Magyarországon a nagy dübörgés közben összeomlik a betegszállítás

Végüket járják Magyarországon a betegszállítással foglalkozó cégek, ugyanis az autóikra sofőr is kellene, de nincs. A nagy nemzeti ötlet, hogy ezentúl a mentősök vegyék át a feladatukat, amikor ott is kötéltánc folyik. Demagógia ilyenkor arra gondolni, hogy hány új stadiont adnak át havonta az egyre szaporodó miniszterekés helyetteseik?

Április végével felmondta a szerződését az egyik magán betegszállító cég,

ezért május 1-jén egy ügyeletes mentőautót vettek ki a szolgálatból az OMSZ Mohács utcai Bázis Mentőállomásán, hogy életmentő feladatai helyett a betegszállításban vegyen részt – tudta meg a 24.hu. A Bázis mentőállomáson és az OMSZ Markó utcai Központi Mentőállomásán is komoly felzúdulást okozott a megoldás, volt, aki meg akarta tagadni az együttműködést, neki annyit mondtak:

Ha te nem mész, majd kiveszünk egy másik kocsit.

A betegszállítás 2007 óta nem az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feladata,

ekkor vonták be az alternatív cégeket az ellátásba. Az OMSZ csak a mentéssel összefüggő esetekhez vonulhat ki, azonban május 1-je óta, a központi utasítás szerint be kellene szállniuk a betegszállításba is, mivel az egyik legnagyobb magáncég kiesett a rendszerből.

Április 30-ával felmondta ugyanis a betegszállításra vonatkozó szerződését a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (NEAK) a Haemobil Kft.

—  tudta meg a portál Dr. Vámos Zoltán cégvezetőtől. A vállalkozás további egészségügyi tevékenységeit, így az intenzív osztályon fekvő, nem mozgatható betegek dialíziskezelését fenntartja, a betegszállítást azonban humánerőforrás gondok miatt nem tudta vállalni. Szakmai források szerint nem csak a Haemobil került nehéz helyzetbe: a fővárosi betegszállító cégek alig-alig tudják kitermelni működési költségeiket, további négy vállalkozás került lehetetlen helyzetbe, erről pedig már a NEAK-ot is tájékoztatták.

A betegszállítók kilométerenként 110 forintos térítést és betegmozgatási díjat kapnak, ezért a mentőautón kívül egy sofőrt és egy ápolót kell biztosítaniuk.

Vidéken jobb a helyzet, de a fővárosban csak lassan lehet haladni. Van, hogy a dugóban egy óra alatt 10 kilométert halad a kocsi, ami egy sofőrt és egy ápolót visz. Ezért a tíz kilométerért 1100 forintot kaptunk

— magyarázta Vámos Zoltán. A főorvos szerint azért kellett felmondaniuk a szerződést, mert a cég gépkocsivezetői elmentek: az egyik egy másik magánvállalkozásnál talált munkát, a másik

Németországba ment csomagokat szállítani, ötszörös fizetésért és feleannyi munkáért. Nem tudtam marasztalni őket, ennyi pénzért pedig nem tudtunk új sofőröket alkalmazni

Tudták, de tettek rá…

A vállalkozás időben közölte az egészségbiztosítási alapkezelővel, hogy nem tudja a továbbiakban vállalni a feladatokat, a fővárosi mentőállomásokat csak április 29-én, vasárnap értesítették arról, hogy május 1-jétől, keddtől négy betegszállítást végző egységet kell szervezni, amelyből egy 24 órában, három pedig 12 órás, nappali műszakokban teljesít szolgálatot.

Az állomások vezetőit nehéz helyzetbe hozták a központi döntéssel, a mentőknél ugyanis hónapokkal ezelőtt megtiltották a pluszmunkákat. A kieső túlórapénzek egy mentőtisztnél havi 30-40 ezer forintos bércsökkenést jelenthetnek, ráadásul szakembereket vonnak el a közvetlen életmentéstől, ami gyakran okoz etikai dilemmát a állomások vezetőinek és a mentésirányítóknak.

Az OMSZ mindössze annyit közölt,

hogy tartalék gépjárműveikkel a területileg illetékes kormányhivatalok népegészségügyi osztálya által kiadott kijelölő határozat alapján, az ott megjelölt területen és kapacitással végeznek betegszállítási feladatokat. Az OMSZ szerint a betegszállítási tevékenység a mentési kapacitást nem érinti, a mentőellátás országszerte zavartalanul biztosított.

Unortodox fizetésemelés: csökkent a mentők fizetése

A mentőállomások legalább egy éve nem tudják kiállítani a teljes kocsiparkot, most pedig még rosszabb a helyzet.

A szabadságolások és az állandó létszámhiány miatt az autók bent állnak, mert nincs aki vezesse őket, nincs elég mentőápoló sem. Korábban többször is jeleztük: hiába vesznek szép autókat, ha nincsen személyzet, akivel feltölthetnék őket

— mondta el egyik, névtelenséget kérő forrás a 24.hu-nak.

Persze, ha mindenki betartaná az poliszit, miszerint a Tízparancsolat szerinti élettel mindez a galiba elkerülhető, akkor nem főne szegény miniszterelnök feje még emiatt is. De hát az orsazág felére nem lehet számítani, ők mennek a saját libsi fejük után.

(forrás: 24.hu)

Terror ellen védve – a mentők is beszálltak a propagandába

Itt minden szétrothad?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük