Hová rohan, szabin van? – kérdezhetné a MÁV a Balaton körül vonatozókat, miután a 23 milliárdból villamosított pályán gyakran 23 km/órás “száguldásra” futja

A MÁV felújította, villamosította az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakaszát 23 milliárd forintból. A beruházás nemrég fejeződött be, júniusban adták át az új pályát, ám úgy néz ki, nem sikerült tökéletesen a projekt: a Közlekedő Tömeg összegzése szerint pályahibák sokasága, törölt vonatok és jelentős késések tapasztalhatók a vonalon.

Nekünk semmi nem jó?

Az átadó után néhány nappal már olyan komoly pályahibák jelentkeztek a vonal frissen villamosított szakaszán, hogy Szabadbattyán és Balatonfüred között sebességkorlátozást kellett bevezetni, a vonatok egy részét pedig lemondták.

„Előfordult, hogy üzemveszélyes pályahiba miatt napközben le kellett állítani a vonatközlekedést. Jelenleg már nincs érvényben általános korlátozás, de a számos lassújel miatt a vonatok nem tudják tartani menetrendjüket, gyakoriak a jelentős késések a vonalon. Balatonkenese és Balatonfűzfő között csak 20 km/h-val közlekedhetnek a vonatok.”

Eközben az eredendően hasonló tulajdonságokkal rendelkező, de a felújítás által nem érintett Balatonfüred–Tapolca szakaszon nem volt szükség korlátozások bevezetésére. A Közlekedő Tömeg szerint a pályahibák által okozott késéseket többszörösére növelik azok a kedvezőtlen adottságok, amiket a projekt keretében nem sikerült orvosolni:

a vasúti pálya javítása mellett a pályakapacitás növelése és a központi forgalomirányítás kiépítése nem történt meg.

Már megint egy Mészáros-érdekeltség!

A felújítási munkát egyébként a Mészáros család érdekeltségébe tartozó cégek végezhették. A Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. alkotta ÉB 2018 Konzorcium

nettó 23 milliárd 50 millió forintért végezheti el az észak-balatoni vasútvonal részleges villamosításának és a kapcsolódó fejlesztéseknek a munkálatait.

Ez az összeg ugyan 920 millió forinttal több az eredetileg kalkuláltnál, ám a másik két pályázó (a Swietelsky Vasúttechnika Kft., illetve a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alkotta DS Konzorcium) ajánlata 65 millió, illetve 43 millió forinttal még ezt is meghaladta – írta a tender nyertesének kihirdetésekor az Iho.hu. A Vasútvillben egy cseh cégen keresztül szerzett többségi tulajdont Mészáros Lőrinc veje, Homlok Zsolt (ezt még a 24.hu írta meg 2017-ben), az R-Kord tulajdonosa pedig a Mészáros Építőipari Holding.

Úgy tűnik, mindegy, hogy vonaton, vagy autópályán akar közlekedni, mindegyikkel Mészárosnak és a mögötte állóknak gurulnak a “fényes forintok”.

A meleg az oka mindennek, ami ugye “nyáron nem volt várható”….

Eddig azt hittük, hogy csak télen okoz meglepetést, hogy hideg van és olykor eshet a hó, legalábbis a hóeltakarításét felelős cég ezt szokta felhozni mentségére. Most változott a leányzó fekvése: már a nyári meleg is váratlan.

A hibák valószínűleg a június végi hőség miatt kerülhettek ilyen hamar felszínre, de Magyarországon nem ritkaság a 30 fok feletti hőmérséklet nyáron, vagyis összességében nem tekinthető normálisnak, hogy nem bírta a kánikulát a felújított vonal.

A Közlekedő Tömeg azt írja, úgy tudják,

jelenleg a károk felmérése zajlik, ezután a hűvösebb idő beköszöntével kezdődhet el a javítás.

A bejegyzést szemléző Telex írt a MÁV-nak és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek a hibákkal kapcsolatban, hogy mi okozhatta őket, mikor és mennyiből tervezik kijavítani. Ha reagálnak, közölik és mi is ezt tesszük.

Öröm az ürömben….

Az Európai Parlament a brüsszeli plenáris ülésén jogszabályt fogadott el a vonaton utazók jogainak kiterjesztéséről, az új szabályok többféle megoldást ajánlanak a késéssel, törléssel kapcsolatban vagy a mozgáskorlátozott utasoknak. Gebauer Szabolcs jelenti Brüsszelből.

Vissza a pénzt!

Az új jogszabály biztosítja, ha a vonat egy óránál többet késik, az utasok választhatnak, hogy visszakérik menetjegyük teljes árát, a késés ellenére tovább folytatják az utat vagy a célállomást hasonló feltételek mellett, többletköltségek nélkül más módon vagy útvonalon közelítik meg.

Ha a vasúttársaság üzemeltetője a menetrend szerinti indulástól számított 100 percen belül nem tájékoztatja az utast a rendelkezésre álló lehetőségekről, akkor az utas saját kezdeményezésére vehet igénybe más tömegközlekedési eszközt a vasúttársaság költségére.

A további útvonalak felajánlásának kötelezettsége alól vis maior sem mentesít. Ha szükséges, a vasúttársaságnak ételről, frissítőkről és szállásról is díjmentesen gondoskodnia kell. Az új szabály azt is meghatározza, hogy pontosan mi tekinthető olyan vis maiornak, ami miatt a vasúttársaságnak ne kellene kárpótolnia az utasokat késés vagy kimaradás esetén. A rendkívüli időjárási körülmények és a jelentős természeti katasztrófák mellett ezek köre most a súlyos népegészségügyi válsághelyzetekkel és a terrorista cselekményekkel bővül. A vasúti dolgozók sztrájkja nem mentesít a kötelezettségek teljesítése alól.

 

vonat

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük