A kormánypárti média már a látszatra – illetve a Fidesz saját médiatörvényére – sem ügyel: egy hírműsorban gátlástalanul reklámozták a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó egyik cég termékeit.


A TV2 híradójából kiderült,

hogy a 2Rule magyar sportmárka húsz százalékos kedvezményt ad a kaposvári Intersport Youth Fesztiválon a vásárlóknak. Ez nem hír, hanem egyértelműen termékreklám.

„A 2Rule magyar sportmárka is jelen van Magyarország egyik legnagyobb utánpótlás multisport tornáján Kaposváron”

– hangzott el a TV2 Tények című műsorában szombat este.

Nettó termékreklám

Majd folytatódott a 444.hu által felfedezett tudósítás, amelynek egyik fontos eleme volt, hogy a kaposvári Kossuth téren álló sátorban most húsz százalékkal olcsóbban árulják Mészáros Lőrinc márkájának a termékeit.

„Lehetőséget kaptunk, hogy a 2rule márka újból bizonyítsa a márka minőségét a további vásárlói körnek, akiket még esetleg nem tudtunk elérni”

– mondta a Tényeknek Bendik Bernadett vezérigazgató. Ez – különösen az árkedvezményre való utalás miatt – kétségkívül nettó termékreklám, amit egy hírműsorban a Fidesz saját médiatörvénye is határozottan tilt.

Mindezt bárki megtekintheti a TV2 honlapján – már akinek van türelme hozzá, hogy a reklámokkal sűrűn megszakított bejátszást végignézze. De van értelme a kitartásnak, mert – a hírműsorból – az önkormányzati választás kapcsán készülő ellenzéki összefogás lejáratása mellett – mindenki meggyőződhet róla, hogy itt valami nagy csúnyaság történt. A 32. percnél található a lényeg, ha valaki kibírja addig.

„A 2Rule most Kaposváron hódít” – jelent meg akkor az inzert a képernyőn

Megtudhattuk azt is, hogy három kontinens 35 országának több mint 250 csapata vesz részt a kaposvári Intersport Youth Fesztiválon, de a tudósítás alatt szinte végig a 2Roule felirat volt olvasható.

Megszólal persze a Magyar Sportmárka Zrt. vezetője is, aki szerint ez kitűnő alkalom arra, hogy akit eddig nem tudtak elérni, most azok is tudomást szerezhessenek a 2Rule létezéséről. A TV2 arról szintén tudósít, hogy a cég termékeit a helyszínen húsz százalékos kedvezménnyel vásárolhatják meg. A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Beruházás-szervező Zrt. egyébként a cég egyszemélyi tulajdonosa.

Ez így nem túl elegáns,

már csak azért sem, mert a médiatörvény szerint a „nézőket és hallgatókat egyértelműen tájékoztatni kell a termékmegjelenítés tényéről”. De erre hírműsorokban nincs lehetőség, bár a harminc percet meghaladó adás egyszer reklámokkal megszakítható, csak akkor közölni kell, hogy most hirdetés következik.

Lehet persze vitatkozni azon, hogy a 2Rule bemutatása reklám vagy hír, hiszen egy gyáravatóról is lehet tudósítani, ami nem ütközik a médiatörvénybe. Csakhogy a „2Rule most Kaposváron hódít” felirat, illetve az árkedvezményre való utalás nem tárgyszerű tudósítás egy új cég piacra lépéséről vagy annak működéséről, hanem kifejezetten ingyen reklám.

A Médiatanács kötelessége

lehet, hogy emiatt fellépjen, és például kiszabhat bírságot, illetve felfüggesztheti az érintett cég médiaszolgáltatási jogosultságát, vagyis dönthet az adás legalább 15 percig tartó szüneteléséről.

Nem hisszük, hogy ez bekövetkezik, de azért érdemes elgondolkodni: a Fideszhez közeli média mindent megtehet? Tudósíthat például az ellenzéki együttműködés állítólagos kudarcáról úgy, hogy egyetlen érintett felet sem hallgat meg? S tudósíthat következmények nélkül egy Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó vállalkozás tevékenységéről, hogy abból leginkább az derül ki, mennyi kedvezményt adnak a termékeikre egy sportesemény helyszínén?

Forrás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét