Connect with us

Gyorshír

Ingyenes tömegközlekedés

Megosztás

Horváth Csaba, az MSZP főpolgármester-jelöltje 2010-ben azzal kampányolt, hogy ingyenessé lehetne és kellene tenni a fővárosban a közösségi közlekedését a metrótól a villamososon át, a buszokig és trolikig. Most, nyolc év teltével kiderült, igaza volt a politikusnak.  Az ingyenes közösségi közlekedés nem álom többé.

BKK
Megosztás

Emlékeznek még? 2010-ben az önkormányzati választások előtt szinte az egész jobboldali sajtó lehülyézte Horváth Csabát, az MSZP akkor még budapesti főpolgármester jelöltjét. Horváth azzal kampányolt, hogy ingyenessé lehetne és kellene tenni a fővárosban a közösségi közlekedését, a metrótól a villamososon át, a buszokig és trolikig. Most nyolc év teltével kiderült igaza volt a politikusnak. Az ingyen közösségi közlekedés nem álom többé.

Ingyen fuvar mindenkinek!

Nem csak a fővárosban, de az egész országban ingyenes lett a tömegközlekedés, na persze nem Magyarországon, hanem Észtországban, így döntött az ország parlamentje.

A folyamat még 2013-ban indult, akkor Tallinban, a fővárosban váltottak ingyenes üzemmódra, amit csak azok vehettek igénybe, akik regisztráltatták magukat, mint tallini lakosok, illetve befizettek egy egyszeri hozzájárulást , ami összesen két, azaz kettő euró volt fejenként. Ettől kezdve a nem fővárosi lakosok, és a külföldi turisták  fizettek a közösségi közlekedésért, talliniak nem.

A parlament a napokban úgy döntött, hogy az eddigi tapasztalatokat  elemezve kiterjesztik a szolgáltatást az egész országra.

Magyarországon ma semmilyen feltétel nem adott

Horváth

Megkérdeztük Horváth Csaba fővárosi politikust, mit szól ahhoz, hogy az ötlete Észt országban ugyan, de megvalósult.

Csak Budapesten évente 1500 -2000 ember hal meg olyan légúti betegségben, amit a szállópor okoz. Az sem véletlen, hogy szmogriadok esetén korlátozzák a belsőégésű járművek közlekedését…

– mondja a fővárosi képviselő.

Mi abból indultunk ki, hogy jó együttműködéssel például a közösségi közlekedés elavult gépparkjának korszerűbbre cserélésével, mert az azért mégsem megy, hogy a legnagyobb káros anyag kibocsátó a BKV buszflotta, P+R parkolókkal és sok más forgalomtechnikai eszközzel jobbá tehetnénk a főváros élhetőségét. A mi ajánltunk  egy valódi közösségi zöld-válasz lehetett volna a jelenlegi és akkori siralmas helyzetre, de ez a hajó sajnos már elment. Jelenleg egyetlen feltétele sem biztosított az ingyenes közösségi közlekedés  bevezetésnek. 2010-ben úgy terveztük, hogy a döntést és a kivitelezést egy budapesti népszavazás és legalább kétéves előkészítő munka előzte volna meg.

A kérdésre, hogy miként finanszírozták volna ezt a meglehetősen drága közlekedési reformot, Horváth Csaba így válaszolt:

A dugódíjból, de ma ezt se lehetne bevezetni, hiszen hol vannak a város határban olyan mennyiségben nagy befogadású P+R parkolók, ahol a gépkocsik nagy számban tehetők le, és ez csak az egyik olyan feltétel ami nélkül nincs lehetőség dugódíj kivetésére.

Határeset

Ingyen tömegközlekedhet, aki könyvet olvas!

 

 

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük