Nem igaz, hogy 20 LNG-tanker annyi üzemanyagot fogyaszt egy út során, mint amennyit a világ összes autója egy év alatt - Városi Kurír

Sorting by

×

Nem igaz, hogy 20 LNG-tanker annyi üzemanyagot fogyaszt egy út során, mint amennyit a világ összes autója egy év alatt

Több ezer ember osztotta már meg Facebookon azt a szöveget március óta, amely szerint 20 cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító tanker annyi üzemanyagot használ fel az Egyesült Államokból Európába menet, mint amennyit az összes autó a Földön egy év alatt.

Hirdetés

De ez az állítás nem igaz

Már több mint 15 ezer ember osztotta meg azokat a Facebook-bejegyzéseket (például itt és itt) 2022. március közepe óta, amelyek különböző hamis kijelentéseket tesznek a cseppfolyósított földgáz (LNG) szállításával, valamint a szállítás a környezetre gyakorolt hatásával kapcsolatban.

A bejegyzés legtöbb változatában egy LNG-tanker képét látni a következő szöveggel:

“Elindult 20 gázszállító hajó az USA-ból Európa fele. Ezek a hajók 57 tonna üzemanyagot fogyasztanak/nap az=1140 tonna/nap. Egyetlen óriás teherhajó szennyezése 50 millió autóéval ér fel. Vagyis nagyjából két tucat ilyen hajó annyit szennyez, mint a világ összes autója összesen.”

A szöveg nagyjából egy hónappal azután kezdett terjedni az interneten, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát. Az invázió miatt számos európai ország úgy döntött, hogy szeretne függetlenné válni a jövőben az orosz gáztól. Az Európai Unió tervei szerint alternatíva lehet az orosz gázra az Egyesült Államokból érkező cseppfolyósított földgáz. (A magyar kormány nem tartja reális megoldásnak ezt az alternatívát a közeljövőben, és szerintük egyelőre nem lehetséges az orosz gáz bojkottja.)

LNG

Az nem derül ki konkrétan a bejegyzésekből, hogy honnan ered a húsz (egyes változatokban két tucat) Európába tartó tankerről szóló állítás. Az állítás németül is terjed, és egyes német posztok az osztrák Exxpress cikkét linkelik a szöveg mellé. Az Exxpress-cikk összesen 30 amerikai tankerről szól, amelyek cseppfolyósított földgázt szállítanak Európába. A Focus szintén írt az Európába tartó flottáról, de minkét cikk 2021. decemberében jelent meg, még az Ukrajna elleni orosz támadás előtt.

Az LNG-tankerek a rakományt használják üzemanyagnak

A cseppfolyósított földgáz (LNG) olyan földgáz, amit egy eljárás során addig hűtenek, amíg cseppfolyóssá nem válik. Az LNG térfogata a töredéke (kevesebb mint 0,2 százaléka) a sima földgázénak, így könnyebben szállítható hajóval vagy más szállítóeszközzel.

A modernebb LNG-tankerek alig használnak fűtőolajat, a fő hajtóanyaguk maga a szállított gáz.

Gregor Schellenberger, a Brémai Alkalmazott Tudományok Egyetemének hajóépítési és tengerészeti mérnöki professzora 2022. április 25-én azt mondta telefonon az AFP kérdésére, hogy “az LNG-tankerek nem fűtőolajjal üzemelnek, hanem a párolgási (boil-off) gázt használják fel a cseppfolyósított gázt tartalmazó tartályokból a meghajtáshoz”.

Az angolul “boil-off gas”-nek nevezett gáz, az a gáz, ami elpárolog a hajó tartályaiból, és a tankerek ezt használják fel üzemanyagként. A földgáz mínusz 164 Celsius-fokon válik cseppfolyóssá. A cseppfolyósított gázt speciális szigetelt tartályokba töltik az LNG-terminálokon. Útközben azonban a tartályban található gáz melegedni kezd – például a napsugárzás miatt – és a rakomány egy kis része párologni kezd. Hogy a tartályokban a nyomás állandó maradjon, az elpárolgó gázt a gépházhoz vezetik, és azzal hajtják meg magát a hajót.

“A modern LNG-tankereknek úgynevezett kétüzemű hajtóműve van, ami gázzal és fűtőolajjal is tud üzemelni” – mondta Schellenberger. Általában a hajó a manőverezéshez olajat használ, például a kikötőkben vagy a csatornákon történő átkeléskor.

Egy példa az LNG-tankerek fogyasztására

Még ha a 20 tartályhajó kizárólag csak nehéz fűtőolajjal is üzemelne a teljes út során az Egyesült Államokból Európába, a teljes fogyasztásuk akkor is csak kevesebb mint az ezrede lenne a világ összes autójának éves fogyasztásának, mondta Schellenberger. A szakértő a következő példával illusztrálta a helyzetet:

Schellenberger a 2018-ban a szolgálatból kivont British Pioneer LNG-tankert vette alapul, amelynek a szállítókapacitása nagyjából 150 000 köbméter volt. “A példánkban ez a tanker közel 20 csomóval utazik. Ez 20 tengeri mérföldet jelent óránként, ami naponta 480 tengeri mérföldnek, azaz 890 kilométernek felel meg.”

LNG

Az elképzelt út az amerikai Louisianából a holland Rotterdamba tart, majd vissza Louisianába. Ez nagyjából 10 ezer tengeri mérföld, azaz 18 500 kilométer. Ezt az utat a valóságban is gyakran megteszik a tankerok. Egy olyan hajó, mint a British Pioneer naponta körülbelül 75 tonna nehéz fűtőolajat használ fel, mondta Schellenberger. Az egyszerűség kedvéért a szakember felfele kerekített és napi 100 tonnával számolt.

“20 csomós átlagsebesség mellett a hajónak 500 órára, avagy olyan bő 20 napra van szüksége, hogy megtegye a 10 ezer mérföldes oda-vissza utat. 100 tonnás napi olajfogyasztással számolva ez 2000 tonna nehéz fűtőolajnak felel meg utanként. Tehát ennek megfelelően 20 tanker esetében a teljes út során 40 ezer tonna olajat fogyasztanának el a hajók.”

A közúti közlekedés évente ennek a sokszorosát használja fel

A példaszámítás második feléhez, hogy kiderüljön hány autót lehetne ennyi üzemanyaggal meghajtani, Schellenberger 5 literes fogyasztást feltételezett 100 kilométerenként. Ez a fogyasztás azt jelenti, hogy nagyjából 500 liter dízel vagy benzin kell egy évben, ha 10 ezer kilométert akarunk megtenni.

“Tehát, ha a 20 tanker az előző kalkulációnkból 40 ezer tonna, vagyis 40 millió liter üzemanyagot fogyasztana, akkor az nagyjából 80 ezer autó éves fogyasztásának felelne meg évi 500 literrel számolva. És ebben nincsenek benne a buszok vagy a kamionok, amelyek jelentősen több üzemanyagot fogyasztanak” – mondta Schellenberger.

Vincent Demoury, a Nemzetközi Cseppfolyósított Földgáz Importőrök Csoportjának (GIIGNL) főképviselője szintén megerősítette az AFP kérdésre 2022. április 15-én, hogy az LNG-tankerek sokkal kevesebb üzemanyagot használnak az Amerikából Európába tartó útjuk során, mint a világ autóinak összesített éves fogyasztása.

A BloombergNEF energetikai lap szerint 2019-ben megközelítőleg 42,5 millió hordó kőolajra volt szükség naponta a világ gépjárműforgalmához. Ez éves szinten 15 milliárd hordó, azaz 2,3 milliárd tonna olajat jelent.

“A legrosszabb esetben is 20 tanker éves fogyasztása 1,1 millió fűtőolaj lenne. Ez a világ teljes közúti közlekedésre használt olajmennyiségének a 0,5 százalékát sem éri el” – mondta Demoury.

Forrás: tenykerdes.afp.com

Magyarország nem kapja olcsóbban az orosz gázt, nem épülhet LNG-terminál Komáromban

Hirdetés
átver

11 hozzászólás

  • 2022.06.12 - 08:03
    Közvetlen hivatkozás

    Azt nem említi meg a rendkívül okos professzor, hogy a csővezetéken szállított gáz pedig nem fogyaszt semmit.

    Válasz
    • 2022.06.12 - 23:59
      Közvetlen hivatkozás

      Olyan nincs hogy ingyen és nem fogyaszt energiát a szállítás.
      A csővezetékben csak úgy mászkál a gáz?

      Válasz
      • 2022.06.13 - 14:45
        Közvetlen hivatkozás

        Kompresszorral levegőt szokás termelni. Amire te gondolsz az a nyomásfokozó vagy átemelő szivattyú. Ezek viszont elektromos árammal működnek, tehát nincs emisszió

        Válasz
  • 2022.06.12 - 09:16
    Közvetlen hivatkozás

    Péter nem akarlak kiábrándítani., de a csővezeték jókora kompresszorokkal nyomják át a gázt. Ezek teljesítmény igénye hasonló a hajókéhoz. Az LNG többlet költsége a gáz cseppfolyósításából ered.

    Válasz
    • 2022.06.12 - 11:58
      Közvetlen hivatkozás

      György!nem akarlak elkeseriteni a palagáz kitermelése 3szor környezetromboló,és a hajóknak vissza is kell mennie!

      Válasz
  • 2022.06.12 - 13:54
    Közvetlen hivatkozás

    Ennyi hülyeség egyben, egyoldalú cikk és túlzás egy is másik is! Amúgy nem(!), a csővezeték szállítás tizede a hajózásnak…de nem ártana, ha szakértő írná a cikket…
    Bár a mai elmebeteg világban a zenében és újságírában is tud terjednie a SZAR!
    S minden és annak ellenkezőjét is bátran megírják!
    Pl:
    Eddig azt tolta a Zágrábi kormány, hogy fele pénzből megépíti a plusz csövet ( olaj) az Adriából.
    Utána még kijelentette, hogy elég a mostani vezeték!! XD
    Szóval egy amerikai indíttatású cikk, mint a fenti tele van kamúval, hiszen a saját terméket kell eladni.
    Mellékesen, itt az olaj és gázszállításról is írtam, de Európában pl. tilos a pala gáz-olaj kitermelés … röhej mivel olyan veszélyes ( föld mozgást okozhat) és olyan környezetszennyező!!!

    Válasz
    • 2022.06.12 - 14:20
      Közvetlen hivatkozás

      Még egy kis +
      Szerintem, amikor a cikk alapját képező “legenda” született, a világ összes TANKER – ének fogyasztásáról volt szó. … magam legalább is ilyen cikket láttam és egy két hetes ( hajók)ciklus-t hasonlítottak egy éves( autók) fogyasztáshoz! Ami szemléletes és jogos és az olaj-gáz termelők pénzéhségét és környezet rombolást emelte ki.
      Valamint itt nem olvastam, részletes összehasonlítást a hajózás és a csővezeték költségek, szennyezés között!
      S azt sem írták le, hogy nem minden LNG hajó működik “saját” gázzal, s azt sem hogy akár 20% gázt is elhasználtak a hajók a szállított mennyiségből !!!! Ez pedig mindenki számára érthető, hogy a gázszállítás, hajón a legnagyobb ökörség. Sőt a visszafejtés (amikor a folyadékból ismét gáz lesz) plusz energia költség, tehát a Zöld Európa adott egy pofont saját magának!! Sőt ( még egyszer) egy téli Balti tengeri kikötőben még jobban fűteni is kell a visszaalakítást = folyadékból gáz.
      Ez pedig plusz baleset veszélyes, ha eddigi költségnövekedés és a környezetszennyezés nem volt elég + LNG terminálok. S ezek a terminálok, csak azért épülnek hogy orosz cucost ne vegyünk!! XD
      Mi lesz, ha majd az orosz, demokratikus ellenzék kerül hatalomra?? Akkor kidobjuk az összes LNG hajót, terminált, most meg építjük????

      Válasz
  • 2022.06.12 - 15:02
    Közvetlen hivatkozás

    Úgylátszik itt senki nem érti a következtetés logikáját. Európa leakar csatlakozni az orosz gáztól, és ebben a formában importálná. De a sok orosz szerető barom csak a környezet szennyezésre, és a jenki gyűlölködésre tud mutogatni, holott ez csak tűz oltás, amíg kinem épül teljesen, hogy a gáz tulajdonképpen ne is kelljen.

    Válasz
    • 2022.06.13 - 09:26
      Közvetlen hivatkozás

      Barom vagy te!! Méghozzà az unintelligens fajtábòl. Ilyenkor nem fontos a német sötétzöldeknek a környezetvédelem ugye? Mindent felülìr a “b@sszunk ki az oroszokkal” taktika.
      Csakhogy a gond az, hogy több tízmillió euròpaival csesznek ki valòjàban.
      És tudod mit? Szerintem ez is a cèl.
      Sokkal jobb ha többet fizetünk a gàzèrt mintha kevesebbet.
      Az embereknek beadják hogy az oroszokat büntetik vele, de valòjában egy màs gazdasàgi csoport nyerèszkedik ezen, ràadàsul borzasztòan környezetszennyező mòdon. De ez ma màr mit számìt??
      Valahol felsìr egy Greta Thurnberg..
      Az oroszok pedig – nyugodt lehetsz- eladjàk a gàzt ès olajat màshol.
      A törtènelem soràn nem igazàn volt arra pèlda hogy Euròpa maga alà gyűrje az oroszokat. Valòszínűleg nem is lesz.

      Válasz
  • 2022.06.13 - 12:47
    Közvetlen hivatkozás

    Itt arról szól a dolog, hogy a nyugati szélsőségesek le akarják rombolni Európát csak azért, hogy az oroszokkal ideológiai alapon szemétkedni tudjanak. Na, ezt az elmebeteg kampányukat kell elutasítani.

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.