A jövő értelmisége – nincs új a nap alatt 10.

A neten bolyongva elkeserítő dokumentumfilmbe botlottam. Egyetemistáknak és főiskolásoknak – fiúknak és lányoknak vegyesen – tettek föl egyszerű kérdéseket. Milyen feszültségű áram folyik a hálózatban? Mikor volt a második világháború? Mi történik egy Holdon leejtett tollal? Melyik tenger mossa Csehország határát?
[mnky_ads id=”10551″]

Már azon is csodálkoztam, hogy egyetlen megkérdezett pénzügyi főiskolás vagy bölcsész sem tudta, hogy Magyarországon 230 voltos áramot használunk. Néhány műegyetemista kivételével a legtöbb fiatal azt válaszolta, hogy a Holdon elengedett toll lebegni fog. Ki azzal indokolta, hogy a Holdon nincs gravitáció, ki azzal, hogy a Holdnak nincs légköre, és volt, aki semmivel. Megint leírom: néhány műegyetemista kivételével. Azaz köztük is volt olyan, aki szerint a toll lebegne. Mit tanultak ezek a gyerekek az általános- és a középiskolában fizikából? Vagy talán jobb lenne a kérdés így: hogyan tanították nekik a fizikát?
[mnky_ads id=”10552″]

Arra a kérdésre, hogy melyik tenger mossa Csehország határát, csak egy-két fiatal vágta rá, hogy Csehországnak nincs tengere. A többiek elméláztak a kérdésen, aztán vagy jópofáskodva azt válaszolták, hogy „passz”, vagy latolgatni kezdték: talán a Földközi tenger, vagy inkább az Északi? Hogyan tanították ezeknek a gyerekeknek sok-sok éven át a földrajzot?

Azt, hogy mikor volt a második világháború, talán két fiatalnak sikerült belőnie. Volt, aki a 19. századba tette, volt, aki szerint az 1970-es években fejeződött be, és sokan töredelmesen bevallották, hogy fogalmuk sincs. A legközelebb még az járt az igazsághoz, aki 1934 és 1942 közé tette. Napjaink kvízműsoraiban ezt a választ már elfogadnák, és jutalmaznák. Egy olyan rezsimnek, amely legitimációját történelemhamisításra és sérelmi politikára építi, jól jönnek az így kiművelt fejek.

És ők nemzedékük legjobbjai.

Végigjárták az általános iskolát, a középiskolát, leérettségiztek, felvették őket főiskolára vagy egyetemre. Ők lesznek a jövő értelmisége. Ők fogják tanítani a jövő nemzedékeket.

Van mire alapoznia Orbán népbutításának, és Hoffmann Rózsa hosszú távú országbutító oktatáspolitikája sem a semmire épül.

Andor Mihály
(Gépnarancs, 2013. február 8.)

Kapcsolódó:

Vásároljon magyar árut – nincs új a nap alatt 9.

Nemzeti vizeldét – nincs új a nap alatt 8.

Orbán munkaalapú blöffje – nincs új a nap alatt 7.

[mnky_ads id=”4674″]
[mnky_ads id=”4668″]

A Banánköztársaság rovatban megjelenő írások nem minden esetben képviselik portálunk véleményét.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük