Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint megalázóan kevés a BKV béremelési ajánlata, a szakszervezet ezért felméri a sztrájkhajlandóságot.
[mnky_ads id=”80″]
Megalázóan kevés a BKV 12 százalékos béremelési ajánlata, amely átlagosan összesen legfeljebb 10 százalék pluszt jelent a dolgozóknak. Ráadásul a szakszervezeti 15 százalékos követelésnél jóval kedvezőtlenebb mértéket 24 óra alatt akarja lenyomni az érdekvédők torkán a cégvezetés – reagált az Egységes Közlekedési Szakszervezet a BKV tegnapi, túlzóan pozitív közleményére. Az EKSZ ezt a megállapodást a munkavállalók méltóságának érdekében nem írja alá, tovább gyűjti viszont a felmondásukat fontolgatók aláírását, s felméri egy esetleges sztrájk támogatottságát is a dolgozók körében.

Igaz, hogy minden eddiginél korábban kezdődtek a bértárgyalások a BKV-nál, hiszen az EKSZ már nyár közepén egyeztetésre szólította a cégvezetést, ám mostanáig nem hogy érdemi, de semmiféle ajánlatot nem tett a vezérigazgató, Bolla Tibor. Bértárgyalás címén semmitmondó beszélgetések zajlottak időnként, vélhetően azért, hogy a vezérigazgató büszkén kijelenthesse: soha ilyen korán nem kezdtek egyezkedni a szakszervezetekkel a béremelésről – írja közleményében az Egységes Közlekedési Szakszervezet. A legutóbbi tárgyaláson – december 19-én – azonban a szakszervezetek meglepetésére konkrét számok kerültek elő: 12 százalékos bérfejlesztésre, ezen belül 5 százalékos alapbér-emelésre és 7 százalékos bérfelzárkóztatásra tett javaslatot a vezérigazgató. Az ajánlat tartalmazza a hiányszakmák kiemelését, a bértarifa-rendszer bevezetését, illetve a cafetéria összegének 180 ezer forintra emelését.

Méltó bérfejlesztés nélkül nem lehet megállítani az elvándorlást

A tervezet szövegét a szakszervezetek képviselői közül többen ott helyben már alá is írták, holott korábban minden BKV-s érdekvédelmi tömörülés egységesen 15 százalékot követelt. Vagyis, ezek az érdekvédők szinte azonnal meghátráltak, elárulva ezzel azokat a dolgozókat, akik eddig elhitték, a szakszervezet valóban az érdeküket képviseli. Az ajánlat ugyanis méltatlanul kevés, az EKSZ számításai szerint a 12 százalék valójában összességében és átlagosan még a 10 százalékot sem éri el. Ezzel nem fogja tudni maradásra bírni a távozást fontolgatókat a cégvezetés, s ez a mérték új dolgozóknak sem csábító, márpedig a szakszervezetek 15 százalékos bérkövetelése éppen ezt a kettős célt szolgálná – állítja Nemes Gábor. Az elnök figyelmeztet: méltó bérfejlesztés nélkül nem lehet megállítani az elvándorlást, de új dolgozókat is képtelenség a céghez csábítani, pedig legalább 200-250 sofőrre azonnal szükség lenne.

Az EKSZ a munkavállalók méltóságának védelme érdekében nem írja alá a szerintük megalázó béremelési megállapodást. A szakszervezet a tárgyalások folytatására szólítja fel a vezérigazgatót azért, hogy a jelenlegi bérfejlesztési mérték mellett további, a munkaerőhiány kezelésére irányuló megállapodás szülessen, legkésőbb 2018. március 31-ig. Amennyiben Bolla Tibor erre nem hajlandó, az EKSZ újra befogadja azokat a feltételes felmondási nyilatkozatokat, amelyeket nyomásgyakorlás céljával tavasszal kezdtek letétbe helyezni náluk a menni készülő dolgozók. Ezekből a nyilatkozatokból eddig mintegy 800-1000 darab gyűlt össze egy széfben. Nemes Gábor leszögezi: amennyiben Bolla nem hajlandó további egyezkedésre, a szakszervezet felméri a “sztrájkhajlandóságot” a dolgozók körében, s amennyiben megfelelő a támogatottság, végső esetben munkabeszüntetéssel fogják tárgyalóasztalhoz kényszeríteni a cégvezetést.
[mnky_ads id=”3808″]

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét