Ha nem működik, már van belőle, vagy csak egyszerűen nem tetszik – ezt teheted, ha kicserélnéd, amit kaptál!

Járvány ide, vagy oda, ebben az évben sem sikerülhetett mindenkinek a megfelelő ajándékot kitalálni. Miután a kényszeredett örömmel hazacuccoltuk a karácsonyi meglepetéseket, törhetjük a fejünket, hogy továbbadjuk őket, vagy kicseréljük egy nekünk tetszőre. Ez utóbbiban próbálunk útmutatást adni.

Köszi, de….

A koronavírus okozta járványhelyzet miatt most különös figyelmet kell fordítani az ajándéktárgyak esetleg visszavitelére: minden körülmény között el kell kerülni a tumultust!

Bár december 27-e vasárnapra esik, ne legyen kétséges, rengeteg bolt máris ki fog nyitni.

Ami azt is jelenti, hogy keményen meg fog indulni a karácsonyra szánt, ám nem kívánatos ajándékok visszaáramlás az üzletekbe. Nem árt ugyanakkor kétszer is meggondolni, hogy biztosan megéri-e dühösen végigcaplatni a városon egy elutasító “nem”-ért.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen jogok és kötelezettségek illetik meg a vásárlókat, illetve a kereskedőket, ha az ajándékok “visszaváltásáról” van szó!

– hívta fel a figyelmet az összeállítást készítő Pénzcentrum.

A koronavírus ebbe is beleszól

A portál szerette volna azt is megtudni, hogy a koronavírus-járvány következtében az üzletek mennyiben alakítják át az esetleg ajándék-cserék ütemét. Azért, hogy erre a kérdésünkre választ kapjunk, az ügyben megkerestük az Országos Kereskedelmi szövetséget (OKSZ), mi az álláspontjuk.

Teljesen mindegy, hogy a vásárló milyen céllal keresi fel az üzletet, a járványügyi előírások és intelmek betartásához kérünk együttműködést és türelmet egyrészt (például távolságtartás, kevésbé zsúfolt időszakok kiválasztása), akár vásárol, akár cserét kér, vagy minőségi reklamációt intéz

– hívta fel a figyelmet Vámos György, a szövetség főtitkára, aki hozzátette, hogy

a kereskedők természetesen ugyanúgy cserélnek majd, mint eddig (hibátlan legyen a termék és legyen meg a nyugta), de közös érdek, hogy a cserék száma most kevesebb legyen.

Még mindig él az egyik legnagyobb tévhit

Az emberek fejében még mindig él a tévhit, hogy 3 napon belül minden esetben vissza lehet vinni a terméket az üzletekbe, még akkor is, ha az nem hibás. Pedig ez nem igaz. A minőségileg kifogástalan termékek “visszavitele” tekintetében mindenekelőtt annak van jelentősége, hogy a fogyasztó az adott terméket üzlethelyiségben vagy webáruházban vásárolta. A jelenleg hatályos jogszabályi rendelkezések alapján ugyanis

minőségileg kifogástalan termékre személyes – vagyis üzlethelyiségben történt – vásárlás esetén a kereskedőt nem terheli sem cserekötelezettség, sem a termék vételárának a visszafizetési kötelezettsége.

Ettől függetlenül persze sok vállalkozás önkéntes üzletpolitikai szempontból dönthet úgy, hogy a fogyasztó kérése eleget tesz például egy-egy termék cseréjére. A felek továbbá megállapodhatnak a termék vételárának levásárlásában is, akkor ha ez mindenkinek megfelel. Egyes esetben a kereskedők például népszerűsítés céljából, általános jelleggel vállalhatják, hogy a megvásárolt terméket bizonyos feltételek fennállása esetén, hiba hiányában is visszaveszik, illetve kicserélik.

A legfontosabb tehát, hogy már bőven a személyes vásárlás előtt tájékozódjunk, hogy mi a kereskedő álláspontja ilyesféle ügyekben,

azaz hogy hajlandó-e, pusztán vásárló barát hozzáállásból és image építésből a jogszabályokkal párhuzamosan is eljárni. Ennek egyébként bárki, bármikor, akár a vásárlást megelőzően, telefonon vagy interneten is utánajárhat, de a leggyakoribb tudnivalókat mi is összegyűjtöttük:

  • a különböző tárgyak visszavitelével karácsony után legterheltebbek a kereskedők, ezért fontos a jó időzítés, és a higgadtság;
  • a legtöbb karácsonykor kapott ajándékot a vásárlók többnyire szubjektív szempontok miatt viszik vissza, bajuk van a színnel vagy akár az is előfordulhat, hogy több ugyanolyan ajándék is landolt egy embernél, ekkor, ha nem online vásárlásról van szó, hanem offlineról csak a kereskedőtől függ, mit is kezd a helyzettel;
  • a legtöbb kereskedő saját üzletpolitikai renoméja és a karácsonyra való tekintettel az offline értékesített tárgyakkal szemben is megengedő, legalább általában egy hétig, 10-20 napig engedi a blokkal történő visszavételt, ám az már boltfüggő, hogy a visszavett ajándék árát visszafizetik, levásárolhatóvá teszik vagy egyszerűen jóváírják például ajándékkártyán;
  • jó tudni azt is, hogy a kereskedők alapból sem vesznek vissza/cserélnek minden árucikket, így például sok nincs csereletőség olyan zártcsomagolású terméket visszavinni, melynek visszavétele egészségügyi illetve higéniai okok miatt nem lehetséges (pl. fülhallgató, fejhallgató, alsónemű stb.) – ha csak persze nem gyárilag hibás termékről van szó! De sokszor nem él a cserelehetőség vagy visszavétel akkor sem, ha kifejezetten egyénileg gyártott termékről van szó, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.

Online rendelés

A jelenleg hatályos magyar jogszabályok értelmében az interneten megrendelt termékekre 14 napos indokolás nélküli elállási joga van a vásárlónak függetlenül attól, hogy kiszállítással vagy személyesen vették át azt.

Ez azt jelenti, hogy a hazai e- kereskedőknek 14 napon belül visszaadhatják a terméket, ám a visszajuttatás költsége ez esetben őket terheli, hacsak maga a bolt ezt nem vállalja át, de ez a lépés egyáltalán nem kötelező neki. Fontos azzal is tisztában lenni, hogy az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.

Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy az online kereskedők is dönthetnek persze úgy, hogy a 14 napon felül, saját üzletpolitikájuk miatt többet vállalnak, de mint az offline kereskedőknél is, itt is érdemes már a vásárláskor tisztában lenni ezzel. Az is fontos, hogy lehetőleg mindig a legmegbízhatóbb áruházaktól vásároljunk, mert lehet, hogy valahol valami olcsóbb mondjuk pár ezer forinttal, ám ha például garanciális javításra kerül a sor vagy ne adj isten pénzvisszafizetésre, akkor már nem fog minden gördülékenyen menni. Gondolkodjunk tehát mindig előre!

Ha gond lenne….

Panasz esetén érdemes először a kereskedőhöz fordulni.

Abban az esetben, ha a problémát nem sikerül a vállalkozásnak orvosolnia, vagy azzal a fogyasztó nem ért egyet, számos intézményhez fordulhat segítségért. Ha például felmerül, hogy a vállalkozás nem tájékoztatta megfelelően (vagyis megtévesztette) a fogyasztót akár a termékről vagy pl. az igényérvényesítési lehetőségeiről, esetleg nem válaszolta meg (30 napon belül) a fogyasztó panaszát, a fogyasztó a lakóhelye szerint illetékes járási hivatalhoz fordulhat.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük