Horváth Csaba, az MSZP főpolgármester-jelöltje 2010-ben azzal kampányolt, hogy ingyenessé lehetne és kellene tenni a fővárosban a közösségi közlekedését a metrótól a villamososon át, a buszokig és trolikig. Most, nyolc év teltével kiderült, igaza volt a politikusnak. Az ingyenes közösségi közlekedés nem álom többé.
Emlékeznek még? 2010-ben az önkormányzati választások előtt szinte az egész jobboldali sajtó lehülyézte Horváth Csabát, az MSZP akkor még budapesti főpolgármester jelöltjét. Horváth azzal kampányolt, hogy ingyenessé lehetne és kellene tenni a fővárosban a közösségi közlekedését, a metrótól a villamososon át, a buszokig és trolikig. Most nyolc év teltével kiderült igaza volt a politikusnak. Az ingyen közösségi közlekedés nem álom többé.
Ingyen fuvar mindenkinek!
Nem csak a fővárosban, de az egész országban ingyenes lett a tömegközlekedés, na persze nem Magyarországon, hanem Észtországban, így döntött az ország parlamentje.
A folyamat még 2013-ban indult, akkor Tallinban, a fővárosban váltottak ingyenes üzemmódra, amit csak azok vehettek igénybe, akik regisztráltatták magukat, mint tallini lakosok, illetve befizettek egy egyszeri hozzájárulást , ami összesen két, azaz kettő euró volt fejenként. Ettől kezdve a nem fővárosi lakosok, és a külföldi turisták fizettek a közösségi közlekedésért, talliniak nem.
A parlament a napokban úgy döntött, hogy az eddigi tapasztalatokat elemezve kiterjesztik a szolgáltatást az egész országra.
Magyarországon ma semmilyen feltétel nem adott
Megkérdeztük Horváth Csaba fővárosi politikust, mit szól ahhoz, hogy az ötlete Észt országban ugyan, de megvalósult.
Csak Budapesten évente 1500 -2000 ember hal meg olyan légúti betegségben, amit a szállópor okoz. Az sem véletlen, hogy szmogriadok esetén korlátozzák a belsőégésű járművek közlekedését…
– mondja a fővárosi képviselő.
Mi abból indultunk ki, hogy jó együttműködéssel például a közösségi közlekedés elavult gépparkjának korszerűbbre cserélésével, mert az azért mégsem megy, hogy a legnagyobb káros anyag kibocsátó a BKV buszflotta, P+R parkolókkal és sok más forgalomtechnikai eszközzel jobbá tehetnénk a főváros élhetőségét. A mi ajánltunk egy valódi közösségi zöld-válasz lehetett volna a jelenlegi és akkori siralmas helyzetre, de ez a hajó sajnos már elment. Jelenleg egyetlen feltétele sem biztosított az ingyenes közösségi közlekedés bevezetésnek. 2010-ben úgy terveztük, hogy a döntést és a kivitelezést egy budapesti népszavazás és legalább kétéves előkészítő munka előzte volna meg.
A kérdésre, hogy miként finanszírozták volna ezt a meglehetősen drága közlekedési reformot, Horváth Csaba így válaszolt:
A dugódíjból, de ma ezt se lehetne bevezetni, hiszen hol vannak a város határban olyan mennyiségben nagy befogadású P+R parkolók, ahol a gépkocsik nagy számban tehetők le, és ez csak az egyik olyan feltétel ami nélkül nincs lehetőség dugódíj kivetésére.