Connect with us

Blogbazár

Jávor Benedek: még el sem fogadta az EU a magyar Helyreállítási Tervet, már szemérmetlenül lopnak belőle!

Megosztás

A politikus a Helyreállítási Tervben vette észre, hogy Magyarországon annyiért újítana fel egy alföldi vasútszakaszt, amennyiből máshol új, hegyes-völgyes vidéket átszelő szuperexpressz vonalat építenek. A tendert már tavaly megnyerte Orbán pénztárcája, Mészáros. Akkor most érdemes vitatkozni arról, hogy egy bűnszervezet vezeti-e az országot…. – ezzel a kommenttel osztotta meg brüsszeli képviseletének vezetője blogbejegyzését Magyar Bálint közösségi oldalán.

Megosztás

A politikus a Helyreállítási Tervben vette észre, hogy Magyarországon annyiért újítana fel egy alföldi vasútszakaszt, amennyiből máshol új, hegyes-völgyes vidéket átszelő szuperexpressz vonalat építenek. A tendert már tavaly megnyerte Orbán pénztárcája, Mészáros. Akkor most érdemes vitatkozni arról, hogy egy bűnszervezet vezeti-e az országot…. – ezzel a kommenttel osztotta meg brüsszeli képviseletének vezetője blogbejegyzését Magyar Bálint közösségi oldalán.

„Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogy mennyire gondolja komolyan a magyar kormány a Helyreállítási Terv (HET) és a jogállamisági eljárás kapcsán hangoztatott korrupcióellenes fellépést, semmi másra nincs szükségünk, mint hogy elolvassuk a brüsszeli jóváhagyásra váró magyar Helyreállítási Tervet.

A terv közlekedési fejezetében szerepel a Békéscsaba-Lőkösháza vasútvonal fejlesztése

Ami rendben is van, leromlott állapotú vonal, korlátozás korlátozást ér. A 30,3 km-es pályaszakasz építése azonban 146,8 md forint összeggel szerepel, ami 4,85 md HUF/km költséget jelent. Ez elképesztően drága, még a hasonló, a HET-ben szereplő Almásfüzitő-Komárom szakasz korszerűsítésével összehasonlítva is (ahol egy szakaszon teljesen új nyomvonalon új vasúti pályát is kell építeni), amelynek becsült költsége alig több, mint ennek harmada, 1,83 md HUF/km. A 4,85 md-os árszint megfelel az Európában tervezett gyorsvasúti (min. 250 km/h) hálózat teljesen új nyomvonalon létesített speciális pályáinak átlagos létesítési költségének. A magyar Alföld tengersík vidékén, jelentős műtárgyak (pl. nagy folyók hídjai) nélkül!

Hogyan lehetséges, hogy amennyiből máshol, akár hegyes-völgyes, folyókkal szabdalt területeken teljesen új, 250 km/h-ra tervezett gyorsvasúti pályákat tudnak építeni, annyiból Magyarországon a lőkösházi vasútvonal valamelyes korszerűsítésére futja?

A magyarázat persze nyilvánvaló

A kérdéses nyomvonalra a valóságban a tendert már tavaly megnyerte Mészáros Lőrinc (V-Híd Építő Zrt.) és a Strabag konzorciuma! Igaz tavaly még egy csupán 126,8 md forintos ajánlattal nyertek, ami már akkor is 10%-kal magasabb volt még a vélhetően igen nagyvonalú kiíró által várt árnál (116 md HUF), de válság van, Mészáros Lőrinc nyilván több támogatásra szorul, húzzák össze a nadrágszíjat a tanárok meg hajléktalanok! Összehasonlításként: az eddigi legdrágább magyar vasútépítés (a debreceni BMW-gyárhoz vezető 15 km-es pályaszakasz ára, szintén Mészáros kivitelezésében) 3,6 md HUF/km volt. Ezt 30%-kal haladja meg a mostani 116-ról előbb 126,8-ra, majd 146,8-ra dráguló projekt, de lesz ez még drágább, csak kicsit akarnia kell a kormánynak.

Az EU tagállamainak képviselői a héten kell hogy döntsenek a magyar Helyreállítási Terv jóváhagyásáról, és a jogállamisági feltételességi eljárás folytatásáról. A Bizottság a magyar fél által tett vállalások és azok részleges megvalósítása nyomán a Helyreállítási Terv elfogadását, és a feltételességi eljárásban három operatív programban mintegy 3000 milliárd forint zárolását javasolta. Német és francia nyomásra, illetve a magyar zsarolás (az ukrajnai segítségnyújtás és a globális minimumadó akadályozása) nyomán úgy tűnt, hogy nem csak a HET-et hagyják jóvá a tagállami kormányok, hanem a „magyar előrehaladás figyelembevételével” a zárolásra javasolt összeget is csökkentik. A legfrissebb hírek szerint a Bizottság továbbra is fenntartja eredeti javaslatát, tekintettel arra, hogy a magyar antikorrupciós vállalások még mindig nem elég meggyőzőek, a német kormány pedig mégiscsak követheti a Bizottság ajánlását.

Annyit a fenti ügy kapcsán elmondhatunk:

ha nem akarnának hinni a magyar porhintésnek, hanem a valóságra lennének kíváncsiak, nem is kell csupán a Bizottságnak hinniük, elég lenne elolvasniuk a jóváhagyásra váró HET-et. Feketén-fehéren kiderül belőle, hogy a magyar kormány a még jóvá sem hagyott tervből is már úgy lop, mintha nem lenne holnap, és ez egyben világos útmutatás arra nézve is, hogy mi várható a jövőben. Az uniós pénzek továbbra is nyomtalanul fognak szétszivárogni a NER oligarcháinak zsebébe, a magyar kormány meg jól szórakozik a lóvá tett EU-n a következő uniós vétóig.

Hogy meddig felel ez így meg az EU-nak, a német vagy francia kormánynak, azt ma már senki sem tudja még csak megtippelni sem

Mindenesetre ha lenne szándék erre, ha a szemüknek hinnének és nem a vágyaiknak, ha legalább elolvasnák, amit megszavaznak, akkor nyilvánvalóan végezniük kellene az uniós adófizetők pénzének elherdálásával Magyarországon. Ha magyar kormány a nagy antikorrupciós elköteleződés közepette annyit nem bírt megtenni, hogy legalább ezt az uniónak benyújtott papíron világosan leírt korrupt közbeszerzést visszavonja, az nem csupán a cinizmusukról árul el sokat, hanem arról is, hogy mi fog történni azzal a további sokezer milliárd forinttal, amit még csak nem is a kivilágított kirakatból kell majd ellopni.”

-zárta a blogbejegyzést a politikus.

Forrás

Szerző