Connect with us

Banánköztársaság

Orbán Viktor kisvasútja, avagy út a végtelenbe

Megosztás

A banánköztársaságok kivételével a világ minden országában belebukna egy kormányfő abba, ha falusi háza mellé stadiont és kisvasutat építene, közpénzből. Kétlem, hogy egy magára valamit adó miniszterelnöknek egyáltalán eszébe jutna, hogy milliárdokat dobjon ki kedveltetésből, haszontalanul, ilyen beruházásokra.

Orbán Viktornak valószínűleg gyermekkorában egy kisvasút volt az álma. Akkor nem kapta meg, ezért amikor tehette, építtetett egyet magának. Nem elégedett meg egy játék villanyvonat pályával, ha lúd, legyen kövér. Csaknem 900 millióért – ebből 600 millió forint EU-s támogatás – a Váli-völgyben felépítette saját igazi vasútját, a Piroskát. A kisvasút a felcsúti stadiont köti össze az alcsúti arborétummal. A két mozdonyt és a személykocsikat Nyíregyházáról vitték Felcsútra.

A nagyvonalú tervekben szárnyalt a fantázia. Hasukra ütve, napi 2560-7080 utast vizionáltak. Már a tervek elkészítésekor is látszott, irreális a szám, a tényleges utaslétszám ennek a töredéke lehet. Felcsút lélekszáma alig veri az 1600 főt, minden, még járni tudó őslakosnak naponta kétszer kellene vonatozni. A vonaljegyet – a teljes szakaszra – igen baráti áron, 500 forintért vásárolhatnak az utasok.

A  saját homokozójában korlátlan úr miniszterelnököt nem zavarta az építés körüli tiltakozás. Ahogyan megszokhattuk egy autoriter vezetőtől, a támadások csak növelték az elszántságát. Könnyen viccelt, hiszen nem saját zsebből fizette a hobbiját, gyerekkori álmának a megvalósítását. Egyértelmű tette ki a kiskakas a szemétdobon, amikor azt üzente az ellenzőknek: „ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig”.

Az utaslétszám messze elmaradt a tervezettől. Az átadás óta voltak napok, amikor egyetlen utas sem váltott jegyet. A veszteséges vonat átlagos kihasználtsága pár százalék. A napvilágra került számok alapján a költségek megtérülése nincs esély.

A Vál-völgyi kisvasút honlapja szerint november 1-től – a hatalmas érdeklődésre tekintettel -csak hétvégén, 10.00 és 15.35 között közlekedik. Talány, hogy a nulla közeli utas számmal hogyan tudnak a vasutasok megbirkózni. A sok munkától nem lehet könnyű a kalauzok élete. A flancot kedvelőknek jó hír, hogy lehetőség van VIP menetre is, maximum 20 főig. Az ár, megegyezés szerint. Micsoda bulikat lehetne rendezni Orbán kisvasútján, bár arról nem írnak, hogy pincért biztosítanak-e.

A veszteségek nem zavarják a hatalmat, éppen a napokban nyilatkozott a Miniszterelnökség második embere, aki sikernek állította be a beruházást. A Fidesz-kormány pedig a közelmúltban a vonal Bicskéig történő meghosszabbításáról döntött. Újabb százmilliókat költenek a szellemvasútra. Úgy látszik a kisvasútra, a felcsúti focira van lóvé dögivel, futja a mi pénzünkből. Orbán nem szemérmes, ha a közpénzek költéséről van szó. A fáraók piramisokat emeltek, hogy az idők végezetéig emlékezzenek rájuk, a Felcsúti Napóleon stadionok és a kisvasút építésével akarja nevét a nemzet emlékkönyvébe bevésni.

Ha valakinek nem tetszik, majd bővül, viszik tovább. Előbb-utóbb még metró fogja összekötni Orbán felcsúti házát és a Várbeli rezidenciáját. Ez dukál az „örökös miniszterelnöknek”.

A felcsúti kisvasút jelképe mindannak, amit napjainkban Orbán Viktor uralkodása jelent. A hatalmi gőg felülírja a józan észt, felesleges beruházásokra dobnak ki százmilliárdokat. A telhetetlen kisgömböc mindent magának akar. Stadiont, kisvasutat, a Várat, az országot. A következő a korona lesz?

Szerző

Click to comment

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük