Connect with us

Ez a nap

A mezőn végződik a sztráda, de nekünk kilométerenként 4,5 milliárdba kerül

Megosztás

A kormány összecsapott terveket küldött Brüsszelbe, hogy elkezdhesse kiszórni a remélt uniós támogatások előlegeit. Az Európai Bizottság azonban nem akar túlárazott útépítéseket finanszírozni.

Már Brüsszelben is drágállják a magyar útépítéseket, annyira, hogy némelyik beruházást vissza is dobta az Európai Bizottság (EB) – értesült a 24.hu. Ha nem sikerül aládúcolni alapos számításokkal, akkor nem fogja finanszírozni az unió sem az M4-es autópálya Berettyóújfalu–országhatár közötti szakaszát, sem az M35-ös sztráda 4-es főúttól Berettyóújfaluig és a 481-es útig történő megvalósítását – derül ki a támogatási kérelemre adott brüsszeli válaszokból. Pedig csak az említett két építkezésre összesen 160 milliárd forint támogatási igényt adott be a magyar kormány a múlt év végén.

Elég rosszul áll az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki, országhatár közötti szakasz szénája, a megküldött dokumentáció 27 pontjában is magyarázatot kért az EB. Némelyikre elég nehéz lesz válaszolni. Például a magyar terv azzal számol, hogy az M4-es sztráda folytatódik a romániai oldalon az észak-erdélyi autópályával, a Suplacu de Barcau–Bors közötti A3-masban, ezzel szemben a román nemzeti közlekedési stratégia alapján 2023 előtt nem fejeződik be az A3 sztráda építése. Márpedig a romániai csatlakozó szakasz nélkül a magyar autópálya a mezőn fog végződni.

A magyar oldalon a beruházás teljes költsége alapján kilométerenként 14,4 millió euró, közel 4,5 milliárd forintos ár adódik. Az építési költség nettó 323,9 millió euró, ami 11 millió euró, azaz 3,4 milliárd forint kilométerenkénti árat jelent.

Az a tény, hogy a projekt sík területen valósul meg, alacsony költséget indokolna, de a 14,4 millió euró jóval meghaladja a magyarországi 2×2 sávos autópályák átlagos árát.

Az M35-ös projekt esetében még több, 33 ponton kértek pontosításokat Brüsszelből. A beadott támogatásigénylés alapján a beruházás teljes költsége 329,9 millió euró, a kilométerenkénti egységköltség nettó 11,1 millió euró (3,44 milliárd forint). Ez magasnak tűnik a viszonylag egyszerű topográfia és a viszonylag alacsony népsűrűséget figyelembe véve. Vagyis indoklást kérnek az EU-bürokraták, hogy mi kerül több mint 3 milliárd forintba sík terepen, ahol sok lehajtót sem indokol a népsűrűség.

A 24.hu kormányközeli informátora azzal magyarázta a problémákat, hogy nem teljesen kidolgozott dokumentációt küldtek meg Brüsszelbe. A sietség pedig összefügg az uniós pénzek gyors lehívási/kifizetési kényszerével.

(Forrás: 24.hu)

Kapcsolódó:

https://varosikurir.hu/lazarek-unios-tamogatasok/

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük