Tüttő Kata: tényleg nincs pénze Budapestnek a közösségi közlekedés és a közvilágítás fenntartására? Megkísérlek pontot tenni a kérdőjel helyére!

Sok a szám, nem leszek vele népszerű, hosszú is a poszt, le is fogom kerekíteni és egyszerűsíteni az egyes tételeket, hogy amennyire ez lehetséges, érthetőbbé váljon miért kiabálunk (akinek nincs kedve végigolvasni, annak elárulom, hogy a megcsonkított iparűzési adóbevétel már a közösségi közlekedés költségeit SEM fedezi).

Az állam dönti el milyen adókat szed és abból milyen feladatokat lát el, közvetlenül vagy például az önkormányzatokon keresztül

Több, mint 50 adónem van ma Magyarországon.

  • a központi költségvetés legnagyobb adóbevétele az ÁFA bevétel: cirka 5000 milliárd forint,
  • a második az SZJA 2600 milliárd forint,
  • a harmadik legnagyobb a jövedéki adó 1300 milliárd forint.

Csak ebből a három adónemből, több mint 3000 milliárd Budapesten keletkezik.

A Fővárosi Önkormányzatnak törvénybe foglalt kötelező feladatai vannak

Ezeket a kötelező feladatokat a saját adóbevételeiből kellene megoldani.

A Fővárosi Önkormányzatnak egy érdemi adóbevétele van, ez az iparűzési adó. Ezt a bevételt a járvány gazdasági hatásai és a kormány is alaposan megdézsmálta.

Iparűzési adóból 2020-ban 139 milliárd folyt be a Fővárosi Önkormányzathoz. (több mint 3000 milliárdot fizettünk be mi budapesti lakosok ÁFA, SZJA és jövedéki adóban) 2021-ben sem számíthatunk többre (sőt), hiszen a kormány nagylelkűen nem a központi költségvetésbe befolyó adóbevétel valamelyikét engedte el, hanem azt ami az önkormányzatokhoz folyik be (Parragh féle javaslat).

Na nézzük, mi lesz a 2021-ben befolyó 139 milliárddal?

(nem számoltam a Parragh féle javaslat hatásaival [további 15-20 mrd mínusz] , mert akkor akár az ereimet is vagdoshatnám számolás helyett, ami csak azoknak okozna örömet, akiknek én nem szeretnék örömet okozni)

Szóval van elméletben 139 milliárd adóbevétel

1. A kormány elvisz belőle rögtön 35,4 milliárdot! ez a Budapest adó, amit ők szolidaritási adónak csúfolnak és stadiongyepet fűtenek belőle
Marad: 104 milliárd az összes feladatra

Nézzük mik ezek, az önkormányzati törvénybe foglalt, kötelező feladatok:

1. közösségi közlekedés biztosítása (egy érdekes adat: csak az M3 több utast szállít, mint a MÁV az ország egész területén, a budapesti és az elővárosi közösségi közlekedés 3 millió embert szolgál ). A fővárosi közösségi közlekedés nagyjából 200 milliárdba kerül évente, ennek a ‘régi szép időkben’ az utasok fizették a harmadát, de a járvány miatt eltűnt a turisták és a bérletesek jelentős része, kiesett 28 milliárdnyi jegyárbevétel, így ma a felmerülő költségek ötödét fizetik az utasok, a fennmaradó összeget az állam és a főváros közösen.
Ez a ‘közös finanszírozás’ úgy néz ki, hogy az állam ad 12 milliárdot, a főváros meg a többit. A “lyuk” nagyjából 160 milliárdos és van 380 kohószökevény busz, amit azonnal le kellene cserélni.

Azaz a 104 milliárdnyi, állami dézsma után megmaradt, iparűzési adóbevételből kellene 148 milliárdot a közösségi közlekedésre fordítani.

Szép feladat

A lényeget leírtam, akinek van kedve, az olvasson tovább, mert van még néhány apróság. Ugye a pénz már az első feladatnál elfogyott, de azért akad itt még néhány kötelező feladat, ami nélkül nem működik a város.

2. közvilágítás biztosítása 8 milliárd
3. településtisztaság ( 1300 km út takarítása, közutak locsolása, síkosság-mentesítés) 8 milliárd
( ez a szám akkor igaz, ha nem esik idén a hó – gyerekeknek mondtam, aki fehér karácsonyt kíván annak virgácsot hoz a Mikulás )
4. kiemelt forgalmú vagy országos közúti közlekedésben fontos szerepet játszó főútvonalak, sugár- és gyűrűirányú közutak, kiemelt tömegközlekedési csomópontok, kiemelt közparkok és közterek kezelése, fejlesztése, üzemeltetése, valamint ezeken a területeken a közterület-felügyelet működtetése, illetve a főváros teljes területén a forgalomtechnikai kezelői és üzemeltetői feladatok ellátása, forgalomszervezés;

Na ez a törvényben ‘egymondatos’ feladat megér egy kibontást

Ha csak az üzemeltetést nézem ebből, azaz: a jelzőlámpák működnek, meg betömjük a kátyukat, elhárítjuk az életveszélyt a hidakon, felüljárókon, lekaszáljuk a parlagfüvet, meg életben tartjuk a fákat akkor ez 14 milliárd. De nézzük az önkormányzati törvény ezen pontjából azt az apróságot, hogy nem csak a kezelés a kötelező feladat, hanem a fejlesztés is.

  • A Fővárosi Önkormányzat kezel 1300 kilométer utat. (ebből 3 millió négyzetméter van nagyon rossz állapotban, nem egy év alatt lett ennyi, már így vettük át )
  • Van 300 híd, kishíd, felüljáró. ( ebből 100 felújításra szorul, önkormányzati ciklusonként 1 Duna-hidat fel kellene újítani, az előző 2 ciklusban ebből 0 teljesült) Ezekre évente, hogy ne egye meg őket a rozsda, meg lehessen közlekedni, el kellene költeni legalább 30 milliárdot.

Most hogy elértem a 100 milliárdos hiányt, nem számolok tovább, mert rossz kedvem lesz

Mivel a pénzünk már az első pontban elfogyott, csak felsorolok még néhány törvényben rögzített kötelező feladatot, amit a megmaradó (haha) iparűzési adóból kellene megoldani:

  • szociális feladatok (pl idősek otthonai, hajléktalanellátás)
  • kulturális feladatok ( pl színház, könyvtár, múzeum),
  • kéményseprés,
  • sport és szabadidő,
  • állategészségügy,
  • környezet- és természetvédelem,
  • vízgazdálkodás,
  • vízkárelhárítás,
  • gazdaságszervezés és -fejlesztés,
  • turizmussal kapcsolatos feladatok,
  • a kiemelt kulturális örökség védelme…

Külön említem ezeket:

  • távhőszolgáltatás,
  • ivóvíz-ellátás,
  • szennyvízelvezetés, -kezelés és -ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás),
  • hulladékgazdálkodás, mert ezeket az ágazatokat még sújtja az állami árszabályozás, a közmű-és Robin Hood adó
  • a ‘Kukaholding’

Összefoglalom

Miután az állam majd minden befizetett adónkat elnyeli, tényleg nem marad pénze Budapestnek a közösségi közlekedés és a közvilágítás fenntartására.

Na, de mi lehet fontosabb mint az, hogy 3 millió ember munkába és iskolába jusson? Nem, nem fogok újra stadionozni.

Hiszen itt van a letelepedési kötvény, az Elios, a MCC százmilliárdjai, a vadászati kiállítás, a pénzügyminisztérium Várba költözése ötvenmilliárdért, az Öveges program, a lélegeztetőgépek ( “aminek a fele flipper” sebaj), Voldemort, a világhírű kisvasút, a nemzeti inzultáció, a titkos Paks2, a MET, a senki által nem nézett MTVA (százmilliárd), KESMA, jachtok, magánrepülők, kötélbarátok…

És azt is megtanultuk, hogy: az anya nő, az apa férfi, az eresz meg bádog….

Forrás

lapzsemle

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük