Fenébe a “Netflix-kultúrával”, lesz nekünk nemzeti csatornán nemzeti sorcsink, amiben „nem derül ki majd senkiről az évad közepén, hogy transz- vagy homoszexuális”

Ha sorozatfüggő és kénytele-kelletlen a Netflix és a HBO kínálatából, vagy a temérdek csatorna bármelyikéről választ néznivalót, de elégedetlen a felhozatallal, itt a megoldás! Április óta a 30-as évei elején járó Béli Ádám a Petőfi tévé és a Petőfi Rádió csatornaigazgatója. Az Origo kérdezte terveiről és elképzeléseiről, a sriss főnök elmondta, az a célja, „hogy a közmédia eszköztárával láthatóvá és hallhatóvá” tegyék azokat „a kortárs popkulturális értékeket, amelyekben bővelkedünk a Kárpát-medencében”.

Aki e nevet nem ismeri….

Béli annyit elárult, hogy “nagyon sok véletlen és rengeteg munka vezetett addig, hogy most a Petőfi Tv és Petőfi Rádió csatornaigazgatója legyek. Kaposvár után a budapesti Centrál Színházhoz szerződtem. Ott egy évadot töltöttem, majd felvételt nyertem a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, dizájn- és művészetmenedzsment szakon kezdtem volna a tanulást, de belecsöppentem – mint színész – egy nagyjátékfilmbe. Később elvégeztem az egyetemet, ezzel párhuzamosan bedolgoztam magam a filmgyártásba, és fokozatosan leépítettem a színészi tevékenységemet. (…)

Úgy érzem, nem a megfelelő szellemi-ideológiai közegben kezdtem bele a szakmába. Éreztem valamiféle nyomást színészként, hogy oldalt kell választani. És többször éreztem azt is, hogy ha az én vidéki, alapvetően konzervatív identitásomat vállalva szeretnék dolgozni abban a közegben, amiben kezdtem a szakmát, akkor a közegellenállás összeroppant.

Ha pedig megpróbálok feloldódni, elveszítem önmagam. Voltak olyan pillanatok, amelyek szakmainak kellett volna lenniük, nem pedig szellemi-ideológiai pillanatoknak. El kellett döntenem, hogy ebbe a közegbe tartozónak vallom-e magam, vagy sem. Hálás vagyok utólag ennek a helyzetnek, mert megpróbált, és talán a határozott identitástudatomat ennek köszönhetem. Sosem gondoltam, hogy számomra a színház kizárólagos dolog. Sok minden érdekelt, kerestem újabb és újabb lehetőségeket. Sokszor előbb kaptam meg ezeket, mint ahogy megértem volna rá. Számtalanszor előfordult, hogy fel kellett nőnöm a feladatokhoz. De hálás vagyok azért is az Istennek, hogy mindig eggyel nagyobb kabátot adott rám”.

No para, lesz nemzeti sorozat is! Tervben nincs hiány, a pénzt pedig -ha akarja, ha nem- Ön biztosítja

Tervezünk saját koncertsorozatot, elmegyünk, rögzítjük majd a koncerteket, és azokat műsorra tűzzük. Ezek tervezése mind folyamatban van. Nem hagyjuk cserben a divat és a technológia iránt érdeklődőket sem. Olyan alternatívákat kínálunk, ahol mindenki megtalálja a számára kedves műsort.

Fikciós sorozatot is tervezünk, ahol – a „Netflix kultúra” elvárásrendszerétől elszakadva – nem derül ki majd senkiről az évad közepén, hogy transz- vagy homoszexuális, vagy nem kell felmentenünk a bűnei alól senkit pusztán azért, mert korábban nehéz élete volt. Olyan történeteket szeretnénk megmutatni, ahol az embereknek normális életük van, normális problémákkal küzdenek, és azokra keresnek normális megoldásokat. Ha például értékteremtő scripted realityben gondolkozunk, abban is olyan történetvezetést tudok elképzelni, ahol munkával, tehetséggel jutnak előre az emberek, közben szembesülnek az élet nehézségeivel, de ezeket konstruktív módon kezelik”

– sorolta Béli Ádám.

Ilyen már volt!

Emlékeznek még 60′ as évek “termékére”a rádióban hetente jelentkező “Szabó család”- ra?

(Bár meg kell jegyezzük, hogy a Szabó néni karakterét alakító Gobbi Hilda nemi identitásával mostanság ezen az adón baj lenne és ezért talán nem, vagy csak nagyon nehezen kerülhetne a Petőfi tévé, vagy rádió mikrofonja, illetve kamerája elé.)

“Az 1959. június 30-án indult családregény Európában az egyik, Magyarországon pedig bizonyosan a leghosszabb ideig tartó rádiójáték-sorozat volt. Bár a korai Kádár-kort, a melósok és állami áruházak világát idéző szappanopera születésekor még nem álltak az alkotók rendelkezésére a közvélemény kutatásának ma ismert eszközei (a Magyar Rádió csak 1962-ben hozta létre közvélemény-kutató osztályát), az első epizódokat követő hallgatói telefonokból és levelekből hamar világossá vált, hogy a közönség beleszeretett az első megbízási szerződése szerint mindössze három részesre fixált sorozat karaktereibe. Persze nem volt nagy a verseny. Televízió ugyan már ekkor is létezett, de egy volt belőle, és tévétulajdonost is főleg csak a káderdűlőkben lehetett találni. A parádés szereposztásból: Az 1966-ban elhunyt Szabó Ernőt Szabó bácsi szerepében Rajz János váltotta, az ő halálakor viszont már szerepe is megszűnt (akárcsak Szabó nénié Gobbi Hilda 1988-as halálakor). De szerepet kapott Benkő Gyula, Zenthe Ferenc, Csákányi László, Őze Lajos, Márkus László, Kiss Manyi, Bilicsi Tivadar, Bessenyei Ferenc, Tolnay Klári, hogy csak a legnagyobb, már eltávozott színészeket említsük.” (forrás)

(Cikkünk írása közben kaptuk a szomorú hírt: Életének 88. évében elhunyt Major Anna dramaturg, az évtizedeken keresztül futó rádiós teleregény, a Szabó család egyetlen és állandó dramaturgja.”)

Scripted reality show

(Aki nem ismerné pontosan a “Scripted reality show” jelenését, semmi baj, elmondhatta volna az ifjú kiválasztott magyarul is, csak így “hozzáértőbbnek látszott”, szóval az  annyit tesz, hogy a valóságshow szituációi előre megírtak, és azokat vagy ügyesen, vagy esetlenül hozzák a beválogatott szereplők.)

A szemeim előtt egy olyan több dimenziós mátrix lebeg, amelynek az egyes felületei tartalmi szempontból szorosan együttműködnek. A Petőfi Tv-nek és a Petőfi Rádiónak eddig is volt küldetése és célja, de talán a működésük hatásfokát növelni lehet azzal, hogy egy kézbe kerültek. Célunk az, hogy a közmédia eszköztárával láthatóvá és hallhatóvá tegyük azokat a kortárs popkulturális értékeket, amelyekben bővelkedünk a Kárpát-medencében. (…) Közmédiásként nem az a feladatunk, hogy bekeretezünk bizonyos tartalmakat és tendenciákat, és elmondjuk arról, hogy az jó-e vagy rossz. Azt a gyakorlatot szeretném megvalósítani, hogy alternatívákat kínáljunk a normalitás szemszögéből közelítve. Nem a tartalom, hanem a formátum éri el elsősorban a célközönséget. Nem a meleg vizet akarom feltalálni, vannak már a piacon ismert formátumok – például a scripted reality vagy a vetélkedő. Ugyanakkor a mondanivaló szempontjából jó részük devianciát vagy negatív üzeneteket is közvetít.

Mi olyan tartalmakkal szeretnénk megtölteni ezeket a formátumokat, amelyek valóban fontosak, értékesek”

-mondta el vízióját Béli, akiről eddig nem derült ki, hogy milyen szakember, mert soha nem csinált hasonlót sem.

Hogy kerül ide Demeter Szilárd?

“Persze, olvastam én is bizonyos „függetlenobjektív” sajtóorgánumokban híreket arról, hogy Demeter Szilárd ráteszi a kezét a Petőfi Rádióra és a Petőfi Tv-re, de ez nem igaz. Viszont összefogunk, együttműködünk és segítjük egymást.

Azt gondolom, nem kellene félteni annyira Szilárdtól a magyar kultúrát, látva az eredményeit. De a mi együttműködésünk alapvetően szakmai. A rádióért, a tévéért és a Petőfi online felületeiért én felelek, a közmédiát képviselem, sok minőségi tartalomra számítunk, amit feldolgozhatunk majd Szilárd és a popkulturális csapatának nagyon komoly szakmai munkájára alapozva. Szeretném, ha mindenki tudná, hogy lehet velünk beszélni”

– tette hozzá.

Petőfi projekt

“Petőfi Sándor 26 évet élt, mégis korának meghatározó alakjává vált. Csinált színházat, kirobbantott forradalmat, szenvedélyesen harcolt a magyar szabadságért. Rövid életével kitörölhetetlen nyomot hagyott történelmi és kulturális emlékezetünkben, tetteivel példát mutathat a mostani fiataloknak is. A magyar költő abban a korszakban élt és alkotott, amikor megteremtődött a magyar anyanyelvi kultúra, létrejött a modern magyar nemzet. A Petőfi-projektet két évre tervezzük, 2022-ben kezdődik, és 2023 végéig tart majd, és nemcsak Petőfiről szól, hanem a koráról is.

A PIM-mel együtt egy lelkes, hozzáértő csapat dolgozik majd a projekten. Átfogó vállalkozás lesz, ami nagyon izgalmas kulturális mátrixot hivatott felépíteni. Annak is van üzenetértéke, hogy alig harminckét évesen kerültem vezető pozícióba egy ilyen projekt kapcsán – nem titkolt szándék, hogy a fiatalokat szólítsuk meg a Petőfi-projekttel is. Nemcsak nézőként, hanem akár alkotóként is.

De hosszú távú terveink is vannak – olyan szisztémákat igyekszünk kiépíteni, amely a projekt után is értékes kulturális tartalmakat szolgáltat majd. Számos új eszközt és tartalmat szeretnénk megjelentetni, amelyek eddig nem voltak a közmédiában. Sok izgalmas formátumot szeretnénk indítani, amelyek elsősorban zeneközpontúak lesznek. Fontosnak tartom, hogy legyen trendkritikai felületünk, de nem az értékítélet a fontos, hanem az, hogy tudjunk olyan alternatívákat nyújtani, amelyek a közmédia értékrendjével összhangban vannak.

Aki ezután kedvet kapott nézze, hallgassa a fiatalember-vezette adókat!

Kapcsolódó

 

csatorna

Egy hozzászólás itt: “Fenébe a “Netflix-kultúrával”, lesz nekünk nemzeti csatornán nemzeti sorcsink, amiben „nem derül ki majd senkiről az évad közepén, hogy transz- vagy homoszexuális”

  • 2021.06.26 - 10:08
    Közvetlen hivatkozás

    Ma napok óta először jól ébredtem, csak 22-25 fok van. Kávézás közben elém jött egy cikk melyben arról biztosit Béli Ádám 32 éves de már tudatosan “oldalválasztott” csodagyerek a Petőfi Tv és a Petőfi rádió igazgatója , hogy ezután bizony olyan nemzethy műsorok lesznek amiben ” nem derül majd ki senkiről az évad közepén, hogy transz-vagy homoszexuális” Éreztem, hogy valami még hiányzott szánalmas balliberális értékrendemből. De az Úr most megadja amire tudat alatt vágytam. Fenébe a Netflix kultúrával. Ez a két csatorna olyan alternativát nyújt ” amelyek a közmédia értékrendjével összhangban vannak “. Köszönöm Béli Ádámnak / jegyezzük meg a nevét / és napersze Demeter Szilárdnak.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük