Sok kritikát kapnak az önkormányzatok, hogy csak ülnek a babérjaikon, sehol semmi innováció. Csak szívnák a nagy állami tőgyet. Ez persze közel sem igaz. Természetesen vannak lusta önkormányzatok is, de szerencsére egyre többen mozgolódnak, próbálnak ki új és új ötleteket. Ezt tette az óbudai önkormányzat is, amikor próbaként bevezette a zebrazászlót.
Közlekedésbiztonság
Az önkormányzat – kísérleti projektként – „zebrazászlókat” helyezett ki egy békásmegyeri gyalogátkelőhelyhez. A cél az átkelés biztonságosabbá tétele: a zebrához érve ugyanis a gyalogosok az ott elhelyezett fényvisszaverő zászlókkal hívhatták fel magukra az autósok figyelmét.
A kezdeményezés nem vált be, a már kihelyezett zászlótartó oszlopokat is leszerelik. Ennek két oka van: egyrészt a zászlók szinte azonnal eltűntek, másrészt a kezdeményezés sem lett népszerű.
A kihelyezéskor tíz darab fényvisszaverő zászló került a gyalogátkelőhöz. Ezek az élénk színű, Óbuda-felirattal ellátott, fanyelű zászlók másra nemigen lehetnek használhatók, mégis alig másfél nap alatt valamennyinek lába kelt.
A zebrazászlókat hírül adó önkormányzati facebook-bejegyzéshez zömmel negatív kommentek érkeztek. A legtöbben azt vetették az önkormányzat szemére, hogy a zebrazászlók a gyalogosok alárendelt helyzetét erősítik, és az autósok helyett inkább őket kényszeríti magatartásváltoztatásra. Mindezek miatt a projekt nem folytatódik.
Mit mond a törvény a közúti balesetekről?
A Büntető törvénykönyv 187. paragrafusa szerint „aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétséget követ el, és egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. A büntetés három évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget okoz; egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált okoz; két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget okoz.
Az OIT adatait összevetve úgy tűnik, hogy az egyes megyékben eltérően ítélik meg ezeket az ügyeket a bíróságok.. A letöltendő börtönbüntetéses ítélet közül messze a legtöbb Budapesten, illetve Baranya megyében született. Fontos, tehát, hogy a közlekedők, autósok, biciklisták, motorosok, és a gyalogosok is fokozottan figyeljenek egymásra, mert az úton az igazai lét a tét.
(ittlakunk.hu/Városi Kurír)