Üzlettársának adja át üzleti érdekeltségeit Simicska Lajos: Nyerges Zsolt átveszi az egykori Közgép-vezér és családja saját és közös tulajdonában lévő építőipar, mezőgazdasági, média-, közterületi reklámpiaci és vagyonkezelői üzleti érdekeltségeit – áll a Nyerges Zsolt által kiadott közleményben.

77 milliárdos vagyon

Simicska Lajos a Napi.hu idei kiadványa szerint Magyarország 13. leggazdagabb embere volt az eladás előtt, vagyonát a kiadvány 77 milliárd forintra becsülte. A cégbirodalom azonban rég túl van a csúcson: a G-nap, vagyis az üzletember és Orbán Viktor látványos 2015 februári összeveszése óta ugyanis nem kap állami megrendeléseket.

Nyerges vagyona a vásárlással 110,5 milliárdra nő – ez már a 9. hely

Nyerges Simicska egyik legrégebbi üzlettársa, sokáig volt a Közgép vezérigazgatója is, de neki Simicskával ellentétben nem volt éles vitája, majd látványos szakítása Orbán Viktorral. Olyannyira nem, hogy Nyerges és Orbán 2016-ban, tehát már a G-nap után együtt adtak át egy szolnoki stadiont.

Nyerges eddig a 34. leggazdagabb magyarnak számított 33,5 milliárdos vagyonnal, amely Simicskáéval együtt 110,5 milliárdra duzzad. Ezzel már a kilencedik legvagyonosabb.

Pénz, pénz, pénz

Az üzletember, aki egy középiskolába járt Orbán Viktorral, és Bibó István Szakkollégiumból is ismerték egymást, ott volt a Fidesz születésénél, és gazdasági igazgatóként az ő nevéhez köthető a párt gazdasági holdudvarának kialakítása is. Ezt ritka interjúi egyikében, 1994-ben ezzel indokolta:

„a politikához ugyanaz a három dolog szükséges, mint a háborúhoz”.

A tündöklés

A „piacon” első nagy fogása a Mahir megszerzése volt. Az állami hirdetési cég 1994-ben került a Fidesz-közelinek tartott B-Reklám Kft-hez. Négy évvel később, amikor a Fidesz kormányt alakíthatott, a párthoz és Simicskához köthető gazdasági érdekkörbe már 60 cég tartozott. A választási győzelem után azonban ennél is komolyabb feladatot kapott az üzletember: ő lett az adóhivatal elnöke. Ez a karrier nem tartott sokáig, helyét munkatársa, Vida Ildikó vette át, aki 2010 után is az akkor már átszervezett hivatal élére állhatott. Vida jelenleg a Közgép elnök-vezérigazgatója.

Az első Fidesz-kormány hivatali idejére tehető a Közgép megvásárlása is, amelyet már Nyerges Zsolttal vittek véghez. Az igazi áttörés azonban 2010-ig, az újabb Orbán-kormány hivatalba lépéséig váratott magára. Az ezt követő időszakban az építőipari cég több százmilliárdnyi állami megbízást nyert el, szinte kizárólag uniós forrásokból.

Simicska médiabirodalma is óriásira nőtt

Simicska azonban nem csak az állami segítséggel előretolt cég szinonimájává vált Közgépre támaszkodhatott: Nyergessel közösen vezették a Mahirból kinőtt Publimotot, az agrárérdekeltségeket fogta össze a Mezort Zrt., és időközben az üzletember médiabirodalma is óriásira nőtt: benne a szintén a kilencvenes években megszerzett és a 2018-as választások után bezárt Magyar Nemzettel, a Hír TV-vel, a Heti Válasszal és az ingyen terjesztett Metróval (később Metropollal).

A kiterjedt cégháló tündöklése akkor ért véget, amikor Simicska összeveszett Orbán Viktorral. Viszonyuk megromlásáról már 2014-ben tudni lehetett, 2015 februárjában azonban igen látványos fordulatot vett a személyes vita: a reklámadó terve ellen tiltakozó Simicskával saját lapja, a Magyar Nemzet szerkesztői szálltak szembe, amire az üzletember emlékezetes mondattal reagált:

Orbán egy geci

Kegyvesztettség

Ezt követően, nemhogy állami megbízásokat nem kaptak az üzletember érdekeltségei, de a Közgépet ki is zárták a közbeszerzéseken való részvételből. Ezt a döntést időközben bíróság semmisítette meg, ettől azonban kegyvesztett maradt a cégcsoport.

A Közgép mellett harcot indítottak a Mahirrel szemben is. Ennek része volt, hogy a főváros szerződést bontott a társasággal, majd elkezdték elbontani a cég hirdetőtábláit – amíg egy bírósági döntés ezt le nem állíttatta. A Metropol annak esett áldozatul, hogy a BKV nem hosszabbított szerződést a céggel, így azt már nem lehetett a megállókban terjeszteni – a 2016 júniusában egyik napról a másikra bezárt lap helyét a Habony Árpád érdekeltségébe tartozó Modern Media Group lapja, a Lokál vette át. Simicska rádiójának, a Class FM-nek pedig a sugárzási engedélyét nem hosszabbították meg.

Mi maradt a birodalomból?

A kegyesztettség ellenére, a Simicska-cégbirodalom még a legutóbbi időkben is szép pénzeket hozott: 2017-ben a tulajdonosok egymilliárd forintnál is többet vettek ki ezekből a vállalatokból. A legnagyobb nyereséggel a Közgép zárta az előző évet. Igaz, a 679 milliós plusz még így is aprópénz ahhoz képest, amennyi nyereség a G-nap előtt összejött, amikor az volt a nagy meglepetés, ha egy-egy építőipari közbeszerzésen nem a Közgép nyert.

A közterületi reklámokból érkező bevétel ugyan látványosan visszaesett, de azért a Publimont nyeresége így is 409 millió forint lett tavaly. A kültéri reklámplakátoknak országszerte ma nagyjából harmada, mintegy 1100 plakáthely a Publimonté. Az érdekeltségi kör másik cége, az Euro Publicity már csupán 71 millió forint nyereséget szállított. Ennél egy kicsivel volt csak jobb éve a Mahir Cityposter Kft.-nek, amely 88 milliós pluszban zárta az előző esztendőt.

Nagyot kaszált a Hung-Ister Zrt. is egy állami megállapodáson: a Szerencsejáték Zrt. 2,3 milliárd forintért szerződött a céggel a „sorsolási műsorok gyártására” és a műsorok üzemeltetési költségeire.

Földbirtokosként nem egyszerű Simicska helyzete: a Mezort-csoport egyre kevesebb terület alapú támogatást kap 2016 óta. Simicska korábban évtizedekre nyert földhasználati jogot. Még most is vannak 2051-ig élő szerződései. Csakhogy a bérleti díjakat kétévente felül lehet vizsgálni, és a földeladást épp azokkal a földekkel kezdte el az állam, amelyeket a Simicskához köthető agrárcégek béreltek.

(Forrás: hvg.hu)

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét