Ellenzéki képviselőként az előző ciklusban sokszor éreztem, hogy milyen nagy szükség lenne a Fővárosi Közgyűlés működésének demokratizálására.

Számonkérhetőség….

Ennek szellemében készült el a szervezési és működési szabályzat módosítása, amely számonkérhetővé teszi Budapest mai vezetését, és szélesíti a jelenlegi ellenzék mozgásterét.

Természetesen a kormányhoz hűséges média ezúttal is tele van csúsztatásokkal és tévedésekkel a módosítással kapcsolatban.

A tisztánlátás végett, a tények a következők:

  • Az új SZMSZ bevezeti a napirend előtti felszólalás jogintézményét
  • Interpellálható lesz a főpolgármester és a helyettesek, amit a Fidesz szüntetett meg korábban
  • Ismét lesznek képviselőcsoportok, amelyek számára emberi erőforrásokat, megfelelő elhelyezést és szakértői keretet is biztosít a városvezetés
  • Kibővül a bizottságok ellenőrző jogköre: a feladatkörükben bármely kérdést megtárgyalhatnak, véleményezhetnek és ellenőrizhetik mind a városvezetést, mind az intézményeket
  • Lehetővé teszi, hogy a városvezetés érdemi kérdésekben tudjon konzultálni Budapest jövőjével kapcsolatban a városlakókkal.

Aki szándékosan terjeszt hazugságokat a témában, és félrevezeti Budapest lakóit, az számítson jogkövetkezményekre.

Háttér…..

Az origo.hu a fentiekről így számolt be:

“A főváros új vezetésének komoly visszaéléseire ad lehetőséget, hogy csak az ülést megelőző nap 12 óráig lehet írásban módosító javaslatot benyújtani a napirendi illetve kiegészítő javaslatok közt szereplő előterjesztéshez.

Kivétel ez alól a magát főkegyúri jogkörökkel felvértező főpolgármester személye,

ő ugyanis a döntéshozatal megkezdéséig jogosult majd módosításokat benyújtani, másnak nem szabad. Azaz a kormánypárti képviselőknek fel lehet készülni, a polgármester által, utolsó pillanatban benyújtott meglepetésszerű módosításokra. Amivel nagyon szépen lehet majd játszani. Szépen megkönnyítené a szűk többségben lévő balliberális Közgyűlés dolgát azzal is Karácsony, hogy jelentősen lecsökkentette a minősített többséget igénylő ügyek számát.

De a legfelháborítóbb, antidemokratikusabb rendelkezés

az új szabályzat 93. §-ban található, mely szerint a főpolgármester

„a főváros érdekeinek védelmében”

döntést hozhat

„minden olyan ügyben, amely szerepelt a Közgyűlés ülésének napirendi javaslatában vagy elfogadott napirendjén, de arról a Közgyűlés […] két egymást követő alkalommal nem döntött.”

Azaz, ha olyan komoly vitás kérdésről van szó, amelyben a Közgyűlés két egymást követő ülésen nem tud határozni, akkor Karácsony maga dönthet az ügyben.
Így működik a liberális demokráciafelfogás a gyakorlatban.”

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét