Sorting by

×

Vitaminokkal a tavaszi fáradtság ellen – Néhány praktikus tanács

Nehezebben kelünk fel reggel, könnyebben elfáradunk, koncentrációs zavarokkal küzdünk, álmosság, bágyadtság lesz úrrá rajtunk. Akik ezeket tapasztalják mostanában könnyen lehet, hogy tavaszi fáradsággal küzdenek. Egyszerűnek hangzik, de komolyan kell venni, mert akár súlyos vitaminhiány és tartós stressz is állhat a háttérben.

Az alvás és a D-vitamin hiánya

2006-ban igazoltak a tudósok, hogy az influenza és más légúti vírusfertőzések gyakoriságának megugrása összefügghet a télvégi-kora tavaszi hónapok alacsony UV sugárzásával és a D-vitamin hiányával. A magyar lakosság 95 százaléka a tavaszi hónapokra D-vitamin hiányos állapotba kerül, ezért nő a légúti fertőzések száma a szövődményeikkel együtt.

„Az egyik legfontosabb, hogy mindig legyen meg az elegendő, minőségi alvásidő. Télen ez könnyebben sikerül, de ahogy jön a tavasz, hosszabbodnak a nappalok, csökken a mély alvásunk. Ez nem csak azért fontos, hogy jól induljon a napunk, hanem sok minden másra is kihatással van, például: az immunrendszerünkre, a vérnyomásunkra vagy a vércukorszintre”

– mondta Dr. József Erika háziorvos.

A másik fontos dolog – az alvás mellett – a D-vitamin pótlása. Császi András természetgyógyász szerint Magyarországon eleve kevés a D-vitamin bevitel, de a tél végére ez gyakorlatilag teljesen megcsappan.

„A D3-vitamin pótlása a civilizációs betegségek megelőzése szempontjából is rendkívül fontos. Az ajánlások szerint a felnőttek napi D3-vitamin szükséglete: 1500-2000 NE, túlsúlyosnak dupla adagra van szüksége. Még egy egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozással is csak a napi szükséglet töredékét tudjuk fedezni, ezért kell a pótlásáról gondoskodni”

– tette hozzá a természetgyógyász.

Más vitaminokat is érdemes pótolni

Bizonyos gyógyszerek, a dohányzás és az alkoholfogyasztás megnövelik a D3-vitamin szükségletet, de az is nehezíti a szervezetünk vitamin ellátását, hogy ebben az átmeneti időszakban kevesebb friss zöldséget, gyümölcsöt fogyasztunk. Hiányozhatnak szervezetünkből a vízben oldódó C-, és B-vitaminok, az antioxidánsok, de olyan ásványi anyagok is, mint a cink, a vas, vagy a magnézium, ami nélkül a D-vitamin nem tud aktív lenni.

„Tény, hogy jobb élelmiszerekből pótolni a vitaminokat, de ez nagyon nehéz, így nem mellőzhetjük a vitaminok és étrendkiegészítők szedését sem. Célszerű olyat választani, amely biztosítja a napi szükségletet, így támogatni tudja az immunrendszer megfelelő működését. A D-vitamint akár egész évben érdemes szedni, mert már nyáron sem vagyunk annyit napon, mint régen”

– mondta a háziorvos, aki megjegyezte, hogy ezek mellett még a K-vitaminoknak van még fontos szerepe.

A K2-vitamin és az immunrendszer

„A K-vitaminokról alapvetően a véralvadási mechanizmus jut eszünkbe, de ma már tudjuk, hogy a K-vitamincsaládon belül a K2-vitamin a csontozatra és az immunrendszerre is hatással van. A kálcium nem tud beépülni a csontozatba a K2 nélkül, ezért sokkal nagyobb a jelentősége, mint eddig gondoltuk. Ha valaki kiegyensúlyozottan táplálkozik, akkor a kálciumot nem is kell pótolni, de a K2-vitaminok szinte csak a penészes sajtokban találhatók meg, abban is csak minimálisan. Ezért jó, ha olyan étrendkiegészítőt választunk, ahol a K2 és D3-vitamin is megtalálható”

– tette hozzá Dr. József Erika.

A természetgyógyász és a háziorvos egyetért abban, hogy az egészségünkkel kapcsolatban egyéni felelősségvállalásról kell beszélni, hiszen mindenkinek magának kell odafigyelni arra, hogy gondoskodjon a szervezete védelméről.

Olvassa el a teljes cikket az egészségkalauz.hu portálon!

Tél után tavasz

átver
A Banánköztársaság rovatban megjelenő írások nem minden esetben képviselik portálunk véleményét.

3 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.