Connect with us

Blogbazár

A diák tiszteletét meg lehet kapni, ki lehet érdemelni

Megosztás

A ténylegesen tenni akaró tanárok lassan eltűnnek a pályáról. Lassan a valóban tenni képesek szinte mindegyike belefásul abba a szélmalomharcba, amit a győztesen kontraszelektált, de vezető pozícióba nyalódott középszerrel kellene megvívni. Tudva, hogy a demagóg hordószónok mindaddig nyerésben lesz, amíg a szakma nem dobja ki magából az alkalmatlanokat.

Visszaköszönő gondolatok

A korábbi években magam is elég sok írást tettem közzé az oktatáspolitikával kapcsolatban. Beleértve azt is, ami az önjelölt, ám az oktatást csak egyfajta önmegvalósítási játszótérnek tekintő, messiások elutasítását jelenti. Nem egy esetben a „szakma” olyan sértettségét vonva a fejemre, ami a burkolt lehülyézéstől a Facebook-csoportból való tiltásig terjedő skálán manifesztálódott. De…

Természetesen ettől még lehetek egyedül, miközben mindenki szembejön az autópályán. Az azonban, hogy egy legutóbbi, a 168 óra oldalán, olvasott írásból számos korábban megfogalmazott gondolat visszaköszön, mást is jelezhet. Akár azt is, hogy talán mégsem az old majd meg bármit is, ha decibelemberkék hakniznak egy színpadon.

Kontraszelekciós nyomás

A Majoros Mária matematikatanárral készült interjú már a címében is arra utal, hogy komoly, évtizedes baj van. Kiemelve, hogy az oktatás ott tart, ahol az 1970-es években. Jobbára azért, mert „Ugyanazok az emberek kerültek a szakmai irányításba, akik kiszolgálták a Kádár-rendszert”. Amely megfogalmazás igencsak hajaz arra, hogy valójában  komoly kontraszelekció érvényesül. Ez a kontraszelekciós nyomás már tíz évvel ezelőtt is nyilvánvaló, és beágyazott volt. Annyira, hogy addigra már a tanárképzés során is erősen éreztette a hatását.

Ami önmagában nem meglepő. Tekintettel arra, hogy addigra már azok is bekerültek a tanárképzés katedráira, akik maguk sem feltétlenül jelentették a szakma csúcsát. Egy olyan, önerősítő folyamat részeként, amelynek pillanatnyi állomásain leginkább a nagyobb fizetésben gondolják a tanárok aktivistái a komolyabb megbecsültséget lemérni. Továbbra is megfeledkezve arról, hogy a társadalom oda árazza be a munkájukat, ahol tartanak. Megfeledkezve arról, hogy az iskola változatlanul egy társadalmat szolgáló ágazat, és nem valami mindenen kívül-, illetve felülálló entitás. De ez elvezet az Ónody-Molnár Dóra készítette interjútól. Amelyet szerintem érdemes lenne azoknak is elolvasni, akik a celeb-hordó teteje felé kapaszkodnak. Alapvetően fütyülve mindenre, ami a saját maguk keltette hangzavaron kívül van.

Alkalmatlan tanerők

Ugyanakkor nem vagyok túl optimista. Látva, ahogy a jelenlegi aktivizmus működik. Beleértve a kormányokat válogatás nélkül felszopó szakszervezetesdit, és a láthatóan sehová nem vezető tüntetéseket. Amelyek szervezőinek szinte az összes felelősség-érve az, hogy „szervezd te, ha nem tetszik”. Ami jó kifogás, de nem menti a programtalanságot, a tüntetésre hívottak megvezetését, a szakmai közösség megosztását, a fásultság növelését. Ahogy minden olyan kérdés elutasítását sem, ami túlmutatna azon, hogy a jelenlegi oktatáspolitikát ne a nyolc évvel ezelőtti, korlátok közé akarnák visszaterelni. Amelyet akkor szintén joggal ért kritika, de több párnát hagyott a ketrecben az alkalmatlan tanerőknek. Az optimizmus hiányát okozza is, hogy a jelenlegi folyamatoknak „hála”, a ténylegesen tenni akarók lassan eltűnnek a tanári pályáról. Lassan a valóban tenni képesek szinte mindegyike belefásul abba a szélmalomharcba, amit a győztesen kontraszelektált, de vezető pozícióba nyalódott középszerrel kellene megvívni. Tudva, hogy a demagóg hordószónok mindaddig nyerésben lesz, amíg a szakma nem dobja ki magából az alkalmatlanokat. Ámde a kontraszelekció pont arról szól, hogy az olvassa a névsort, akit elsőként kellene elküldeni marhákat ganézni. Mert ott a visszacsatolás azonnali. A marha, ha nem akként kezelik, olyat rúg, hogy a delikvens a tejutat is pohárba akarja majd tölteni.

Miközben a diák, a szülő madárnak nézése jelenleg egyfajta normának látszik a közoktatásban. Mintha az alkalmassági haranggörbe felső kvadránsa alig létezne. Holott ott van az. Csak nem elég hangos. Mert tanít, és megpróbálja kihozni a helyzetből a maximumot. Szellemi „jogutódaként” azoknak, akik a kádárizmus kötöttségei között is képesek voltak egy kicsit jobbá tenni a világot. A tanteremben, az iskolában is. Akik tudták, érezték: a diák tiszteletét meg lehet kapni, ki lehet érdemelni. Mely tisztelet nem azonos a tisztelet vezénylésre tapsoló látszatával.

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük