Connect with us

Budapesti hétköznapok

Nem mini, vagy maxi és nem is Dubaj: Grand Budapest

Nem mini, vagy maxi és nem is Dubaj: Grand Budapest
Megosztás

Bevégeztetett: aláírták az ingatlan-adásvételi szerződést a magyar állam és az Eagle Hills Csoport között – a cég nevével ellentétben szó sincs a Sashegyről, a „Mini-Dubaj” néven elhíresült területet vette most meg az arab befektetői csoport. Emlékeztetőül: a beruházáshoz szükséges infrastrukturális fejlesztéseket a magyar kormány biztosítja legalább 800 millió euró (304 milliárd forint) értékben.

Papír van róla….

A Rákosrendezőnél lévő 100 hektáros terület vételárát nem hozták nyilvánosságra, annyit írtak, hogy majd több, mint 12 milliárd eurót szánnak a hely fejlesztésére.

A program hivatalos neve nem Mini- vagy Maxi-Dubaj, hanem Grand Budapest lesz.

A rozsdaövezetben felépülő új városrészt az Abu Dhabi Eagle Hills ingatlanfejlesztő kivitelezheti, a beruházó luxuslakásokat és irodaházakat tervez, a kormány pedig egy korábbi rendelettervezete alapján jókora közlekedés-fejlesztést tenne ehhez hozzá. A projektet Mohamed Alabbar vezeti, aki a belgrádi új városnegyed építésén is dolgozott, Albániában a pénzmosás vádja is szóba került az ő beruházása kapcsán, Horvátországban pedig a helyiek tiltakozásán elakadt a próbálkozása.

<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>

Isti bizi….

Lánszki Regő államtitkár, országos főépítész korábban a HVG-nek azt ígérte:

szigorú lesz az ellenőrzés, a beruházó nem tudja majd lenyomni az államot.

„Érdemes lenne a látkép helyett először az egész terület fejlesztési elképzeléseiről beszélni. A rákosrendezői pályaudvar területe 34 éve üresen áll, gazos, leromlott állapotban. A főváros és néhány szakértő aranytartaléknak tartja a területet, de az inkább egy városszöveti probléma, hiszen ez a terület jelenlegi állapotában használhatatlan, elvágja egymástól a két kerületet, aminek a határán van. Mi azt mondtuk, ebből elég, kell itt egy fejlesztés, ami létrehoz egy olyan központot, amire hatalmas igény mutatkozik. A legfontosabb kérdés tehát az, és ezen múlik az egész fejlesztés létjogosultsága, hogy milyen funkciók, épületek lesznek ott. Kifejezetten vegyes funkcióra van szükség: lakásokra, irodákra, kulturális közintézményekre, akár egyetemre is, amitől az egész egy élő, külön városközpont lehet. Ez pedig csak akkor lesz jó, ha az épületek esztétikailag, építészetileg, műszakilag rendben vannak.”

A MÁV három nappal ezelőtt jelentette be azt, hogy

érvénytelenítette a Rákosrendező területén kármentesítési és hulladékelszállítási feladatokra kiírt közbeszerzéseket, mert a pénzt inkább azokra a vasúti javításokra szánják, amelyeket Lázár János az év elején elrendelt.

Emlékeztetőül: a „mini-maxi” Dubaj-sztori

Egy éve írtuk: habár Orbán Viktor száműzné a jelzők közül a „mini”-t, sokkal inkább a szerinte hozzá lényegesen szemléletesebb „maxi” illik, megjelent a kormány oldalán annak a nemzetközi megállapodásnak a tervezete, ami alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők egy Dubaj-szerű negyedet építtetnének Rákosrendezőn egy 220-240 méter magas felhőkarcolóval. Vagyis „Mini Dubaj„-t.

300 milliárd -300.000 millió!- forintos infrastruktúra-fejlesztést vállal a kormány az 1900 milliárd forintos, Mini-Dubajnak nevezett beruházásban Rákosrendezőn

– derül ki abból a megállapodás-tervezetből, amelyet a Hvg.hu vett észre a kormány honlapján. A projektet egy, az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektető építi. A tervezet szerint a kormány vállalja, hogy

  • a területet közbeszerzés vagy pályáztatás nélkül eladja az Egyesült Arab Emírségek által kijelölt és 5 milliárd euró, azaz 1900 milliárd forint értékben befektető beruházónak, azzal stratégiai együttműködési megállapodást köt, és a projektet nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősíti.
  • gyalogos felüljárót épít
  • vasút feletti közúti felüljárót épít
  • a vasúti pálya fejlesztését és az 1-es metró meghosszabbítását vállalja, és ehhez 800 millió euró, azaz több mint 300 milliárd forint forrást biztosít,
  • a reptéri gyorsvasút jövőbeni fejlesztése esetén közvetlen kapcsolatot biztosít a projektben létrehozott vasútállomás és a repülőtér között
  • törekszik arra, hogy a fejlesztések 5 százalékos áfakulccsal valósulhassanak meg.

Ezért cserébe az Egyesült Arab Emírségek kormánya vállalja, hogy

a kijelölt cég 5 milliárd euró értékű beruházást valósít meg a területen, beleértve a tervezett rákosrendezői vasútállomás megépítését.

Szerző