Kerítésen túl
Ítélet a világraszóló dízelbotrány ügyben – Beismerő vallomás fejében enyhe ítélet
Elítélték, Rupert Stadlert, a német Volkswagen csoporthoz (VW) tartozó Audi autógyár igazgatótanácsának volt elnökét a VW dízelbotrányának eddigi legnagyobb szabású büntetőperében.
Felfüggesztett szabadságvesztésre és pénzbüntetésre ítélte kedden a müncheni tartományi bíróság Rupert Stadlert, a német Volkswagen csoporthoz (VW) tartozó Audi autógyár igazgatótanácsának volt elnökét a VW dízelbotrányának eddigi legnagyobb szabású büntetőperében.
Beismerő vallomás fejében enyhe ítélet
Rupert Stadlert egy év kilenc hónap felfüggesztett szabadságvesztésre és 1,1 millió euró pénzbüntetésre ítélték csalásért. A nem jogerős ítélet megfelel a volt vállalatvezető és a bíróság áprilisban, az ügyészség beleegyezésével kötött szóbeli megállapodásának, miszerint viszonylag enyhe büntetést kap, ha beismerő vallomást tesz.
A májusban tett vallomásban elismerte, hogy bár legkésőbb 2016 júliusában tudomást szerzett az Audi egyes dízelmotortípusainál alkalmazott manipulációról, mégis utasítást adott az érintett gyártmányok forgalmazására, illetve nem akadályozta meg értékesítésüket, amivel csalást követett el. Bűncselekménye mintegy 250 ezer Audit, valamint 71 ezer Volkswagen és 112 ezer Porsche márkájú kocsit érint, amelyekhez az Audi szállította a motort.
A vádlott az első vállalatvezető, akit elítéltek Németországban a VW dízelbotránya miatt. Elítélték két beosztottját is, akik ugyancsak beismerő vallomást tettek, és viszonylag enyhe büntetést kaptak. Wolfgan Hatz, az Audi motorfejlesztési részlegének korábbi vezetője két év felfüggesztett szabadságvesztést és 400 ezer euró pénzbüntetést, Giovanni P. fejlesztőmérnök egy év kilenc hónap felfüggesztett börtönbüntetést és 50 ezer euró pénzbüntetést kapott, amiért részt vettek az Audi, a Volkswagen és a Porsche gyártmányaihoz készült – manipulált – dízelmotorok kifejlesztésében.
A per 2020-ban kezdődött
Rupert Stadlert 2007-ben nevezeték ki a Győrben motorgyárat működtető Audi vezetőjének. Az anyavállalatnál kirobbant dízelbotrány a harmadik évben érte el, 2018-ban vonták eljárás alá, szökés veszélye miatt négy hónapig előzetes letartóztatásban tartották. Az Auditól 2019-ben menesztették, pere 2020-ban kezdődött.
A VW dízelbotránya 2015 szeptemberében robbant ki, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a vállalatcsoportot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű jármű kipufogógáz-tisztító berendezésébe, amely érzékeli a mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogén-oxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az érintett csaknem 11 millió járműből 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.
A VW az autóipar legnagyobb szereplője, a csoporthoz tartozik a névadó Volkswagen és az Audi mellett a Bentley, a Bugatti, a Cupra, a Lamborghini, a Porsche, a Seat és a Skoda, valamint a Ducati sportmotorkerékpár, és saját márkájú haszonjárművei mellett a Scania és a MAN tehergépjárműveket is a VW gyártja.
Szerző
Friss
- Panyi Szabolcs: Bayer Zsolt mégiscsak a mi kutyánk kölke, Magyarországról való kitiltás nélkül ‘gyűlöletbeszélhet’?
- Tusványos 2025 – Punnany Massif – Népszabadságos póló – áthúzott KDNP-logó
- Közlöny van róla: nyomkövetőt kaphatnak a kormány külföldi vendégei ellen tüntetők
- Ki ne hagyd! Hétvégi szerelmi horoszkóp az év 30. hétvégéjére!
- 2025 Tusványos – Margaret Island koncert – Lábas Viki – szivárvány zászló
- Orbán nem a ‘faluvégi kurta kocsmában’, hanem magyar miniszterelnökként: ‘olyan még nem volt a világon, hogy 24 óra alatt egy ország két VB döntőt is elveszítsen’
- Majka nincs egyedül, egy közel sem teljes összeállítás a szponzorukat vesztett művészekről
- Tusványoson az „előzenekar” Fidesz-főfunkciknak a kánikula mellett az agorafóbiával nem kell megkűzdeniük
- Balaton-átúszás vihar okán elnapolva!
- Uborkaszezon helyett ráerősít a ‘kovászos’ választás kampány – Juszt László a 30. héten is kérdez