Kerítésen innen
Fotelből követheti bárki az 55. Kékszalag versenyt
Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenye, az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj közvetítését az 5G Campus Network megoldás segítségével szinte teljes egészében valós időben élvezheti, izgulhatja végig, követheti nyomon kedvencét a Magyarországon először megvalósuló sportverseny-közvetítés jóvoltából.
Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenye, az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj közvetítését az 5G Campus Network megoldás segítségével szinte teljes egészében valós időben élvezheti, izgulhatja végig, követheti nyomon kedvencét a Magyarországon először megvalósuló sportverseny-közvetítés jóvoltából.
600 hajón 3.000 versenyző
Július 6-án, 9 órakor Balatonfüredről rajtol Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenye az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Az esemény csütörtöki sajtótájékoztatón elhangzott: a versenyre hatszáz körüli hajó és mintegy 3000 sportoló indulására számítanak a szervezők. A verseny távja légvonalban 155 km, limitideje 48 óra. A nagydíjra az online nevezés elkezdődött, személyesen nevezni július ötödikén, szerdán 11 és 20 óra között lesz lehetőség a Kékszalag PORT-ban.
„Hazánk legismertebb vitorlásversenyén több, mint harminc különböző kategóriában mérhetik össze tudásukat a vitorlázók. A sportolók motivációja a táv teljesítésében más és más, de közös bennük a sportágunk és a természet iránt érzett tisztelt, elkötelezettség. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a Kékszalag Nagydíjon a történelmi múlttal rendelkező klasszikus hajóktól, egészen a legkorszerűbb technológiákkal rendelkező vitorlásokon át, mindenki egyaránt képviseltesse magát. A tókerülő versenyre való felkészüléshez elengedhetetlenek az újítások, melyeknek köszönhetően a hazai hajóipar folyamatosan fejlődik az elkötelezett innovátorok és fejlesztők révén”
– mondta a sajtótájékoztató nyitóbeszédében Haranghy Csaba, a Magyar Vitorlás-szövetség elnöke.
„A Kékszalag ma már lényegesen több, mint egy vitorlásverseny
A Kékszalag Fesztivál számos kulturális és gasztronómiai programmal idén már július elsején elkezdődik és július nyolcadikán, a nagydíj ünnepélyes díjkiosztójával ér véget.”
„A fesztivál keretein belül, a magyar szövetség július első napján rendezi meg a Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjat, és ezzel párhuzamosan a klasszikus balatoni hajóosztályoknak megrendezett Classic Round Futam – 26. Izsák Szabolcs-emlékversenyt. Másodikán kerül sor a gyermekek Kékszalagjára, a Kékpántlikára, melyen a balatonfüredi nagy móló előtti vízterületen versengenek majd az ifjúsági vitorlázók, a parton pedig színes programok várják az érdeklődőket. A felnőttek részere aznap a Balatonfüredi Yacht Club rendezi meg Horváth Boldizsár-emlékversenyt.”
Hozzátette: a balatonfüredi mólón lesz a Balaton múltját bemutató Privát Balaton fotókiállítás, mely a teljes vitorlásszezonban megtekinthető lesz. Az érdeklődőknek az idei évben is lehetőségük nyílik a Kékszalag rajtját megnézni a partról, nézőhajókról, valamint óriás kivetítőkön Balatonfüreden.
Bárki is lesz az idei Kékszalag verseny győztese, a díjátadón legmagasabbra idén is a Herendi porcelánt emelik majd.
Fotó: kekszalag.reblog.hu
Történet….
1934-ben megszületett Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye, amelyen ma már közel hatszáz hajó szokott részt venni, így mezőnyében is Európa legnagyobb tókerülő versenye lett.
„Egy 140-160 km-es navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázó tudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, melynek elsô díja a Balaton kék szalagja volna”
– így szól a kor legjobb magyar versenyvitorlázói által 1934-ben megfogalmazott eredeti versenykiírás. Ezzel megszületett Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye.
A Kékszalagot a kor leglelkesebb, legprogresszívebb magyar versenyvitorlázói, Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós, dr. Keresztúry Gyula és barátaik találták ki Hungária Yacht Clubban. Az alapítók úgy döntöttek, hogy a tókerülőn bármilyen vitorlás hajóval lehessen indulni és győzzön a leggyorsabb, legkitartóbb! Az első Kékszalag 21 hajót felvonultató mezőnye 1934. július 27-én kora reggel rajtolt Balatonfüredről. Akkor is és azóta is a pálya kelet felé vezet, tehát a hajók akkoriban Alsóőrsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva át a Tihanyi-csövön tartanak Keszthely felé, majd onnan vissza Balatonfüredre. A táv légvonalban 155 km.
Az első győztes az Ugron Gábor vezette Rabonbán 30-as cirkáló lett,
és a résztvevők közül csak ketten adták fel a versenyt. A verseny nagy sikert aratott és ettől fogva kétévenként megrendezték. Többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyen. 1936-ban és 1938-ban is egy kis, nyitott uszonyos vitorlással, 22-es versenyjolléval nyert Kovács Béla. 1940-ben győzött először olyan hajó, amelyet nő kormányzott: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette a Tramontánát és a gyönyörű hajóval két év múlva duplázott. A Tramontana ma a Kékszalag legsikeresebb hajója, hiszen összesen hétszer diadalmaskodott.
A Kékszalagon 2011-óta a legjobb női kormányos a „Gordon Evelyn Díj” nyertese.
1944-ben a háború frontja elérte Magyarországot, törölték a hosszútávú túraversenyeket így a Kékszalag elmaradt. A magyar vitorlázók elszánt versenyezni akarását mutatja, hogy a Kékszalag napjára azért a Hungária Yacht Club kiírta a Szent László Év vitorlásversenyt a Balatonfüred-Kereked-Zamárdi háromszögbe. Július 8-án, egy héttel az országot ért legnagyobb amerikai légitámadás után 23 hajó versenyzett. Pedig a rajtot légiriadó miatt még halasztani is kellett!
A háborút követően 1947-ben rendeztek először újra Kékszalagot
Tehát a kétévente sorra kerülő verseny a párosról a páratlan évekre került. Az első háború utáni versenyen nem nevezési díj volt, hanem a résztvevők kaptak a rendezőségtől egy-egy oldal szalonnát, segítendő a versenykedv felélesztését.
A tőkerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Baltonfürednél.
A verseny rekordidejét 1955-től 57 évig a Nemere II. tartotta! Az 1944-ben épült 75-ös cirkáló az akkor már kétszeres győztes Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt körbe ért. Ezt a csúcsidőt javította meg a Fifty-Fifty katamarán. Hiába gyorsultak a vitorlások, épültek modern hajók a rekord sokáig megdönthetetlen volt. A Balaton ugyanis szeszélyes, és a csúcsdöntéshez ritkán vannak ideális körülmények. A 2012-es rekorddöntéskor is gyenge volt a szél, de a mai modern többtestű vitorlások a szélsebesség többszörösével tudnak rohanni. A Fifty-fifty nevű különleges hajó Józsa Márton csapatával a fedélzetén a rekordot 10 óra 32 percre javította. Két évvel később már jó szél fújt szinte egész nap, így a Fifty-fifty a saját csúcsát csaknem három és fél órával múlta felül. Az aktuális pályacsúcs: 7 óra 13 perc 57 másodperc.
A 2014-es jószeles 46. Kékszalagon a Nemere II. egytestű hajók közt még fennálló csúcsát is átadta a múltnak a Király Zsolt vezette Raffica. Az egytestű rekord így most 9 óra 56 perc 46 másodperc. A Kékszalag népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre többen vesznek részt rajta. A többség természetesen nem az abszolút győzelemre hajt. Már maga a feladat, a táv teljesítése is nagy kaland.
A Kékszalag egyre növekvő népszerűsége tette szükségessé, hogy 2001 óta már minden évben megrendezzék
A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki zsinórban kilenc Kékszalagot nyert 2001 és 2009 között. 2010-ben – katamaránnal – negyedik lett, majd 2011-ben megszerezte tizedik, 2013-ban tizenegyedik, 2016-ban pedig tizenkettedik győzelmét. Az 1934-ben nyíltnak kiírt versenyen az évek folyamán korlátozások léptek érvénybe. Kitiltották a kis uszonyos hajókat, egyes hajótípusokat, vagy bizonyos években csak kabinos hajók indulhattak. A modern versenyhajók térhódítása is vitákat szült. Amikor 2001-ben elhatározták, hogy a versenyt a továbbiakban már évente rendezik, a döntéshozók igyekeztek mindenki kedvére tenni. A Magyar Vitorlás Szövetség akkor úgy döntött, hogy a páratlan években bizonyos korlátozó szabályok érvényesek, lehetőséget adva a tradicionális vitorlásoknak a Kékszalag elnyerésére, míg a páros években szinte bármilyen vitorlással szabad versenyezni.
2010-ben engedélyezték többtestű hajók (katamaránok, trimaránok) részvételét is, ami rekordszámú részvételt eredményezett. 2010-ben a 42. Kékszalagon 623 hajón, 9 nemzet 3115 versenyzője küzdött. A 2010-es siker hatására a Magyar Vitorlás Szövetség Elnöksége a jövőbe tekintve egy ötéves moratóriummal fokozatosan feloldotta a korlátozásokat. Így 2014-től már újra szabad lett a verseny az alapítók eredeti, 1934-ben lefektetett szándékainak megfelelően. (Forrás)
Friss
- Csere a Fidesz-sakktábla gyalogjainál: Leitner Attila üti Gábor Lászlót – Hogy kik ők, és mivégre a lépés, majd kiderül…
- Akik az út szélén maradtak – Ételosztás „kéretlenül” Debrecenben
- Csak beszél, vagy mond is valamit?
- Kórház a XXI. század Magyarországán: hatósági felszólítás kell ahhoz, hogy eltüntessék a dzsuvát a padlóról
- Beton Szandi újra támad – 3.14-ba a hajléktalanokkal
- Mi van itt, tavasziasra fordul az időjárás? – Kemény frontok nehezítik az arra érzékenyek életét
- Kövér László lyukra futott – Döntését elkaszálta a strasbourgi bíróság, ám, aki fizet helyette, az ismét Ön
- Hiszi, nem hiszi? Napi horoszkóp, 2024. október 24., vasárnap
- Fülöp Attila közszolga Magyar Péternek: „képviselői látogatására a jövőben nem tartunk igényt, és nem biztosítunk rá lehetőséget”
- Harcba száll a Jobbik a mandátumért Óbudán – Programalapú kampány a cél