Üsd, vágd? A felfokozott indulatok már a spájz helyett a Mozgókép Fesztiválon dúlnak – megszólalt a kritikust fellökő rendező
Megosztás
Csákvári Géza a Népszava tudósítójaként, meghívott vendégeként vett részt a Magyar Mozgókép Fesztivál hivatalos eseményén. A résztvevőknek tartott bulin Csákvári éppen a mosdó felé tartott, amikor egy onnan távozó férfi, Tősér Ádám, a Blokád című film rendezője se szó, se beszéd olyan elementáris erővel fellökte, hogy a földre került. A támadó üvölteni kezdett, a többi között lenácizta az újságírót ésmegfenyegette, hogy „szétveri a pofáját”. Történt mindez 2023 Magyarországán, Európa közepén.
Csákvári Géza a Népszava tudósítójaként, meghívott vendégeként vett részt a Magyar Mozgókép Fesztivál hivatalos eseményén. A résztvevőknek tartott bulin Csákvári éppen a mosdó felé tartott, amikor egy onnan távozó férfi, Tősér Ádám, a Blokád című film rendezője se szó, se beszéd olyan elementáris erővel fellökte, hogy a földre került. A támadó üvölteni kezdett, a többi között lenácizta az újságírót ésmegfenyegette, hogy „szétveri a pofáját”. Történt mindez 2023 Magyarországán, Európa közepén.
Csákvári szerint…
„Nem tudtam ez egészet mire vélni, nem ismertem fel a férfit. Megtudtam, hogy Tősér Ádám, a Blokád című film rendezője volt a támadó. Bár az indulatot és az erőszakot nem indokolhatja, a Blokád valóban nem tartozik az általam kedvelt és jónak vélt alkotások közé. Kurzusfilmnek tartom, nem egyedüliként, amelyben Göncz Árpád, a néhai köztársasági elnök a filmben hazaárulásra készül, más jelenetekben pedig egy fóbiák miatt szenvedő, bomlott elméjű művész paródiája, ami szimplán méltatlan ábrázolás és művészi interpretáció.
Egy filmkritikus jogában áll, hogy véleményt formáljon egy-egy adott műről. Az újságíró szavaira az erőszak vagy a nyilvános becsmérlés nem lehet válasz. Még akkor sem, ha az alkotó nem nyugszik meg azzal ténnyel, hogy nem kevesebb mint tizennégy kategóriában jelölték Magyar Mozgókép Díjra és nyilvánvalóan fontosabb neki, mit gondolnak a kritikusok”
– írta Csákvári Géza a megdöbbentő incidens nyomán.
Kritikusverés? De miért?
Tősér az Indexnek nyilatkozott a brutális esetről.
„Megkérdeztem, hogy miért hazudozik, majd arrébb löktem, erre ő dobott egy Neymar-díjas alakítást.”
-válaszolta a „miért” kérdésre, majd hozzátette: azért orrolt meg az újságíróra,
„mert ez az ember, akit nem neveznék újságírónak, talán inkább szélsőséges propagandistának, az egyik legsúlyosabb bűnnel, nyílt antiszemitizmussal vádolta meg a filmet és ezzel a Blokád összes alkotóját.”
Elmondása szerint
„…egy korábbi cikkében, melyben történelemhamisító, nyíltan antiszemita filmnek nevezte az alkotást. Ezzel megsértett engem is és alkotótársaim sokaságát. A kritika és a rágalmazás között jelentős különbség van, és az úr az említett írásában durván túllépte a kritikai műfaj adta szabadság határát. Egyszerűen hazudik, és azért hazudik, hogy ezzel egyfajta propagandát szolgáljon. Pedig, ahogy Csengey Dénes mondja: ha az antiszemitizmus nagy bűn, mert az, akkor az antiszemitizmussal való alaptalan vádaskodás ugyanakkora bűn, és ugyanolyan ítélet alá kell hogy essék.”
„Sosem verekszem, de valóban szenvedélyes, temperamentumos ember vagyok. Rendezőként is szenvedélyesen dolgozom, ami ebben a munkában, azt hiszem, előnyt jelent.”
Arra a kérdésre, hogy milyen jogi következményekre számít azt felelte
„Ha jogi eljárás indul, vállalom a tettem következményeit. Valóban nem kellett volna meglöknöm. A másik következmény pedig az, hogy ebből az esetből talán sokak számára egyértelművé válik egy jól ismert taktika.”
A dolog „pikantériája”
A legfontosabb kategóriában, a legjobb nagyjátékfilmek közül a Blokád című alkotást választotta ki az öttagú zsűri. Ezért a filmért vehette át
Seress Zoltán a legjobb férfi főszereplőnek,
Tóth Ildikó pedig a legjobb női mellékszereplőnek ítélt elismerést.
Görgényi Réka a maszkért,
Makk Lili a vágásért,
Nagy András az operatőri munkáért ,
Köbli Norbert a forgatókönyvért kapta meg a legjobbnak járó díjat.