Az a településvezető, aki veszített a helyhatósági választáson, legalább háromhavi végkielégítésre számíthat, ha legalább két évig volt polgármester, de a képviselő-testület döntése alapján ez hat hónap is lehet. Egy közszolga esetében a három hónap nyolc évnyi szolgálat után jár, míg hat hónapra 16 esztendő után lehet számítani. Igazságos-e, hogy a településvezetőket kivételes helyzetbe hozták? És általában a politikusok miért járnak jobban a nyugdíjukkal kapcsolatos szabályozással?


A törvény alapján járó három helyett hathavi

illetményének megfelelő összegű végkielégítést javasol Karácsony Gergely Tarlós István korábbi főpolgármesternek. Megérdemli, vagy Karácsony – a díszpolgári cím mellé – a békés közélet megteremtése érdekében csak újabb gesztust akar gyakorolni?

Ezt nem tisztünk eldönteni, inkább nézzük a jogszabályi hátteret

A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011-es törvény szerint a „polgármestert, ha e tisztségét legalább két évig betöltötte (….), végkielégítésként háromhavi illetményének megfelelő összegű juttatás illeti meg, amelyet a képviselő-testület további, legfeljebb háromhavi illetménynek megfelelő összeggel kiegészíthet”.

Karácsony javaslata tehát teljesen jogszerű,

hiszen bármelyik képviselő-testület dönthet úgy, hogy a távozó polgármesternek ilyen extra juttatást biztosít. Ez Tarlós esetében legfeljebb azért lehet izgalmasabb, mert neki miniszteri illetmény, vagyis márciustól legalább bruttó 1,7 millió forint járt. Nem mindegy tehát, hogy öt- vagy tízmillióval távozik.

Egy kisebb település esetében 1500 fős lakosságszám alatt –, ahol a polgármester legfeljebb 300-400 ezer között keresett – , ez már nem ilyen jelentős összeg, de a legalább csaknem egymillió ott is megilleti a távozó településvezetőt. Az igazságtalanság azonban a sorok közé van elrejtve.

A közszolgák esetében

a végkielégítés összegét ugyanezen törvény alapján egészen másként számolják. A kormánytisztviselőt/köztisztviselőt a szolgálati jogviszonyban töltött ideje alapján legalább

  • 3 év után egyhavi,
  • 5 év után kéthavi,
  • 8 év után háromhavi,
  • 10 év után négyhavi,
  • 13 év után öthavi,
  • 16 év után hathavi
  • 20 év után nyolchavi,

végkielégítés illeti meg. És ebben az esetben mérlegelési lehetőség sincs, szóval legalább két évnyi polgármesterkedés után a végkielégítés annyi, mint egy közszolgánál 8, illetve a településvezetőre vonatkozó eseti döntésnél 16 esztendő után.

Van itt más szempont is

„Végkielégítésre nem jogosult a kormánytisztviselő, ha (…) legkésőbb a kormányzati szolgálati jogviszony megszűnésének időpontjában nyugdíjasnak minősül”.

Ugyanez a helyzet egy polgármester esetében is előállhat: ha valaki már nyugdíjasnak tekintendő, annak az általános szabályok szerint egyetlen fillér sem jár. Ám az egykori településvezetőnek mindenképpen kell kapnia legalább 3 hónapot.

Tarlós hosszú ideje nyugdíjasként töltötte be a főpolgármesteri posztot

– lásd például a 2014. januári vagyonnyilatkozatát, amiről az Index is beszámolt. Miközben az öregségi nyugdíj folyósítását

„az öregségi nyugdíj kezdő időpontjától (…) szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban, rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyban, honvédelmi alkalmazotti jogviszonyban, kormányzati szolgálati jogviszonyban, politikai szolgálati jogviszonyban (…) áll”.

Egy polgármester, egy országgyűlési képviselő vagy egy kormánytag azonban nem tartozik ebbe a körbe

Erről a visszás szabályozásról legkevésbé a településvezetők tehetnek. A parlamentnek kellene felülvizsgálnia a hatályos, s első pillantásra is igazságtalannak tűnő rendelkezést. Csakhogy miért tennék, hiszen a kormánytagok, illetve a képviselők között is vannak többen olyanok, akik a meglehetősen tisztes fizetésük mellett felveszik a nyugdíjukat. Miközben például egy pedagógus ezt nem teheti meg.

Ugyanakkor, ha

„a képviselő megbízatása az Országgyűlés megbízatásának megszűnésével szűnik meg, a volt képviselő további három hónapon keresztül a tiszteletdíjának a megbízatása megszűnését megelőző háromhavi átlagának megfelelő összegű ellátásra jogosult”.

Tehát ők rosszabbul járhatnak, mint a polgármesterek. Mellesleg „a vagyonnyilatkozat a honlapról a képviselő megbízatásának megszűnését követő egy év elteltével távolítható el”, miközben az önkormányzati választás után a korábbi településvezetők hasonló nyilatkozatait – a fővárosban is ez történt – azonnal törölték.

Szóval vannak itt kérdések bőven,

amelyek túlmutatnak Tarlós végkielégítésén. Az egész javadalmazási és kedvezményrendszert érdemes lenne átgondolni, s nem csak a politikai döntéshozók szemével.

Forrás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét