“Ha hülye vagy, ha ennyire naiv, akkor jár nekünk, ami a tiéd” – Így csalnak ők……

Csalásveszély! Ahogy arról beszámoltunk egy OTP névre “hallgató” telefonszámról hívogatnak csalók banki ügyfeleket, ami nagyon hasonlít a banki telefonszámhoz, ami a 06-1/20/30/70 3666-666, így ha valaki beírja az internet keresőjébe a telefonszámot nagy eséllyel a bank telefonszámát adja ki.

Hátha így érthetőbb!

A közösségi oldalon osztotta meg a vele történteket egy károsult, aki bármelyikünk lehetett volna, hiszen “élesben” senki nem olyan éber, mint “nyugalmi állapotban” gondolná.

“Ma benéztem egy telefonos csalást….

Megosztom Veletek valamennyire, mert noha minél többet többet gondolok vissza a történtekre, annál ostobábbnak, kapkodóbbnak, naivabbnak és irracionálisabbnak tűnik a magatartásom, viszont ha egyvalakit is megkímél a posztom a hasonlóktól, akkor nem szívtam meg hiába.

Szóval nem a hülyeséggel való büszkélkedés vagy az önsajnálat vezet, hanem, hogy hátha van, aki ugyanazon a káron tanul, amin én is: az enyémen.

Elöljáróban még annyit, hogy bár nyilvánvalóan hibát követtem el, szeretném, ha azok, akik úgy érzik, a helyemben azonnal higgadtan átláttak volna az adódó szitákon vagy akik szeretnek áldozatot hibáztatni, gondolják erősen és bátran ezeket, de ne írják ide kommentbe. Jó helyen lesznek fejben. Mint elolvastuk azóta, a sztori nem egyedi, a módszer pár hónapos. Reggel egy “OTP Bank Zrt” kijelzésű, 40-es számról ért el egy “ügyintéző hölgy”. Sajnos felvettem. Ha nem lennék szabin, meg is úsztam volna.

Az “ügyintéző hölgy” ügyintéző hölgy hangon tájékoztatott róla, hogy a számlámról gyanús utalásokat kezdeményeztek

Hogy volt-e bárkinek lehetősége hozzáférni az adataimhoz. Hol használtam utoljára a kártyámat, vásároltam-e rajta mostanság. Higgadt volt, szakszerű, sajnálkozott, de nem túlzóan, pont ahogy kell. Hogy akkor csináljuk végig a teendőket. Akkor törölni tudja az utalásokat. Kettő volt, emészthető összegek, de együtt azért sok. Azért figyeltek fel rá, mert egy ismert csalóhoz köthető a számla. Korábban is próbálkoztak nálam, kisebb összegekkel, sikertelenül. Kérdezte, hogy jóváhagytam-e ilyesmit. Csevegtünk. Hát, mondta, kérdésre, sok az adathalászat, lehet egy kémprogram, egy adatokat megőrző vásárlás, sok minden, nehezen visszafejthető. Kedves volt, segítőkész.

A háttérben más ügyintézők hangja duruzsolt, akik más kedves ügyfeleknek magyaráznak türelmesen.

Minden volt. Másik, képzettebb kolleganő, adott ponton, akihez átkapcsolt, sípszavak, ezmegaz

Valahogy, és ezt akarom kiemelni, volt a dolognak egy hitelessége meg egy sodrása. Mint a szociálpszichológiai kísérleteknek. Amikor visszagondolok, nekem is minden evidens, látom a zavaró, illogikus pontokat, ahol az ember, aki nem benne van a történetben, hanem kívülről, utólag hallgatja, felkacag. Azt érzi, hogy ő azt mondta volna, hogy: “na jó, kiskezitcsókolom, ne csináljunk Krisztusból bohócot”. És leteszi. Na, ez a valaki mindenesetre nem én voltam. Nem mondom, végig, annyira ciki.

Mikor sikeresen hitelesítettem az utalást (amit az elmondás szerint így tudnak “törölni”), megszakadt a vonal. Abban a pillanatban tudtam. Érdekes volt. Tudni. Visszahívtam. Nem volt szám. Nem létezett már. Mérhető összeget buktam.

Nyilván letiltottam a kártyát és feljelentést teszek a rendőrségen, talán nem hiába. De, persze, valószínűleg hiába.

Érdekesnek találom a két nőt. Akiknek ez a foglalkozása

Ez a higgadt aljasság. Valahogy, miközben ilyen mindig is volt, korunk embereinek érzem őket. “Meglopható vagy? Kijátszható? Elhiszed, amit mondunk neked? Szuper. Itt írd alá. Ha hülye vagy, ha ennyire naiv vagy, akkor jár nekünk, ami a tiéd”.

Szerintem ez aggasztóan korszerű

Végül konkrét tanulságok, magamnak is: A banki ügyintéző nem tájékoztat semmiről, amíg nem egyeztette az adataidat. Ne adj át adatokat. Van, amit ha nem tudnak, nem ők azok. Van, amit nekik sem szabad átadni. Van, hogy valami úgy néz ki, mint az igazi. A vicc az, hogy ezeket én is tudom. Lehet, hogy most egy kicsit jobban, mint eddig. Nem gondolom, hogy Ti ezeket nem tudjátok. Azt gondolom, hogy a csapdák lényege, hogy nem rögtön derül ki róluk, hogy csapdák. Lav, písz, a tetején apró, jól kivehető vérszomjjal.”

A kommentekből…..

“Sajnálom ami történt veled. Köszönöm, hogy leírtad, én is tartok az ilyentől! Éppen ezért használom a telefonom spam felismerőjét, ami már nagyon sokszor figyelmeztetett, hogy ne vegyem fel! Ez egy egyszerű beállítás, szerintem minden telefonban benne van: Zöld telefonjelre kattintás után a jobb felső sarokban van 3 pötty. Katt arra, és előkerül a “beállítások” menü. Arra Ismét katt, és előbújik a “spam védelem” .”

“Tele van a világ ilyenekkel, s meg kell fizetnünk a tandíjat. Nagyon kemény tandíj. Senkit nem vigasztal, de én is jártam így, egy befektetővel. A setting, a felkészültség ua. PROFI! A “befektető” eljátszotta, hogy az automata beazonosít minden alkalommal, s rögzíti a beleegyező nyilatkozatomat a befektetés megújítására. Ez néhány hétig így ment. Egy idő után a halvány gyanú valamelyest felerősödött, s gondoltam (én, naiv), hogy még “időben” mindenesetre kiveszem a pénzemet (mintha számítana az időtényező). Eljátszotta, hogy átutalja a pénzemet a számlámra. Amikor jeleztem neki, hogy nem érkezett meg, elküldte az átutalásról szóló “banki igazolást”. Nos, ez szemérmetlenül hamis volt. Besétáltam vele a pasi bankjába (K&H), a főnök és a népek összeszaladtak, én pedig a rendőrségre. Több tucat hasonlóképp átvert ember, aztán évekig húzódó eljárás, határozat, mi szerint ennyi-és-ennyi visszajár. A pasi rács mögött, de lefoglalható vagyona – semmi. Ül valamennyit, aztán kiássa. Készületlenül ért bennünket ez a vadkapitalizmus. Közben ámulok -, veled együtt -, hol képződnek ezek, hogy fejlesztik tökélyre a beállítást, a hibátlan kommunikációt, összjátékot.”

“Sajnalatos, hogy egyre több online csalasnak vagyunk kiteve…. Nekem is van történetem. Kb 2 hete csörgött a telefonom es a kijelzön az “FBI” felirat jelent meg, amit hirtelen fel sem fogtam es felvettem. Aztan gyorsan leesett, hogy ez atveres… Bizom benne, hogy tanulunk egymas történeteiböl es mindannyian jobban felismerünk a jövöben az ilyen becsapos helyzeteket.”

“Tutira beszoptam volna én is. Mondjuk jóhiszeműségből nálam nincs hiány… köszönöm a figyelmeztetést – és persze nagyon együttérzek. Az áldozathibáztatókra mért megelőző csapás viszont mintaszerű volt!”

“Igen. Az érzés, hogy valakivel elbeszélgettél, aki éppen kirabolt. Én egyszer megúsztam, mert valahogy pont szó volt róla. De akkor is olyan érzés, mibtha megerőszakolnának. Jó, hogy leírtad.”

“Higgadt aljasság. Korunk emberei. És, aki jóhiszemű, még az érzi rosszul magát…profinak tűnnek, feljelentést kell tenni…az OTP is besegíthetne…”

Ha megírná véleményét, vagy megvitatna ezt-azt másokkal, esetleg kérdése lenne a cikkel kapcsolatban, Facebook oldalunkon megteheti!

Friss híreink!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.