Nemere István: A kései történelem nagy alakjait nehéz egyértelműen hősöknek nevezni

Közel 100 pedagógus, gyógypedagógus és iskolapszichológus vett részt azon a konferencián, ami a tanárokat, szülőket és diákokat egyaránt sújtó iskolai agresszió megfékezésének lehetőségeit tárgyalta.

 

Mindennapos megfélemlítés

A Virágozz és Prosperálj Alapítvány azért hívta meg a pedagógusokat, mert amint arról a sajtó és média rendszeresen beszámol, ma már nem csak az agresszió enyhébb formái vannak jelen az iskolában, hanem mindennapos a megfélemlítés és a fizikai tettlegesség, a verés is.

Általánossá vált egymás elfogadásának hiánya. A tanárok beszámolói szerint széles körben okoz szenvedést a cikizés, kiközösítés, szavakkal vagy csak ráutaló magatartással történő megfélemlítés. Ahhoz, hogy valakivel ez történjen, az is elég, ha gyengébb, „csúnyább” vagy molettebb, mint mások.
Sokszor még ennyi sem kell, mert céltáblává válhat attól is, ha sminkeli vagy éppen nem sminkeli magát, van szerelme vagy nincs, esetleg más zenét szeret, mint a többiek.

Mivel a tanárok, igazgatók, asszisztensek pontosan ismerik az iskolai állapotokat, ezért a konferencia szervezői nem a panaszokra helyezték a hangsúlyt, hanem a megoldásokra. Novák Ferenc tanár előadásában először röviden elkülönítette a testi okokra visszavezethető agresszió kategóriáját, majd a lényegre térve vázolta, hogyan szüntethető meg egy gyerek agresszív viselkedésmintája úgy, hogy ennek a gyereknek a „megmentésén” keresztül a közösség is fellélegezzen. Nézőpontja szerint ugyanis addig nem lehet megoldani az iskolai agresszió problémáját, amíg ezt egyedül az agresszív gyerek kiközösítésével, vagy a közösségből való eltávolításával próbálják megoldani, vagy ami még rosszabb, ha nem történik semmi.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük