Connect with us

Kerítésen innen

Minusz 1 árstop: közlöny van róla: a hatósági üzemanyagárnak annyi!

Megosztás

“Bekövetkezett az, amitől tartottunk. Hétfőn életbe lépett az orosz kőolajszállítás-tilalma, ez zavarokat okoz az üzemanyagimportban. A brüsszeli szankciók eredménye az, hogy nem tudjuk garantálni a 480 forintos benzinárat tovább. Ezért megszünteti a benzinárstopot a kormány” – jelentette be Gulyás Gergely miniszterelnöskéget vezető miniszter a kedd éjjeli rendkívüli kormányinfón.

Megosztás

“Bekövetkezett az, amitől tartottunk. Hétfőn életbe lépett az orosz kőolajszállítás-tilalma, ez zavarokat okoz az üzemanyagimportban. A brüsszeli szankciók eredménye az, hogy nem tudjuk garantálni a 480 forintos benzinárat tovább. Ezért megszünteti a benzinárstopot a kormány” – jelentette be Gulyás Gergely miniszterelnöskéget vezető miniszter a kedd éjjeli rendkívüli kormányinfón.

A kedd esti rendkívüli kormányinfóról szóló levelet 21:46-kor postázták

Gulyás elmondta, hogy a Mol arról tájékoztatta a magyar kormányt, hogy import nélkül nem tudja biztosítani az ország üzemanyag-ellátását.

A Kormány 494/2022. (XII. 6.) Korm. rendelete az uniós szankciók életbelépése okán az üzemanyagárral kapcsolatos egyes rendelkezésekről

– címmel jelent meg a Magyar Közlönyben a Kormányinfoval egyidőben az, hogy a kormány kivezeti a hatósági árat az üzemanyagok esetében. A rendelet több pontban is ír arról, hogyan módosulnak a korábbi kormányrendeletek, de a lényeg az, hogy

a megjelenés napján este 11-kor lépett hatályba, vagyis a hatósági ár innentől nem lesz érvényes.

Hernádi Zsolt a Mol elnök-vezérigazgatója azt mondta: káosz alakult ki. Teljes leürülésről volt szó több kútnál, elképesztő helyzet alakult ki. Hozzátette: 31 éve nem történt ilyen.

„Utoljára a hetvenes-nyolcvanas években láttunk ilyeneket, sorok alakultak ki a benzinkutaknál”.

Hernádi azzal folytatta, hogy minden tőlünk telhetőt megtettek, és

„megteszünk az ellátásbiztonság biztosításáért. Nem bírunk többet teljesíteni, amit eddig tettünk.”

Arról is beszélt a Mol-vezér, a termelésből hiányzó benzin nagy részét az elmúlt hetekben Szlovákiából hoztak át. Az üzemanyag-hiányra és a logisztikai problémákra egyedül az import lehet megoldás.

„Vissza kell állítani az importot”

Ez nem történik meg egyik napról a másikra – tette hozzá.

„Ma kell lépni ahhoz, hogy a jövő év elején stabil üzemanyagpiaccal rendelkezzünk.”

Hozzátette: két hónap múlva egy újabb kritikus helyzettel nézünk szembe.

„Az uniós szankciók hatását addigra fogjuk megérezni. Február 5. után hiányozni fog 10 százalék dízel az európai piacról.”

a 95-ös benzin 641 forintba, a dízel pedig 699 forintba kerül majd a Mol-kutaknál.

A kivezetés emelni fogja az inflációt – mondta újságírói kérdésre Gulyás Gergely. A miniszter hangsúlyozta:

“a kormány fenntartotta az ársapkát ameddig meg lehetett tenni.” Szerinte a kivezetés után is olcsó lesz a benzin európai szinten.

Arra a kérdésre, hogy felelős-e kormány a kialakult helyzetért, Gulyás azt mondta:

Mérlegre tenni, hogy 13 hónapig érvényben lévő 480 forintos benzinár az jó, vagy rossz volt.

Arról is beszélt a miniszter, hogy az ársapka válasz volt arra, hogy az elhibázott szankciók miatt a benzin és dízel ára az egekbe szökött.

“a sokkszerű vásárlási kedv nem fog megismétlődni”

Hernádi arról beszélt, hogy szerinte normalizálódni a piac a kivezetés után (arról nem beszélt, hogy pontosan mikor is történik majd ez be), “a sokkszerű vásárlási kedv nem fog megismétlődni.” A Mol vezére szerint az uniós szankciók miatt alakult ki olyan helyzet Európában, ami miatt ársapkát vezettek be Magyarországon.

“Az ársapka viszont most már inkább diszfunkcionál, mint jól funkcionál.”

A Mol-vezér szerint nagy veszteséget okozott az árstopot. Hangsúlyozta:

“ne azért haragudjanak, hogy megszűnik az árstop, hanem annak örüljünk, hogy ennyi ideig fennmaradt. Ez a kérdés az ellátásbiztonságról szól.”

Hajrá kisbenzinkutak, keressék meg a régi kapcsolataikat – mondta Hernádi

Újságírói kérdésre azt mondta Gulyás, hogy szerinte a kormánnyal hétfőn kritikát megfogalmazó Matolcsy György nem sértett ember, és továbbra is együtt kívánnak dolgozni az általa vezetett jegybankkal. Az árstopokkal kapcsolatban általánosságban azt mondta Gulyás, hogy

“minden árstopnál mérlegelni kell, hogy van-e hiány. Ha ez általánossá válik, akkor nem érdemes fenntartani” az árstopot.

Forrás

Szerző