Connect with us

Banánköztársaság

Perintfalvi Rita mű- és korelemzése: az a rúzs az ajkadon Viktor…

viktor
Megosztás

A giccsfestő Vérszabó Noémi Munkács-díja Perintfalvi Rita teológus-közírót,  Orbán Viktor rendszerének egyik legelszántabb kritikusát is megszólalásra késztette, méghozzá a „műhöz” leginkább illő ironikus stílusban. 


Ilyen itt kérem nincsen!

Decensen csillog, éppenhogy csak. Szolid, visszafogott, ahogy a nagy vezírhez illik. Állítólag egy hálószoba falán csüng ez a vásári bálás stílusra hajazó Vérszabó Noémi alkotás. Amely egy titkos „remek”, állítólag senki nem tudott a létezéséről, amikor az alkotója megkapta Munkácsy-díjat. Megkapta annak ellenére is, hogy Vérszabó még a díjazó bizottság által összeállított 150 fős bő listán sem szerepelt, illetve akinek díjazása ellen közel 1800-an írtak alá petíciót, majd végül maga a bizottság is megszégyenülten lemondott.

Sebaj, Bindzsisztánban az ilyen „művészeket”, csak azért is kitűntetik! Ahogy a megreklamált felcsúti kisvasutat is meghosszították Bicskéig, majd Holdig. Nehogy már a pofázóknak igazuk legyen! Ilyen itt kérem nincsen!

Vészabó Noémi eddig lappangó alkotása

<<< Olvassa cikkeinket a Facebookon és a Google hírei között is! >>>

Gyöngytyúkot Viktorra

Azért azt sajnálom nagyon, hogy ez rembrandt-i festői teljesítményt is csaknem, hangsúlyozom csaknem kenterbe verő csodamű elzártan függ egy félhomályba burkolódzó hálószoba falán. Így nem láthatja Marika néni, aki pedig még a kedvenc gyöngytyúkját is elcserélné Viktor portréjáért, hogy kifüggessze a már jócskán zsírfoltos másik Viktor kép helyébe a sparhelt fölött, amit még 22-ben szabott le az egyik falusi lámpaoszlopról.

Szerintem Marika néni még ezt a decens rúzst sem bánná! Nem érti ő, mit jelent a királyi tévében annyit szajkózott elembétékú, meg a prájd a tangákkal. Bár ha Viktort látná ott hasonló szerkóban kissé meglepődve, dehát a nép megmentőjének bármit elnézne! Az mégis csak Viktor lenne és a Viktor az a Viktor! Legfeljebb mondana érte gyorsan egy Üdvözlégyet, ez nem árt, ha nem is használ ilyen helyzetekben!

Csak úgy….

Az arckép Vészabó úgynevezett stockfotókorszakának stílusjegyeit mutatja az intenzíven megfestett élfényekkel és a viaszbábhatású emberi arccal. A művész poszt-posztmodern játékot játszik a befogadóval: úgy fest meg egy embert, mintha az illetőről formázott templomi szobrot festené. Úgy tudjuk, – írta a 444.hu– a festmény 2018. április 8-án került jelenlegi tulajdonosához, ahhoz a férfihez, akit a kép ábrázol. Pontos információnk nincs arról, hogy a Munkácsy-díj Bizottság hattagú testülete látta-e a művet, mielőtt úgy döntöttek, hogy nem jelölik Vészabót a díjra, vagy mielőtt egyhangúlag lemondtak pozíciójukról, miután Vészabó mégis megkapta azt.

De az is teljesen életszerű, hogy nem tudtak róla. Az egyelőre ismeretlen férfi portréjának előkerülése ugyanis pont azért számít igazi művészettörténeti szenzációnak, mert a festmény léte eddig a közismerten művészetpártoló NER felsőbb köreiben sem volt közismert tény.

Sőt! Volt olyan jól informált, mindenhová bejáratos kormányközeli beszélgetőpartner, aki csak a Munkácsy-díj-botrány és a javaslattevő szakmai bizottság lemondása után, pár nappal ezelőtt tudta meg, hogy a hét éve készült portré létezik.

A díjazás hátterét közelről ismerő forrásunk ezzel együtt azt állította, hogy Vészabót nem „odafentről” terjesztették fel Munkácsyra. Mondjuk miért is tettek volna ilyet egy ismeretlen pasas portréja miatt?

Vészabó Noémi önarcképe

Vészabó Noémi március 15-ei díjazása rég látott kultúrbotrányt kavart, amiben az volt a szokatlan, hogy nem szabadelvű és kormánypárti szereplők csaptak benne össze, hanem kizárólag a Fidesz holdudvarában mozgó figurák. Márciusban a teljes Munkácsy-díj Bizottság lemondott, miután a megszokottnál sokszorosan több csókos, vagyis olyan művész kapott Munkácsyt, akik nem szerepeltek az általuk szakmai alapon összeállított és a miniszter elő terjesztett listán.

7 díjat osztanak, a szokás az, hogy a bizottság kétszer ennyi, 14 nevet javasol, a miniszter pedig ebből kiválaszt ötöt-hatot, akikhez hozzátesz 1-2 csókost. Idén azonban csak 2 bizottsági jelölt kapott díjat és 5 protekciós futott be. Köztük volt az a Vészabó, aki a vásárokban kapható bálás lakossági képek stílusában alkot, és akinek a díjazása ellen közel 1800-an írtak alá petíciót, köztük neves művészek. Vészabó még a bizottság első, 150 fős bő listáján sem szerepelt.

A művész nevét a 444 tudomása szerint két Kossuth-díjas szobrász, Melocco Miklós és Párkányi Raab Péter terjesztette elő, az akciót egy fideszes politikus, Latorcai János is támogatta a háttérben. (Melocco és Párkányi Raab a portál kérdésére tagadták, hogy ők álltak volna a jelölés mögött.)

A bizottság hangsúlyozta, hogy nem kiemelten Vészabó díjazása miatt mondtak le, hanem azért, mert az általuk javasolt művészek közül mindössze ketten kaptak díjat a hétből, a többit a kulturális miniszter nevezte meg – ezzel teljesen megfordult a szokásos arány.

A bizottsági tagok jelezték Hankó Balázs felé a kritikájukat, amire a miniszter azzal reagált, hogy Schmidt Mária társaságában demonstratív látogatást tett Vészabó műtermében.

„A Vészabó Noémi által képviselt művészi világ szerves része a magyar kultúra színes és élő hagyományának”

– írta a Facebookra egy rakás festménynézegetős kép fölé. A most előkerült portréra nézve azt kell mondanunk, hogy Hankó Balázs tűpontosan fogalmazott.

viktor

Szerző