A 65 milliárd forintot is meghaladó összeg persze többnyire három kormányközeli kommunikációs ügynökségnél talált gazdára.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda 2015. októberi felállításával a kormány központosította az állami intézmények kommunikációját, amelyet csak egy szervezeten keresztül lehet megvalósítani, mégpedig a minisztérium alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatalon (Nkoh) keresztül. A kormány akkori indoklása szerint a hivatal felállításával a PR-költségeket akarták csökkenteni, valamint „egyszerűsíteni” az ezzel járó közbeszerzések lefolytatását.
A hvg.hu táblázatba rakta az összes propaganda költést, ami itt nézhető meg.
A táblázatból kiderül, hogy a legnagyobb összegek az állampolgári tájékoztató feladatokkal kapcsolatos kommunikációra mentek el. Ezek voltak az országot ellepő menekültellenes és sorosozó plakátkampányok és reklámok, amelyekre a hivatal hat etapban összesen mintegy 28,7 milliárd forintot költött.
A kormány kedvenc kommunikátorává előlépő Balásy Gyula vállalkozásai a közbeszerzési adatbázisban található összegzések szerint tavaly 41,6 milliárd forint értékű tendert vittek el, ez az opciós joggal együtt nettó 43,6 milliárd forintot jelent.
Szijjártó Péter külügyminiszter barátja, Kuna Tibor érdekeltségei 14,67 milliárd forintért, opcióval 16,52 milliárdért nyertek el kommunikációs munkát az állami intézményektől.
Rogán Antal propagandaminiszter szomszédja, Csetényi Csaba kieshetett a baráti körből, mivel cégei összesen is „csak” nettó 3,8 milliárd forintnyi tendert nyertek meg.
A Magyar Nemzet még tavaly írta meg, hogy a hivatal már júliusban átlépte a rendelkezésére álló 25 milliárdos keretösszeget. Ezt azért tudta megtenni, mert a cégekkel kötött keretmegállapodásban egy félmondatban megjegyezték, hogy az eredetileg kiírt összeg „legfeljebb két alkalommal visszatölthető” – vagyis megháromszorozható.