Connect with us

Budapesti hétköznapok

Mű a balhé a Lánchíd autózhatósága körül? Nagyon úgy tűnik…..

Megosztás

A Lánchíd forgalmi rendje körüli vitákban gyakran felbukkanó érv, hogy a híd fontos szerepet tölt be a főváros autós infrastruktúrájában, így a kiesését nem viselné el a rendszer. Ám az adatok azt mutatják, hogy a lezárás előtt sem volt túl komoly tényező a Lánchíd autós szemmel – attól függően, hogy az M0 hidakat belevesszük-e a statisztikába vagy nem, 4-6% közé tehető az az autóforgalom, ami ide esett – tudatta a BKK.

Megosztás

A Lánchíd forgalmi rendje körüli vitákban gyakran felbukkanó érv, hogy a híd fontos szerepet tölt be a főváros autós infrastruktúrájában, így a kiesését nem viselné el a rendszer. Ám az adatok azt mutatják, hogy a lezárás előtt sem volt túl komoly tényező a Lánchíd autós szemmel – attól függően, hogy az M0 hidakat belevesszük-e a statisztikába vagy nem, 4-6% közé tehető az az autóforgalom, ami ide esett – tudatta a BKK.

Akkor meg?

A Lánchíd forgalmi rendje körüli vitákban gyakran felbukkanó érv, hogy a híd fontos szerepet tölt be a főváros autós infrastruktúrájában, így a kiesését nem viselné el a rendszer. Ezzel szemben a statisztikai adatok azt mutatják, hogy az összes budapesti híd gépjárműforgalmának mindössze 6%-át tette ki a Lánchíd a felújítás előtt.

Részben azért, mert a 2×1 sávos híd áteresztőképessége kicsi

Másrészt egy olyan, sugaras-körutas szerkezetű városban, mint Budapest, természetes, hogy a város peremén található hidak (esetünkben az Árpád-híd és a Rákóczi-híd) bonyolítják a legnagyobb gépjárműforgalmat, a belvárosi hidak pedig a legkisebbet. Ráadásul a 2021 tavasza óta tartó felújítás óta bőven volt idő megtapasztalni, hogy

Budapest közlekedése nem omlott össze a Lánchíd kiesésével – a város alkalmazkodott az új körülményekhez.

A felújítás időszaka alatt a szomszédos hidak összforgalma mindössze 10%-kal nőtt, és a tesztidőszak alatt ez 7%-ra módosult, ami arra utal, hogy az új Lánchíd gyors és környezetbarát közlekedése valódi alternatívát jelent a személygépkocsit használók számára is. A december óta tartó tesztidőszak alatt az egész város láthatta, hogy a dugóban veszteglés helyett gyorsan is lehet közlekedni a Lánchídon – busszal, kerékpárral, rollerrel, motorral vagy taxival – derült ki a bejegyzésből.

Szócsata

Hónapok óta tart a vita arról, hogy jár-e a fővárosnak a kormányhatározatban beígért hatmilliárdos támogatás a Lánchíd felújításához, vagy nem, mert egyelőre nem engedi fel az autóforgalmat az átadott hídra. A kormány és a főváros is mondja a magáét, a két érvrendszer távol van egymástól.  A regnáló Budapest-szivató hadjáratának kapóra jön a főváros vezetésének demokráciára való törekvése, szerintük:

„…a Lánchíd hatmilliárdos kormányzati támogatásának feltétele mindvégig az volt, hogy a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot. Az erről szóló megállapodást Karácsony Gergely saját kezűleg írta alá. Most fel akarja rúgni ezt a „közösségi lakógyűlésre” hivatkozva. Megint csak a szokásos sunnyogás, terelés. Ha nem is értünk egyet, korrekt és szemtől szembe vitákat és cselekedeteket nem várhatunk el Budapest vezetőjétől?”

Egy kormány sem engedheti meg magának azt, hogy kormányhatározatban tett ígéretét egyszerűen ne tartsa be, még akkor sem, ha erre nem kényszeríthető. Ezért kellett egy indok arra, hogy miért nem fizet. És itt jön képbe a kormányhatározat fentebb említett kitétele, hogy a támogatást csak akkor folyósítják, ha „a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása nem haladja meg a 18 hónap időtartamot”.

Mivel a főváros vezetése szinte pont a 18 hónap leketyegésének pillanatában, a híd ideiglenes forgalomba helyezésekor döntött úgy, hogy azon egyelőre személygépkocsi nem hajthat át, csak busz, taxi és kerékpár, adta magát az indok:

ha az autók ki vannak tiltva, az részleges korlátozásnak számít, ami a feltétel áthágása, ergo nem jár a pénz.

Lényegében a támogatás sorsa már ott eldőlt: nem lehet bevasalni.

Összefoglalva…

A jogszabályok arra engednek következtetni, hogy ha bíróság elé kerülne az ügy, akkor a főváros jó eséllyel megnyerné a pert, hiszen a híd forgalomba helyezése megtörtént, a forgalmi rendet pedig törvény adta joga meghatározni. Csakhogy a hatmilliárd forint ügye nem valószínű, hogy valaha is bíróság elé kerül, mert nincs releváns szerződéses alapja. Innentől kezdve pedig a támogatás ügye csak politikai kommunikáció és interpretáció kérdése. (forrás)

Szerző