Fullajtár Andrea Jászai Mari-díjas magyar színésznő, a fővárosi Katona József Színház társulatának tagja. A művész a Magyar Hangnak adott interjújából szemlézzük a hazai közállapotokra vonatkozó részeket.

A tüntetés nem a pártállásról szól….

A színésznő kiemelte, hogy egy tüntetés legtöbbször nem a pártállásról szól, nincs bal-vagy jobboldali tüntető, egy ügy van, amelyért az emberek az utcára mennek:

“És még egy fontos dolog, amiről a Parlamentben elfeledkeznek, hogy a közpénz, amelyről döntenek, nem az övék. Jelen pillanatban úgy tűnik, mintha arról vitatkoznánk, hogy a politikusok a magánvagyonukból mennyit áldoznak a kultúrára. Itt minden egyes állampolgár adójáról van szó, és egészen döbbenetesnek tartom, hogy ennek ellenére küzdeni kell a közpénz közpénzként való felhasználásáért. Ez a szemlélet oda vezetett, hogy nem a teljesítmény és a szakmai értékek alapján adják a támogatást, hanem aszerint, hogy ki milyen eredményesen tud a hatalom kegyeibe férkőzni.”

….a kultúrával most az történik, amit az oktatás területén tapasztalunk

“A gyerekeinket átszabják a NER-es állampolgárrá, és a kulturális életből is NER-kompatibilis rendszert faragnának. Ez nagyon rossz irányba vezet, és hosszú távon nemcsak a társadalmat, de azt is megkárosítja, aki az egészet kitalálta. Egy idő után a kultúrharcost is kicsinálja, ha minden betilt. ” /……../ ” Átalakítják a kultúra támogatási rendszerét, embereket zárnak ki az egészségügyi ellátásból és korlátozzák a képviselők jogait a parlamentben. Ez mindenkit egyformán érint, mégis minden kritika egyből politikai véleménnyé válik. Ezért is vigyázok rá egyre jobban, hogy ne mossák össze a szerepvállalásaimat a politikával, hiszen nem pártok mellett állok ki, hanem a közügyekért.”

“Zaklató” lett a Katona?

Szóba került, miképpen fogadta a színháza, hogy a kormányzati kommunikációban a Katona József Színház „zaklatószínház” lett:

” Váratlanul ért bennünket, hogy a színházzal akarják összemosni a zaklatást, de a támadás hatására összezárt a társulat. Egy család összetartását is az mutatja meg legjobban, hogy tagjai miként reagálnak egy külső hatásra. Nálunk most mindenki rendkívül érzékenyen kezeli a helyzetet, sokkal jobban odafigyelünk egymásra, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot, közös Messenger-csoportot alakítottunk, ahol akár éjjel is megoszthatjuk egymással a gondjainkat. Erős csapattá kovácsolódtunk. Talán ez az egyetlen örömteli fejleménye ennek a borzalmas ügynek.”

Döbbenettel tapasztalják a zsigeri rosszindulatot

Ismeretes, hogy a Katona mellett a Színművészeti Egyetemet is elérte a zaklatási botrány. Az interjúban a színésznő beszélt arról is, miképpen fogadták tanítványai az ügyet:

“Azt látom rajtuk, hogy nem hiszik el, ami ebben az országban történik. Döbbenettel tapasztalják, azt a zsigeri rosszindulatot, amellyel sokan ezt az ügyet kezelik. Keményen dolgoznak, rengeteg mindent feláldoznak, hogy ennek a szakmának élhessenek, mégsem foglalkozhatnak szakmai dolgokkal, mert jön egy elmebeteg médiahecc, amely besározza az egyetemet. De azt is látom, hogy hiába a döbbenet, nem fogják hagyni, hogy a pillanatnyi politikai érdekek ellehetetlenítsék a munkájukat.”

….csak a gyenge ember fél a kritikától

Szörnyűnek tartaná, ha a független társulatok eltűnnének. Szerinte egy kőszínház mindig lomhább, lassabban mozdul, az alternatívok ellenben azonnal reagálnak, új trendeket hoznak be:

“Az innováció, a szabadság, és a játékvágy nélkül a színházi világ nagyon könnyen avítt múzeummá vénülhet, amelyben nincs helye sem a kritikának, sem a humornak. De ha nem lehet nevetni a hatalmon, az a hatalomnak sem jó. Hiszen csak a gyenge ember fél a kritikától.”

1 hozzászólás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét