Nem kell minden iskolába kémiatanár! – Hajnal Gabriella a Klebelsberg Központ vezetőjének szürreális interjúja
Megosztás
Hajnal Gabriellát, a Klebelsberg Központ elnökét kérdezte a szeptemberi iskolakezdésről a kormányoldal vezető napilapja, a Magyar Nemzet. A kérdezett „rezzenéstelen arccal” állít olyan dolgokat, amik arra utalnak, hogy mint szinte valamennyi kormányközeli „káder”, így ő is egy egy párhuzamos univerzumban él.
Hajnal Gabriellát, a Klebelsberg Központ elnökét kérdezte a szeptemberi iskolakezdésről a kormányoldal vezető napilapja, a Magyar Nemzet. A kérdezett „rezzenéstelen arccal” állít olyan dolgokat, amik arra utalnak, hogy mint szinte valamennyi kormányközeli „káder”, így ő is egy egy párhuzamos univerzumban él.
Arra készülünk, nagyon bízom benne, hogy végre visszaáll a rend. A pedagógusok nagy számban megkapták a vakcinát, és várhatóan a tanulók közül is sokan be lesznek oltva őszre-hangzik el a beszélgetés közepe táján. Majd így folytatódik az interjú:
A tanári állományban tapasztaltak mozgást mostanában?
Nem érzékeltünk olyasmit, hogy a járvány miatt bárki is elhagyta volna a pályát, sőt tavaly még több tanárunk és óraadónk volt, mint korábban. Ehhez hozzátartozik, hogy kis létszámú iskolákat is működtetünk, amelyekben alacsony létszámú osztályok vannak, valamint a nagyobb intézményekben is egyre jellemzőbb gyakorlat, hogy a pedagógusok csoportbontásban tanítanak, ezért tanulószám arányában egyre több tanárra van szükség. Ami az ellenzéki sajtóban előszeretettel emlegetett tanárhiányt illeti, hadd mondjak egy beszédes példát: hiába írják le az üres álláshelyekre hivatkozva, hogy szerintük kétezernél is több helyen hiányzik a kémiatanár, ez az adat nem fedi a valóságot, mivel egyszerűen nem kell minden iskolába külön kémiatanár. Különösen az alacsony diáklétszámú intézmények esetében igaz ez, ahol évfolyamonként egy-egy osztály van csak, és így négy-öt iskola tudja párhuzamosan megadni egyetlen kémiatanárnak a teljes álláshoz szükséges óraszámot. Ilyen esetekben tehát az a legfontosabb feladat, hogy biztosítsuk a szakos ellátottságot, akkor is, ha esetleg az adott kisebb iskolában nincs saját állományban egy-egy szaktanár.
És hogy alakul az utánpótlás?
Jelenleg 650-700 olyan Klebelsberg képzési ösztöndíj programban részt vevő hallgató van, aki most végez az egyetemen, és hamarosan elhelyezkedik. A természettudományos szakokon tanuló Klebelsberg-ösztöndíjasok közül sokan már akkor „elkeltek”, amikor a diplomájukat még kézhez sem kapták. Szerencsére az ösztöndíjasok között viszonylag sokan vannak a tanító és a gyógypedagógia szakosok is. A szakos ellátottság biztosítása elsődleges, ezért ha például azt látjuk, hogy egy iskolában úgy foglalkoztatnak egy szaktanárt, hogy az igazgató inkább délután beosztja napközire, csak hogy meglegyen az illető munkaórája, ahelyett, hogy a fennmaradó időben esetleg másik intézményben szaktárgyat tanítana, akkor a fenntartó beavatkozik. (Magyar Nemzet)
Névjegy
Hajnal Gabriella, személyes adatok:
Születési hely, idő: Budapest, 1965. 05.06.
Két gyermek édesanyja
Munkahelyek
2018. 08. 06 – elnök, Klebelsberg Központ
2017. 01. 16 – 2018. 08. 05. szakmai elnökhelyettes, Klebelsberg Központ
2000. 01. 01 – 2017. 01. 15. intézményvezető, Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tanítási Nyelvű Nemzetiségi Gimnázium
1999. 08. 23 – 2017. 01. 14. matematika – fizika szakos tanár, Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tanítási Nyelvű Nemzetiségi Gimnázium
1987. 08. 24 – 1999. 08. 22. matematika – fizika szakos tanár, Budapest V. Kerületi Szemere Bertalan Általános Iskola
Tanulmányok
1996 – 1998. közoktatási vezető és pedagógus szakvizsga, Budapesti Műszaki Egyetem
1991 – 1994. matematika szakos tanár, Eötvös Lóránd Tudományegyetem
1984 – 1989. matematika – fizika szakos általános iskolai tanár, Janus Pannonius Tudományegyetem