Connect with us

Banánköztársaság

Vasalódeszkás úszásoktatás

Megosztás

A történet nem új, sőt. Az internet népe azonban csak a napokban kapta föl annak a testnevelő tanárnak a sztoriját, akit a helyi tankerület írásbeli figyelmeztetésben részesített a vasalódeszkás úszólecke videójáért.

Miközben Magyarországon „nemzeti sport” az úszás, mégis országszerte a mai napig sok ezer gyerek nem tanul meg úszni 14 éves korára. Valamiért fontosabb volt stadionokat építeni, mint tanmedencéket telepíteni az ország minden szegletébe.

Tényleg az elmúlt 40 évben hány úszó világbajnoki és olimpiai érem született? És labdarúgásban? Jó, persze költői a kérdés…

Három hónappal ezelőtt megérkezett a koronavírus-járvány és az egyik napról a másikra bevezetett „tantermen kívüli” oktatás. Ez esetben figyelmet érdemel a kifejezés maga, hiszen szó nem volt itt digitális oktatásról. Az oktatási kormányzat bedobta a gyeplőt a lovak közé; tanárok, diákok, szülők oldjátok meg, ahogy akarjátok!

A felsorolt szereplők persze nem ijedtek meg a feladattól és jól, rosszul tették a dolgukat, a máskor nagyhangú KLIK pedig meglapult a sarokban

Lássuk be, készségfejlesztő tantárgyakat nem könnyű on-line, vagy távoktatásban megtartani. Ám a tanárok egy része még ezzel is megpróbálkozott.

Így került reflektorfénybe a makói József Attila Gimnázium (JAG) testnevelő tanára, aki félig komolyan, félig viccesen elővette otthon a vasalódeszkát és egy bravúros úszásoktató feladatsort mutatott be ezen az eszközön.

A videó futótűzként terjedt az interneten és ezrek tapsolták meg a tanár úr ötletességét és a kivitelezést egyaránt.

A legenda szerint a világhírű úszóedző Széchy Tamás nem is tudott úszni

Egykori tanítványa Széles Sándor erre így emlékezett vissza:

„Amikor edzősködni kezdett, semmit sem értett az úszáshoz – ő atléta volt. De volt egy edzője, aki mindig azt mondogatta neki, hogy az uszoda egy zárt közeg, nem tudnak odamenni és a munkádba beavatkozni, amúgy meg mindent meg lehet tanulni, csak azon múlik, mennyire akarod. Úszni körülbelül úgy tudott, mint egy átlagember, nem is nagyon láttuk, csak egyszer jött be hozzánk a Császár 25-ös medencéjébe labdázni. De akkor derékig le volt engedve a víz…”

De térjünk vissza a makói testnevelő tanár esetéhez

A sikeres „oktató videó” egy valakinek, illetve valakiknek, a KLIK helyi tankerületének nem tetszett.

„Ön a Makói József Attila Gimnázium pedagógus munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottjaként /…/ az iskola tanárához méltatlan módon, nem kellő komolysággal és szakmaisággal oktatott. /…/ A vizsgálat megerősítette, hogy Ön nem az adott helyzetnek megfelelően járt el, és a vizsgálat során Ön elismerte, hogy szerette volna jelen helyzetben „felrázni” a diákokat, és humorosan közelíteni meg a témát, hogy ezzel is aktivizálja őket” – írta írásbeli figyelmeztetésben a helyi tankerület.

Vezsenyi László a hvg.hu-nak megerősítette, hogy váratlan fordulatot vett az ügy az egyébként ártatlan, és rendkívül népszerű videója miatt. Annak ellenére, hogy nívódíjas pedagógus, diákolimpikonok kerültek ki a keze közül, elvették tőle a csoportjait.

A videó ugyanis megbocsáthatatlan bűn a helyi oktatásirányítás szemében

A pedagógusnak ítélték oda a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete Civil Kurázsi Díját, ez alkalomból készített vele interjút a PDSZ-hez köthető nedolgozzingyen.hu.

„A diákok nagyon lassan csatlakoztak a csoportokhoz. Nem fért a fejükbe, hogy milyen lehet az a testnevelés, ami digitális” – emlékszik vissza a karanténoktatás kezdeteire a pedagógus. A gyerekek igen kevéssé voltak motiváltak, nem értették, mi folyik. Az iskolaigazgató azt mondta a tanároknak, hogy legyenek kreatívok a motiváció felkeltésében.

„Na, ekkor jött az ötlet a párommal, hogy mi lenne, ha csinálnánk egy vicces videót, hogy egy kicsit feldobjuk a gyerekeket, akik aztán motiváltabbak is lesznek majd, csak felmennek csatlakozni az oldalra. Felvettük otthon többször is, hatalmasakat nevettünk – aztán kiválasztottuk a legjobban sikerült verziót. Amit aztán fel is töltöttem a YouTube-ra.”

Vezsenyi László: „Én 150 diákot tanítok – ezek közül többen már este elkezdtek mémeket gyártani rá (a felhők között repülök a deszkával, ilyesmik). Ebből arra gondoltam, hogy na, de jó, sikerült kicsit feldobnom őket. Állati viccesek voltak a rólam készült mémek.”

Vezsenyi László a PDSZ elismerésével

A helyi tankerület azt is kiadta a pedagógusnak, hogy tanulmányoznia kell a Nemzeti Pedagóguskar etikai kódexét és a Nemzeti alaptantervet. A tankerület vezetője azt is elvárta volna, hogy az igazgató ezekből kérdezze ki a testnevelőtanárt. Ez utóbbitól az igazgató végül eltekintett.

„Először is jött az írásbeli figyelmeztetés. Annak ellenére is, hogy nyilvánvalóan nem oktatóvideót készítettem – ezt azzal indokolták, hogy az iskola pólója van rajtam. Ami már csak azért is vicces indoklás, mert mindenki tudja: testnevelés órákon az iskola pólóit viseljük, mivel én vezettem be ezt. Minden osztály választhat magának egy iskolapóló-színt – így aztán meg lehet különböztetni őket egymástól, amikor, mondjuk, három osztály osztozik a csarnokon egyszerre.”

Ennyi a kis magyar történet. Ugye, milyen ismerős? Na, nem a Tanúból, ahol Bástya elvtárs hajnali úszását megzavarták a dolgozó tömegek.

A túlbuzgó, „nemzeti” tankerület nem tudja lenyelni a gombócot

Hogy is mondta Királyhegyi Pál?

„Akinek van humora, mindent tud. Akinek nincs, mindenre képes.”

Hát, itt tartunk most 2020 Magyarországán a tantermi oktatáson túl, a digitális oktatáson innen.

Az lenne méltó a makói József Attila Gimnáziumhoz, ahová maga a költő is járt, ha a következő tanév első napján száz diák otthon hóna alá csapná a vasalódeszkát, bemasíroznának az ötszörös magyar bajnok ökölvívóról elnevezett Erdei János Sportcsarnokba és amolyan „flashmob” szerűen bemutatnák a tanár úr gyakorlatait. #tanévnyitó

Vázsonyi

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük