleadni, és ott meglepődve láttam, hogy tartjuk a lépést a kanadaiakkal”– mondta az MTI-nek Balla Virág. – „Ott aztán ők robbantottak, Kincső is +behoppolt+, de akkor én már nem éreztem magamban annyi erőt, hogy meccseljünk velük. Onnantól már csak arra figyeltem, hogy tartsam magam a hajóban, mert a végére nagyon elkészültem az erőmmel.”

Hozzátette: ez az eredmény most nagyon kellett nekik, mert a tavalyi vb-n csak negyedikek lettek.

„Kicsit rettegtem attól, hogy most is érem nélkül megyünk haza, ezért úgy voltam vele, hogy akármilyen érmet szerzünk, annak nagyon fogok örülni. Az ezüsttel nagyon elégedettek vagyunk, és Kincsőtől még kaptam egy ölelést is, ami nagyon nagy dolog”– mondta nevetve Balla Virág.

Takács Kincső úgy fogalmazott: a hetes pályán mentek, így ki tudtak zárni mindenkit, ő a kanadaiakat sem érzékelte.
„Így meg tudtuk csinálni azt, amit edzéseken begyakoroltunk. Szerintem ezért sikerült ennyire jól ez a pálya”– jelentette ki.

C-2 500 m, világbajnok:

Laurence Vincent-Lapointe, Katie Vincent (Kanada) 1:56.395 p
2. Balla Virág, Takács Kincső 1:58.632
3. Nagyezsda Makarcsanka, Volha Klimava (Fehéroroszország) 2:00.485

Kozák Danuta mutatja egyesben, párosban és négyesben nyert aranyérmét a portugáliai Montemor-o-Velhóban zajló kajak-kenu világbajnokságon – MTI Fotó: Kovács Tamás

A délutáni programot a két 500 méteres kajaknégyes finálé zárta

A Kárász Anna, Kozák Danuta, Medveczky Erika és Bodonyi Dóra alkotta női kvartett – amelynek mind a négy tagja szerzett már legalább egy aranyérmet Montemorban – abszolút favoritként szállhatott vízre, de egyáltalán nem volt könnyű dolga a döntőben. Az új-zélandiak nagy ellenfélnek bizonyultak, szinte végig vezettek is, a magyarok pedig féltávnál még csak a harmadik helyen lapátoltak. Az utolsó méterekhez ez a két egység érkezett fej fej mellett, s – akárcsak egy nappal, a páros befutó után – sokáig nem lehetett tudni, hogy melyikük is ért elsőként a célvonalhoz. Végül aztán kiírták, hogy 1. Magyarország, 2. Új-Zéland – a különbség pedig mindössze egy századmásodperc volt…

Az ötszörös olimpiai bajnok Kozák Danuta szülés után visszatérve triplázott a vb-n

„A célban nem érzékeltük, hogy nyertünk-e, sokáig nem is tudtuk. Én általában inkább a rosszabb változatra készülök, ezért nem is örültem kint a vízen. Egymást kérdezgettük, hogy megvan-e, aztán Anna bizonytalanul mondta, hogy szerinte igen… Csak kint a stégen mertük igazán elhinni, hogy mi győztünk, amikor mondta a versenybíró is”– idézte fel az MTI érdeklődésére a befutó utáni pillanatokat Medveczky Erika, aki a négy tag közül az egyetlen, aki a tavalyi és a mostani vb-sikernek is részese volt.

„A rajtra nem emlékszem, de a lányokkal megállapítottuk, hogy valami nem volt jó. Én a harmadik beülőben nem nagyon érzékeltem, hogy hogy állunk, csak néztem Dana (Kozák Danuta) tarkóját, és lapátoltam”– mesélte.

Hozzátette: látták, tudták, hogy jók az új-zélandiak, számítottak rá, hogy riválisaik jól mennek majd, mert tavaly ugyan harmadikak lettek mögöttünk, de akkor is szoros küzdelem után.

„A jövőben is mindenképpen figyelni kell rájuk, nekünk pedig töretlenül kell készülnünk, s mindenkinek egyesben is hoznia kell azt a szintet, amit eddig is. Egy pillanatra sem szabad kiengedni, mert látszik, hogy itt tepernek mögöttünk”– fogalmazott Medveczky Erika, aki két számban indult Montemorban, s a Csipes Tamarával 1000 méter párosban elért első helynek is köszönhetően két arannyal utazhat haza.

K-4 500 m, világbajnok:

Magyarország (Kárász Anna, Kozák Danuta, Medveczky Erika, Bodonyi Dóra) 1:33.761
2. Új-Zéland 1:33.771
3. Lengyelország 1:34.568

Dudás Miklós, Molnár Péter, Kuli István és Tótka Sándor (b-j) mutatja bronzérmét a férfi kajak négyesek 500 méteres versenyének eredményhirdetésén – MTI Fotó: Kovács Tamás

A férfiak – Tótka Sándor, Dudás Miklós, Molnár Péter és Kuli István– szinte kilőttek a rajtgépből, az első métereken vezettek is, s ezután is az élboly tagjaként lapátoltak. A végén aztán elment mellettük a címvédő német és a spanyol hajó is, de a harmadik helyet – ahogy júniusban, az Eb-n is – sikerült megszerezniük.

„Sanyi és az egység nagyon jól elkapta a rajtot”– idézte fel a történteket Molnár Péter. – „Jó volt a pálya eleje és a közepe, de a végén a jobbos szembeszél nem kedvezett nekünk. Persze nem szeretném a szélre fogni, mert nagyszerű egységek vertek meg bennünket, és örülünk neki, hogy fel tudtuk venni a világgal a versenyt.”

A kajakos azt mondta: elsősorban azért jöttek, hogy a tudásuk legjavát adják, de természetesen bíztak abban, hogy ez elég lesz egy éremre.
„A tavalyi évből kiindulva nekünk az volt a legfontosabb célunk, hogy előrébb lépjünk, s idén ez sikerült, minden nemzetközi versenyről éremmel értünk haza. Bízunk benne, hogy jövőre, Szegeden, hazai közönség előtt még egy kicsit előrébb tudunk lépni, 2020-ban pedig még egyet. Ennél szebbet-jobbat nem kívánhatunk”– nyilatkozott a rutinos versenyző.

K-4 500 m, világbajnok:

Németország 1:20.056 p
2. Spanyolország 1:20.423
3. Magyarország (Tótka Sándor, Dudás Miklós, Molnár Péter, Kuli István) 1:21.480

K-1 200 méteren a nem teljesen egészségesen versenyző Lucz Dóra ötödik lett a B döntőben, így összesítésben a 14. helyen zárta a vb-t, az A fináléban pedig az új-zélandiak címvédő és olimpiai bajnok klasszisa, Lisa Carrington diadalmaskodott hatalmas fölénnyel.

Magyarország eddig hat arany-, egy ezüst- és két bronzérmet gyűjtött

(Forrás: MTI)

Kapcsolódó:

Kozák Danuta egy órán belül két aranyérmet szerzett