Kerítésen túl
Perindítás több mint 30 év után – Katonák a fedélzeten
Perindítás 34 év után a British Airways légitársaság és a brit állam ellen. Annak a brit repülőgépnek azt utasai és személyzetének tagjai indította el a pert, amely a Kuvait ellen 1990-ben elindított iraki invázió első óráiban szállt le a kuvaiti repülőtéren, és a fedélzetén tartózkodókat az iraki hadsereg túszul ejtette.
Éheztetés, bántalmazás
A BA 149-es járata – egy Boeing 747-es – 367 emberrel a fedélzetén Kuvait érintésével a malajziai Kuala Lumpurba tartott, és 1990. augusztus 2-ának hajnalán szállt le a kuvaiti repülőtéren, de felszállni már nem tudott.
A gép utasai közül sokat Bagdadba szállítottak, éheztették, bántalmazták és hetekig élő pajzsként tartották őket fogva a szövetséges légitámadásoknak kitett iraki hadiüzemek és egyéb stratégiai célpontok területén.
Az egyik brit légikísérőt az iraki katonák megerőszakolták, a repülőgépet pedig, amely egészen a háború utolsó napjáig sértetlenül állt a betonon, a visszavonuló iraki egységek felrobbantották.
A túszokat öt hónap után engedték szabadon
A polgári peres keresetet a járat 94 egykori utasa és légikísérője nevében terjesztette be hétfőn a londoni felsőbírósághoz a McCue Jury and Partners nevű londoni ügyvédi iroda.
A felperesek annak hivatalos megállapítását kérik a bíróságtól, hogy a járatot a brit kormány a fedélzeten tartózkodók szándékos veszélyeztetésével hírszerzési célokra használta.
A kereset szerint a brit állam és a British Airways ellen gondatlanság és közhivatali feladatok ellátása körében elkövetett kötelezettségszegés vádja merül fel.
Katonák a fedélzeten
A három és fél évtizeddel ezelőtti eset óta számos alkalommal elhangzottak olyan értesülések, hogy a Margaret Thatcher vezette akkori brit kormány a BA-járaton egy katonai hírszerző egységet akart bejuttatni Kuvaitba, ezért nem értesítette a személyzetet a veszélyről. A brit sajtó által az elmúlt évtizedekben megszólaltatott tanúk rendre és egybehangzóan állítják, hogy a londoni indulás előtt busszal katonák érkeztek a géphez, és a Boeing hátsó traktusában foglaltak el helyeket.
A tanúk beszámolói szerint a csoport tagjai Kuvaitban elsőként hagyták el a gépet, és soha többé senki nem hallott róluk.
London azóta is következetesen cáfolja, hogy a járatot az akkori kormány felderítési feladattal megbízott katonai alakulat bejuttatására használta volna.
Nagy-Britanniában korábban is történtek kísérletek kártérítési igény érvényesítésére az utasok részéről perindítás, de ezek rendre elbuktak a bíróságokon.
Szerző
Friss
- A Millenáris könyvfesztivál-mentes övezetté vált: 2025-ben nem engedi be az eseményt
- Juszt László heti matekja: az aktuális kormányadósság főszáma cirka 150.000.000 Euro
- 70.- forint/magyar kopf – Krausz Gábor segítséget kér
- Emberek, Orwell az 1984-et figyelmeztetésnek szánta, nem forgatókönyvnek
- Lebukott a hárommilliárdos számlagyár
- Orbán Viktor: Nem elég már oldalvizezni
- Elfüstölt egy villamos – Óriási közlekedési káosz Budapesten
- Orbán és Matolcsy, „két férfi egyeset”
- A horoszkóp ígérete szerint…
- (Nagyon)kisnyugdíjasunk felveszi a kesztyűt: a Mikulásgyár jár a gyerekeknek