Connect with us

Kerítésen innen

Fenébe a szakértelemmel: tapasztalt oktatók helyett 2 éves jogsisok képezhetik a középiskolás Fittipaldi-jelölteket

Ingyen jogsi, persze! Csak 2024-ben 526.769.445, azaz ötszázhuszonhatmillió meg a reszli az ára
Megosztás

Elöljáróban jegyezzük meg, hogy amit „ingyenesként ad el a kormány a köznek”, azt mi fizetjük, mindannyian, hiszen tudják, nincs ingyen leves…. A hír pedig: zajlik a honvédségi gépjárműoktatók képzése – tudatta közleményében a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette Honvédelmi Minisztérium.

Az új kiszemelt az autósiskola-biznisz, vagy…?

„A magyar kormány korábbi döntései alapján az állam 2024 szeptember 1-jétől térítésmentesen biztosítja a végzős középiskolások részére a „B” kategóriás vezetői engedély megszerzését, ami a KRESZ és az egészségügyi oktatást tartalmazza.

A Magyar Honvédség a gyakorlati képzést támogatja, és

a kiválasztott intézményekkel kötött együttműködési megállapodás alapján már ősszel elindítja a jogosítvány megszerzéséhez szükséges tanfolyamokat.

A projekthez kapcsolódó pilot program keretében

folyamatban van a kijelölt személyek szakoktatói képzése, melyet a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján a KTI Nonprofit Kft. tart.”

2 éves jogsi a feltétel

A szakoktatói képzésben a Magyar Honvédség állományába tartozó katonák vehetnek részt, amennyiben

  • 23. életévüket betöltötték,
  • középiskolai érettségivel, valamint
  • legalább két éve érvényes „B” kategóriás vezetői engedéllyel és
  • egészségügyi alkalmassági vizsgával rendelkeznek.

A tervek szerint a képzés a képesítő vizsgákkal együtt augusztus hónapban lezárul. A diákok képzése a Magyar Honvédség és a középiskola erre irányuló együttműködési megállapodása alapján valósul meg” – zárul a szerda este közzétett közlemény.

Igen, de….

Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének (AVOSZ) korábbi elnöke egy AVOSZ-tagiskola szerződéses gyakorlati szakoktatójának tapasztalatait osztotta meg a Telex-szel: a neve elhallgatását kérő oktató az egyik budapesti toborzóirodájában érdeklődött, hogy milyen feltételekkel lehet majd csatlakozni a honvédségnél dolgozó gyakorlati autós oktatók körébe. Az itt kapott tájékoztatás, illetve egy, az AVOSZ-hoz eljutott honvédségi belső levél szerint

a jelentkezőknek teljesíteniük kell a Magyar Közlekedéstudományi Intézet (KTI) alapvizsgáját, majd Szolnokon kezdhetik meg a honvédség autós szakoktatói képzését.

Az érdeklődő oktatónak a Petőfi laktanyában azt mondták, hogy április 30-ig jelentkezhet, ugyanakkor ottjártáig összesen négyen érdeklődtek a lehetőség felől.

Aki autós gyakorlati oktatóként szerződést köt a honvédséggel, annak egy pár hetes alapkiképzésen is részt kell vennie, ezután a katonák kezdő bérét, nagyjából nettó 300-400 ezer forint fizetést kapna, cserébe viszont a hivatásos katonáktól elvárt feladatokra is vezényelhetik a továbbiakban.

Ennél az összegnél Papp Endre szerint egy autós szakoktató ma lényegesen többet keres, ha egy autósiskola alvállalkozójaként dolgozik, ahogy a többség. Hozzátette, hogy már rövid távon bevételkiesést fog okozni, ha a legfiatalabbak állami hátszéllel szerezhetnek jogosítványt a középiskolában. Hosszú távon pedig azok a tanfolyamszervezők kerülhetnek igazán nehéz helyzetbe, akiknek a bevételük nagy részét a B kategóriás oktatás adja. Ez az autósiskolák zöme, hiszen eleve ez a legnépszerűbb kategória, amelyet évente nagyjából százezren választanak.

A jogosítványszerzés szabályrendszerében ősztől várható változásnak árfelhajtó hatása lehet azokra nézve, akik nem a középiskolásoknak szánt lehetőséggel élve szerzik meg vezetői engedélyüket.

Az áremelkedés pontos mértékéről egyelőre korai volna becsléseket mondani, mert a szakértő szerint ez attól is függ, hogy az adott autósiskola milyen egyéb képzésekkel, illetve mely jogosítványkategóriákkal foglalkozik, valamint hogy az új lehetőséget mikor fogják kiterjeszteni az összes középiskolára.

Szerző