Vegyük az ökölszabályt! – Lázár “vovili”-je

Lázár János bejelentette a Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő “vovili”-t, angolul tram-traint, aminek első szerelvénye már megérkezett, bár hozzátartozó vasúti pálya még nincs. Meg más se, csak egy ígéret, hogy a projektre elégetni szándékoznak – alsó hangon – 80 milliárd forintot.

Lássuk mit is ígér Lázár János!

A volt miniszter, és mindig kifogástalanul méregdrágába öltözött vadász-imitátor szerint a beruházásnak lesz gazdasági és társadalmi haszna.

Egyikben sem kételkedem. A gazdasági haszon valószínűleg az, hogy a kis- és nagyvállalkozók a sutba vágják a német rendszámú mercijeiket és az adriai jacht-jaikat, továbbá a minden bizonnyal vastagon megfizetett dolgozóik pedig állva hagyják az eddigi autóikat, s felpattannak a vovilire, ha már mindenképpen e két város között akarnak gyorsan közlekedni. A társadalmi haszon pedig végképp nyilvánvaló, hiszen minden magyar csecsemő, gyerek, teenager, dolgozó és nyugdíjas örömmel nyugtázhatja, hogy 8.000 forint egyszeri (esetleg később kétszeri stb.) juttatást adhatott eme kiváló ötlethez.

Peace & Love

Vegyük az ökölszabályt! A kapitalizmus ma ismert törvényei szerint egy vállalkozás 10 éven belül térüljön meg, különben smafu! Legyünk kíméletesek, és esetünkben mondjunk inkább 20 évet, mert a vidékfejlesztés – ugye – nehéz terep. Ezen méltányos esetben a 80 milliárd forintos befektetés évente 4 milliárdos hasznot kellene eredményezzen. Durván havi 333 milliót, ami nagyjából napi 10 millió forintnak felel meg. Ha csak minden utas jegyén 1.000 forint hasznot akar a kormány szakítani, akkor napi 10.000 utasra kell számítani, ahogy az az alcsúti (na jó, felcsúti) kisvasútnál is történt. Ha csak 100 forint lesz az utasonkénti tervezett haszon, akkor persze napi 100.000 ember utazását kell valahogy összehozni. Ha pedig az állam nem nyerészkedő, s csupán 10 forint adminisztrációs költséget számít fel, akkor napi egy millió utas esetében tök nyereséges lesz minden. Mármint a költségeken túl, ami elvileg bármi lehet.

Szóval, nincs az a megfizethető jegyár, ami mellett egy ilyen vállalkozás nyereséget termelne. Ha Szeged 160 ezer, és Hódmezővásárhely 44 ezer lakosáról azt feltételezzük, hogy mindannyian és minden nap oda-vissza akarnának egymás városába utazni, akkor bizony a bármekkora költségeket valamennyiüknek napi 25 forinttal kell megfejeljék a rentabilitáshoz. Azaz fejenként havi 750 forinttal, de akkor mindenki utazzon minden nap, oda és vissza! És ez csak a plusz! Ismétlem, a fene tudja mekkora önköltségen felül! Ha ennek mégis az egytizede, azaz 20 ezer ember utazna minden áldott nap, akkor ez már havi 7.500 forintot jelentene a költségeken felül. Ha pedig a reálisan se várható, de a példa kedvéért felpumpált napi 2 ezer embert vesszük alapon, akkor ezektől fejenként havi 75.000 forintos adományt kellene elvárnunk a működési költségeken túl!

Vovili-től a Belgrád-Budapest szupervonatig

Nos, ez a vovili a szó gazdasági értelmében egy abszurd, bár még mindig relatíve ‘gazdaságosabbnak’ tűnik, mint a Belgrád-Budapest szupervonat, aminek az értelme végképp nulla (pontosabban mínusz tíz a négyzeten), ha csak nem a Mészárosék által titkosan ellopható százmilliárdokat tekintjük értelemnek.

Láss csodát, a fenntarthatóság üzeneteként mégis fontos és hasznos dolognak vélem ezt a vovilit. A Mátyás-templomon és az Országházán se kérjük számon a megtérülést, mégis befizettünk ezekre. Igaz, a vovili lopás nélkül a mondottak feléből is kitelne…

Tehát, azt tanácsolom Lázár úrnak, hogy a valahogyan szerzett, bőséges vagyonából inkább vegyen még drágább vadász-jelmezeket, de ne beszéljen ostobaságokat a vovili megtérüléséről!

A Banánköztársaság rovatban megjelenő írások nem minden esetben képviselik portálunk véleményét.

Egy hozzászólás itt: “Vegyük az ökölszabályt! – Lázár “vovili”-je

  • 2021.01.24 - 07:02
    Közvetlen hivatkozás

    Hát igen, bizony! A három fő vonal, az al is csút, fel is csút, a belgrádi cargo, meg a Szegedcsanádi hódmezőexpressz rámutat a fide$$ infrastruktor stratégák zsenialitására. Van itt kakaó! Ilyen gyorsan és a köz számára értelmetlenül nem tud senki más milliárdokat égetni, az biztos!

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük